Sommige zaken moet je in het verleden laten

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.015
2.223
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Stel je voor, je bent een hardwerkende boer die ook wel eens een houtje wil zagen, maar die nieuwerwetsche apparaaten van tegenwoordigh kosten een zak florijnen, daar krijgt een paard de hick van. Wat doe je dan? Mja :).

20240210_174746.jpg

20240210_174737.jpg
20240210_174721.jpg

voor de scherpe lezer: die joekel van een schakelkast onder de motor heeft een ingebouwde stoppenkast.... de drie smeltzekeringen steken er nog in. Motor lijkt van hetzelfde type als onder mijn andere recente vondst.

20240210_174843.jpg
20240210_174911.jpg

Dit word geen project :) de eigenaresse wilde graag dat hij op een mooie plek terecht kwam (anders dan de brandstapel) dus ik ga de motor eraf halen en restaureren voor een nog onbestemd later gebruik, en de tafel ga ik overleggen met het museum hier in de buurt.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
35
15
Hillegom
Met zo een ding heeft onze buurboer nog in de jaren 70 brandhout gezaagd, voor ons en alle andere buren, beuken stammetjes en takken van 30-40 cm, een keer half door en dan omdraaien. Ik denk het waren zeker 25 ster (1x1x1 m gestapeld) per winter. Geen elektromotor, maar aangedreven met de trekker. Nooit iets gebeurd, gelukkig.
En met het zaagsel worsten en ham gerookt, lekker!

• Haha
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.652
3.336
Dit soort zaagmachines waren vroeger veel voorkomend. Je kon je hout al redelijk op maat maken, voordat je het op de bakfiets laadde om naar je klant te gaan. De rest ging met de hand. Mijn vader heeft ook nog zo gewerkt toen hij van de ambachtsschool kwam. Hout en stenen werden ook nog met de hand gelost. Machines waren duur en nog lang na de tweede wereldoorlog slecht verkrijgbaar .

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
Ik zie ze in Frankrijk nog weleens in een schuurtje staan. Daar zagen ze dan hún brandhout op (afkorten van 1m naar 3 stukken van ongeveer 33cm)
Echt levensgevaarlijk! Ik hoor ze ook ooit wel zagen met die machines en dat klinkt echt niet goed! Klemmen, weer op toeren komen en vervolgens weer in toeren dalen als er doorgezaagd wordt. Brrr!!!

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
557
310
‘s-Hertogenbosch
Bekend van vroeger 🫣m’n vader had ook zo’n ding gebasteld, zaagblad was niet groter dan een handcirkelzaagblad 23,5 centimeter. Hier werd alles op gezaagd van kachelhout tot een aftimmerlatje. In het begin had hij nog van die koolstof zaagbladen die met de vijl werden geslepen en met de waterpomptang gezet…..
Gelukkig toen ik naar de lts ging werd er opgeschaald want dat was “ toch niet zo veilig voor onze jongen “ . Ik snap er niks van 🤩, zelf had ie al eens iets afgetopt toen hij 12 was en aan een vlakbank gevoeld….. maar dit ging dan nog wel…
Zelf ben ik op dit soort dingen op tegen op deze manier. Niet om zelf iets te bouwen, maar hou wel bepaalde veiligheden in de gaten zoals een spouwmes en een kap over de zaag. Ook een geleider wil ik er graag ophebben.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.