Speeltoestel maken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Ik heb van een oud speeltoestel de 'monkey bars' (zo'n rek om aan te slingeren) over kunnen nemen en wil deze gebruiken in een nieuw te maken speeltoestel. Ik heb een schetsje gemaakt. Aan 1 kopse kant komen van die klimstenen, aan de andere kant een ladder gemaakt van planken oid. Middenin komt een gedeelte om te schommelen en een klimnet.
Het idee is om de staanders te maken van 90x90 douglas palen en de liggers van 45x90 balken. Ik heb deze maten overgenomen van dezelfde speeltoestellen die te koop worden aangeboden. Ik ga er dus vanuit dat dat stevig genoeg zal zijn. (Bron: Spielturm Nils-1 mit Kletterwand und Schaukel zum klettern und schaukeln)
Ik zou de staanders aan de monkey bars willen verbinden met een halfhout verbinding waar nog een draadeind en moer doorheen komen. Dit om in de toekomst het geheel weer demontabel te hebben. Houtdraadbouten gaan altijd vastzitten en afbreken.
Waarom een halfhout verbinding? Ik heb meerdere mensen dit zo zien doen op YouTube.... (
)

Kan iemand me vertellen of deze halfhout verbinding stevig genoeg is? En zo niet, welke verbinding zou ik dan moeten maken?
Schermafbeelding 2021-07-08 om 15.08.09.pngSchermafbeelding 2021-07-08 om 15.08.25.png
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Lijkt me wel, zeker met de schoren. Hoe zwaar zijn de kinderen en misschien even de sagulator raadplegen.

In je tekening zijn de liggers geen 45x90 maar ook 90x90.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Ik bedoelde met de liggers de balken op de grond en de schoren die daaraan zitten. Dat rek waar de spijlen aan zitten is al compleet gemonteerd en die palen zijn inderdaad 90x90.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou ook even kijken naar hoe je de balken onder voldoende droog houdt.
Wat de verbindingen betreft, ik ben een groot fan en gebruiker van draadeinden om zaken te verbinden. Ik gebruik standaard M8 in 8.8, carosserieringen en dopmoeren. Het gat boor ik in 9mm in één keer, dus zorg voor een lange slangenboor en een paar lijmklemmen
De ring en moer kun je verdiept wegwerken door met een potboor voor te boren. Als ik bang ben voor water in het gat, dan doe ik daar een paar druppels secondenlijm in.

Ik weet niet of ik mijn verbinding zo zou maken, het regent dan altijd van boven in en het water kan niet weg. Rot dus voorgeprogrammeerd.
Ik zou de verbinding iets lager leggen en eventueel twee draadeinde gebruiken als je het draadeind en niet de verbinding het moment wil laten opnemen.

Houd bij het maken van de verbindingen ook rekening met het feit dat het gebruikte materiaal niet altijd even recht is, of dat zodra je iets hebt gezaagd het vervormt omdat de spanning eruit kan.

In het voorbeeld dat je gebruikt staan de poten ook nog licht naar buiten geplaatst voor mee stabiliteit. Je zou ook een anker kunnen plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Goede tips. Ik gebruik Douglas hout, dus het zou in principe redelijk tegen water moeten kunnen. Feit blijft natuurlijk wel dat het op het gras staat dus de onderzijde zal nooit echt droog zijn. Maar daar ontkom je natuurlijk niet aan. Veel van deze toestellen die te koop zijn worden van geïmpregneerd vuren gemaakt dus dit zal allicht beter zijn...
Ik ga achter draadeind en doppen aan. Dan kunnen de grote delen weer uit elkaar mochten ze er over een aantal jaar genoeg van hebben.
Ik heb grondankers, dus als het niet stabiel genoeg staat kan ik die nog plaatsen.

Ik kan de halfhoutverbinding natuurlijk ook anders maken (zeg maar horizontaal), maar dan kan ik het niet verbinden met draadeinde en zit ik vast aan houtdraadbouten of grote schroeven..... Voordeel is dat er dan geen water kan inregenen, maar ik weet niet of dat effect heeft op de sterkte van de verbinding. Kans op scheuren lijkt me dan groter.

De balken worden trouwens 95x95 ipv 90x90
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
SNIP

Ik kan de halfhoutverbinding natuurlijk ook anders maken (zeg maar horizontaal), maar dan kan ik het niet verbinden met draadeinde en zit ik vast aan houtdraadbouten of grote schroeven..... Voordeel is dat er dan geen water kan inregenen, maar ik weet niet of dat effect heeft op de sterkte van de verbinding. Kans op scheuren lijkt me dan groter.
SNIP
Ik bedoelde meer dat je de inkeping 5 of 10cm onder de bovenkant van de staanders maakt. Als je dan nog een paalkap plaatst heb je het kopshout ook mooi beschermd.
Maar ook met de ligger op de paal kun je een draadeinde en moeren gebruiken, gewoon een gat in de staander boren en daar laat je een verticaal draadeinde in uitkomen. Aandraaien en klaar is kees. Denk alleen dat je dan te weinig vlees in de staander overhoudt.
Ik heb net ons klimtoestel omgebouwd en de vuren palen die ik in paalvoeten mooi droog had staan waren nog perfect, belangrijk is dat alles goed kan ventileren en het vocht weg kan.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Nog een vraag: Hoe deel je je draadeind op in kleinere stukken? Haakse slijper? IJzerzaag? Ik heb wel eens het probleem gehad dat ik ietsje scheef zaagde en daardoor het schroefdraad niet meer goed kon gebruiken.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Nog een vraag: Hoe deel je je draadeind op in kleinere stukken? Haakse slijper? IJzerzaag? Ik heb wel eens het probleem gehad dat ik ietsje scheef zaagde en daardoor het schroefdraad niet meer goed kon gebruiken.
Beide kan. Als je er eerst een moer op draait voordat je het afzaagt kun je daarmee de draad nog een keer nalopen door de moer er weer af te draaien. En evt met een vijl of slijpsteen de punt iets taps maken na het zagen.

Groet,
CC
 

paul9659

Nieuw lid
22 jan 2020
1
1
Nog een vraag: Hoe deel je je draadeind op in kleinere stukken? Haakse slijper? IJzerzaag? Ik heb wel eens het probleem gehad dat ik ietsje scheef zaagde en daardoor het schroefdraad niet meer goed kon gebruiken.
Voor het doorzagen een moer erop draaien. Na het zagen met een vijl afwerken en dan de moer er af draaien. Werkt bij mij elke keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Daar zijn een paar methodes voor
ijzerzaag
bandzaag
haakse slijper
reciprozaag

Zoals al geschreven: om de schroefdraad bruikbaar te maken kun je net achter de zaagsnede een bout stoppen en door die terug te draaien maak je de schroefdraad weer netjes.
Ik gebruik of een haakse slijper of gewoon een beugelzaag en dan haal ik alle uiteinden langs de bandschuurmachine om de uiteinden af te ronden, dat is voor mij de snelste methode gebleken.
 
Laatst bewerkt:

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Zorg dat zaag of slijper niet gaat zoeken als je hem opstart. Zelf doe ik het meestal met de ijzerzaag en houd ik die in bedwang met een klosje hout, de eerste paar slagen. Daarna inderdaad taps maken, zodat de moer weer goed pakt.

Als je veel draadeindes moet, er bestaan voor een paar tientjes doorslijpstandaarden waar je je slijptol in kunt hangen. Zelf heb ik deze


Met vriendelijke groet
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb alleen van boven in de staanders geschroeft met flinke houtdraadbouten en de schoren ook met schroeven. Staat nu een jaar of 3 en houdt zich prima. We hanger er ook de ringen, schommel en hangmat aan en werkt goed. Als ik schommel zie je wel dat er beweging in zit (ik weeg dan ook 100+ helaas). Is geïmpregneerd douglas wat een metertje in de grond staat (met ong. 40 kg beton per poot). Mijn gok is dus dat het zonder de half houtverbinding ook wel blijft staan (hoewel ik wel 1 half-houtverbinding heb gebruikt in de hoek).
WhatsApp Image 2021-07-11 at 13.29.20.jpeg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Ik ben bezig met het maken van de verbindingen. Daarnaast heb ik M8 draadeind, ringen en doppen gehaald. Ik vind zo op het oog M8 best wel dun, maar ik zal eens kijken hoe het zich gaat houden.
Foto's volgen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik ben bezig met het maken van de verbindingen. Daarnaast heb ik M8 draadeind, ringen en doppen gehaald. Ik vind zo op het oog M8 best wel dun, maar ik zal eens kijken hoe het zich gaat houden.
Foto's volgen.
Wat nog wel wat uitmaakt is of je 8.8 kwaliteit hebt gehaald bij de ijzerwaren handel of 4.8 of nog erger 4.6 van de bouwmarkt. Ik geloof dat een 8.8 draadeind onder dynamische belasting nog iets van 500kg trekkracht op kan nemen en dik 1600kg als je eraan zou gaan hangen.
8.8 zijn geloof ik geel gemarkeerd aan de kop.
In geval van twijfel een tweede draadeind gebruiken en zorgen dat alles voldoende vast zit en alles alleen op trek wordt belast zonder al te grote dynamische belasting.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Ik heb het gekocht bij de Hornbach: draadeind van 1 meter lang. Oh ik zie het al: sterkteklasse 4.6
Laat ik er dan maar 2 plaatsen.....
Alleen de halfhout verbinding wordt gezekerd met draadeind. De schoren zet ik vast met houtdraadbouten. Althans, dat was het plan. Mocht ik dom bezig zijn dan hoor ik dat graag.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Inmiddels staat het hele gevaarte. Ik heb uiteindelijk een iets andere verbinding gemaakt tussen het rek en de staanders waardoor het rek iets meer wordt ondersteund.
De palen die als 95x95 werden verkocht bleken 100x100 te zijn dus aan stevigheid geen gebrek...

Schermafbeelding 2021-07-17 om 19.30.41.png

Op de kopse kant zijn 20mm douglas planken bevestigd met 10mm ruimte ertussen. Hier zijn goede klimgrepen op geschroefd. Op de andere kopse kant maak ik nog een simpele ladder.
Het geheel staat erg stevig en geeft ook bij hard schommelen geen krimp.

thumbnail_20210717_192406.jpgthumbnail_20210717_192427.jpgthumbnail_20210717_192443.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Ik ben onderaan begonnen en heb een beetje de route ingebeeld die je moet klimmen. Na een paar grepen heb ik de jongste laten klimmen en dan kom je er snel genoeg achter waar er nog een greep bij moet.
Maak het ze niet te makkelijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik ben onderaan begonnen en heb een beetje de route ingebeeld die je moet klimmen. Na een paar grepen heb ik de jongste laten klimmen en dan kom je er snel genoeg achter waar er nog een greep bij moet.
Maak het ze niet te makkelijk!
De mijne zijn bijna twee en minus 20 weken , dus ik kan geen gebruikerservaring verzamelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.