Speculaasplank

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag allen,

Het leek mij leuk om binnenkort eens de keuken in te gaan en speculaasjes te gaan bakken.
Maar dan wel speculaasjes die ik op mijn eigen speculaasplank wil gaan maken.
Nu weet ik niet van welk soort hout een speculaasplank is gemaakt.
Op het internet staat hout van een fruitboom...
Weet iemand toevallig welk houtsoort hier het beste voor is en vooral ook waarom?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet,
Jan
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ben zelf nog even verder op onderzoek geweest op het "net" en vond een bijzonder interessant stuk
http://www.scriptiebank.be/sites/default/files/8d00282b0fe6e797c482ab19555b90fd.pdf
Met name halverwege pagina 60 staan de do's en dont's van de houtsoorten voor een koekplank.

Groet,
Jan

Leonard (1972: 20) schrijft dat het hout aan drie belangrijke technische eisen moet voldoen:
ten eerste moet de structuur fijnvezelig zijn. Zo kunnen details gemakkelijk worden
uitgewerkt. Ten tweede moet de gebruikte houtsoort zacht zijn, maar toch voldoende hard. De
plank moet immers tegen een stootje kunnen wanneer het deeg uit de vorm wordt geklopt.
Ten derde mag het hout geen smaak afgeven. Vooral fruitbomenhout 166 voldoet aan deze drie
eisen. Olm- en eikenhout zijn minder geschikt. Ze hebben grove poriën in tegenstelling tot
fruitbomenhout met zijn dichte structuur. Bovendien bevat eikenhout looizuur dat een bittere
smaak afgeeft aan het gebak. Koekplanken uit dit materiaal zijn meestal recent. Ze hebben
geen technische maar een decoratieve functie. Naast fruitbomenhout, wordt ook vaak
beukenhout gebruikt. Deze houtsoort laat zich gemakkelijk bewerken en komt vaker voor.
Grenen en vuren zijn uit den boze: ze bevatten te veel hars wat het gebak ranzig maakt. Ook
linde- en wilgenhout worden best niet gebruikt. Deze houtsoorten zijn te zacht en dus niet
geschikt. Hörander (1982: 35) schrijft dat berkenhout courant wordt gebruikt. Dit geldt ons
inziens vooral voor Duitsland. De berk komt daar immers meer voor dan bij ons.
..
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Hier staat een speculaasplank, een erfstuk gemaakt van iepenhout dat vele jaren in de banketbakkerij van mijn schoonfamilie gebruikt is.

Groet, Chris
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Jan,

Ik heb met succes planken gemaakt van beukenhout. Uitgehakt met de guts en verder versierd met een hout-snij-mes voor de verdere details. Dat was voor het tijdperk van bovenfrezen en zo. Ze zijn al zeker twintig jaren oud en voldoen nog uitstekend.

Nog even een tip voor het bakken:
Voordat je het deeg er in duwt, eerst de vorm dun bestrooien met rijstebloem.

Succes met het maken en het bakken van de speculaas.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 
P

Pel

Guest
Ik zou ze van gestoomd beuken maken, daar werden ze vroeger ook vaak van gemaakt, of van eikenhout. Gewoon Beukenhout kan nogal eens scheef trekken vandaar gestoomd beuken, en het snijdt zich veel beter.

Groet Pel.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Goed, een speculaasplank van beuken dus.
Had nog een stukje liggen, dus eerst maar eens vlakken
IMG_3134.jpg
IMG_3136.jpg

Een ontwerp van de speculaas plank had ik al gemaakt voor de cnc machine
Speculaasplank.jpg

Vervolgens de plank opspannen en op de start knop meppen..
Eerst een verdieping van 4 mm voor het speculaasje frezen
IMG_3140.jpg

Dan van frees wisselen, een ander bestand laden en weer gaan
IMG_3142.jpg

Als laatste het geheel tot korrel 400 geschuurd
IMG_3144.jpg

Komend weekend maar eens deeg maken en kijken hoe het gaat.

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik gebruik een eigen gebouwde cnc.
Inmiddels alweer een jaar of 8 tot volle tevredenheid in gebruik.
IMG_0051.jpg

Met het bakken ga ik morgen beginnen. Heb zojuist deeg gemaakt wat nu in de koelkast ligt...
kww zeg ik dan. (staat voor kiek'n wat wordt) (drents)

IMG_3145.jpg
IMG_3147.jpg

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik moet het nu toch echt bekennen, ik ben geen bakker. En al helemaal geen koekenbakker.
Na alle voorbereidingen zou het vandaag dan toch echt moeten gebeuren; speculaasjes van m'n eigen plank.
Het mocht niet zo zijn.

Het deeg in de speculaasplank drukken ging goed
IMG_3148.jpg

Het afsnijden van het overtollige deeg ging uitstekend;
IMG_3150.jpg

Maar het uit de vorm halen was en bleef een drama;
IMG_3152.jpg

Wat ik ook probeerde; meer bloem in de vorm, geen bloem wel olie, het maakte allemaal niet uit.
Uiteindelijk alles op 1 grote hoop gegooid en in de oven gemikt.
Het resultaat was 1 grote speculaas... Niet mooi maar wel lekker.
IMG_3154.jpg

Weer een les geleerd vandaag. Schoenmaker, blijf bij je leest.

Groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat het inderdaad in de details zit

Jan, ik ken wél een koekenbakker, ik zal eens informeren bij hem
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Er is een aantal plaatjes op internet van speculaasplanken aangeboden door kookwinkels. Op die afbeeldingen lijkt de hoek van de rand van de mal veel groter dan 90 graden, zodat de mal beter zelflossend is denk ik.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Denk dat je de vorm iets aan moet passen , dwz alle opstaande delen/vlakken iets schuin moet maken zodat er een goede (lossing) van het deeg word verkregen .
Nafreezen met een conische frees .
Mvrgr
Adri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.