Speed/Rafter Square tabellen in metrische waarden (GEVONDEN, link in post)

tijsk

Nieuw lid
31 jul 2020
4
2
Hallo,

Ik heb een tijdje een Rafter Square 1956-1800 van Johnson. Deze heb ik gekozen ivm de afmetingen van 18 cm, wat iets kleiner is dan de 25 cm van Swanson.
Beide bedrijven leveren dus een metrische variant op de origineel in inches zijnde rafter square. Ook is daarvoor een handleiding van 60 pagina's voor te krijgen met uitleg.
Van deze uitleg bestaat een deel uit tabellen die de lengte van dakspanten voor een bepaalde hoek (rise) weergeven.

Nu zag ik dat Hultafors ook een metrische rafter square aanbied, ook actief in NL. Rafter Square
Maar ook hier wordt verwezen naar een handleiding in inches. Hultafors en de leverancier GereedschapPro kunnen mij niet helpen aan een metrisch exemplaar.

Weten jullie hoe ik hieraan kan komen? Heeft iemand al eens de moeite gedaan om de tabellen om te rekenen naar cm/mm?

Dit is de inches variant: Hultafors Rafter Square Manual
 
Laatst bewerkt:

FES

Nieuw lid
27 aug 2009
16
2
Heb net een Swanson aangeschaft met instructieboekje, zal vanavond even kijken of het in Cm is of in Inches,

Groet,

FES
 
  • Leuk
Waarderingen: tijsk

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Ik heb de Swanson al een tijdje in gebruik. Het er een met centimeters geen inches dus. Gekocht bij Gereedschappro. Komt met een klein ( 8,5 x 13,5 cm, 50 pag ) instructie boekje met erg veel informatie. Goed lezen en je kunt meteen, op z'n amerikaans, een complexe kap met hoek- en kilkepers maken. Maar ik vind hem ook handig bij gewoon "basis" timmerwerk.
 

tijsk

Nieuw lid
31 jul 2020
4
2
Ik heb de Swanson al een tijdje in gebruik. Het er een met centimeters geen inches dus. Gekocht bij Gereedschappro. Komt met een klein ( 8,5 x 13,5 cm, 50 pag ) instructie boekje met erg veel informatie. Goed lezen en je kunt meteen, op z'n amerikaans, een complexe kap met hoek- en kilkepers maken. Maar ik vind hem ook handig bij gewoon "basis" timmerwerk.

Dat zijn inderdaad de boekjes waar ik op doel, maar deze zijn in inches. Ik neem aan dit exemplaar ook?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Hallo tijsk,
Net even gekeken maar mijn boekje is in meters en centimeters, geen foot en inches. De titel op de voorzijde is: " The Original Swanson Metric Speed Square ". De ondertitel is: " Rafter Lengths and Roof Construction "
 

tijsk

Nieuw lid
31 jul 2020
4
2
Hallo tijsk,
Net even gekeken maar mijn boekje is in meters en centimeters, geen foot en inches. De titel op de voorzijde is: " The Original Swanson Metric Speed Square ". De ondertitel is: " Rafter Lengths and Roof Construction "
Dat is mooi nieuws! Staat daar toevallig ook iets van een EAN barcode op? Bedankt voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.