Snijplankje

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Gisteren een bezoekje aan de fijnhouthandel in Nieuw Amsterdam gedaan. Wat stukjes uit de reeds geprijsde hoek gekocht.

20211108_125849.jpg

20211109_104423.jpg

Plankje van gemaakt. Kleine ergernisjes mijnerzijds:

- de messen van de vlakbank moeten écht vervangen worden
- een kantje frezen is niet handig met een schuin gezaagde zijkant (voor makkelijk oppakken, ipv een groef of sleufje)

Binnenkort wil ik ook eens een kopshouten plank maken :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb op basis van reacties van vrienden en collega's het idee gevormd om er een serie van te maken.
Moet toch nog bij de houthandel zijn binnenkort, als ik een stapeltje meeneem en de messen even aanscherp, kan ik zo een serie van een stuk of tien maken. Voor welk bedrag zouden jullie zoiets durven aanbieden?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
366
Alphen aan den Rijn
Mooie plank geworden , mooie kleurcombinatie .
De purperhart word wel bruin na verloop van tijd .
Maar wat is de houtsoort aan de linkerkant ?
Bij mijn planken maak ik er nooit geen dopjes onder .
Mijn idee er achter is dat je dan de plank aan beide zijden kan gebruiken .
Een prijs ? ik denk rond de 50 euro .
Voor kennissen en familie blijft lastig , aan directe familie geef ik ze gratis .

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Notenhout, essen en purperhart in het midden. 50 euro is wel krap met de huidige houtprijzen, mijn familie zegt dat ze 100 eerlijk vinden maar ik probeer meer meningen te verzamelen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
50€ voor een recht-toe-recht-aan snijplank is een faire prijs denk ik, marktconform.
als je iets fancy-ers gaat (bv kopshout) dan kan je meer vragen vind ik
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
ziet er goed uit. Een van de forumleden verkoopt de broodplanken voor 150 euro. Zelf geef ik dit als kadootjes weg maar dat is ieders eigen mening. Met weinig moeite kan je de planken nog aantrekkelijker maken, hoeken afronden, randjes frezen of het figuur van rechthoek veranderen in een creatief figuur zodat de plank nog meer uniek wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip en trigger

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
366
Alphen aan den Rijn
Het lijkt op de foto dat de de buitenste plankjes van kleur verschillen , vandaar de vraag .
Maar misschien is het de lichtval .
Maak je de snijplankjes als hobby , of is het je werk .
Het blijft verslavend , bij mij tenminste .

Willem
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het lijkt op de foto dat de de buitenste plankjes van kleur verschillen , vandaar de vraag .
Maar misschien is het de lichtval .
Maak je de snijplankjes als hobby , of is het je werk .
Het blijft verslavend , bij mij tenminste .

Willem
Dat kleurverschil komt inderdaad door de foto/lichtinval, in het echt zijn ze gelijk.
Het is hobby en zeker geen werk (ik werk in de IT) maar dat is vooral omdat ik bang ben dat ik een behoorlijke val in levensstandaard zou maken voor mijn gezin als ik van hout mijn inkomen moest maken ;).

En dat verslavende klopt! Ik ben altijd een groot fan van Lego geweest als kind (en nu nog) - er is iets magisch aan stukken die op zijn plaats klikken tot iets moois. Het grootste verschil is dat ik de blokken nu zelf maak...
 

jorisvh

Post veel
ik botste onlangs op youtube op dit verhaal

Shop WoodCraft and Photography — Kris DeVo

Ik vond het boeiend, niet om hoe hij snijplanken maakt, maar hoe hij de marketing aanpakt. Ik vermoed trouwens dat hij meer verdient met YouTube dan met snijplanken.

150-250€ voor de gewone, 500€ voor kopshout met speciaal patroon.

10 borden aan vrienden en kennissen proberen verkopen aan die prijzen gaat niet lukken
500 borden aan de hele wereld wel, maar enkel als je meer tijd besteed aan marketing dan aan snijplanken maken. ‘t Is maar waar je vreugde uit haalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
En vergis je niet, de manier waarop de man werkt en de ruimte die hij heeft maakt ook gelijk dat er enorm veel uren in gaan zitten. Nog niet te spreken over het risico van het verkeerd op volgorde leggen bij het verlijmen van de strips.
Datgezegd vind ik de essen(?)-walnotenplank met varierende dikte wel heel mooi gelukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ik botste onlangs op youtube op dit verhaal

Shop WoodCraft and Photography — Kris DeVo

Ik vond het boeiend, niet om hoe hij snijplanken maakt, maar hoe hij de marketing aanpakt. Ik vermoed trouwens dat hij meer verdient met YouTube dan met snijplanken.

150-250€ voor de gewone, 500€ voor kopshout met speciaal patroon.

10 borden aan vrienden en kennissen proberen verkopen aan die prijzen gaat niet lukken
500 borden aan de hele wereld wel, maar enkel als je meer tijd besteed aan marketing dan aan snijplanken maken. ‘t Is maar waar je vreugde uit haalt.
Nah, ik ga mijn 'day job' nog niet opgeven :). Ik wil gewoon een serie maken omdat meerdere mensen dat een leuk idee vinden en om de kosten te dekken voor wat gereedschap, meer niet.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Voor een simpele kopshouten snijplank vraag ik 80 euro, afhankelijk van de houtsoort(en).
De echte kopshouten kunstwerken, waar al gauw 16 uur werk in zit, worden verkocht voor maximaal 200 euro.
Het is een hobby...
Ondanks de huidige houtprijzen vind ik persoonlijk 100 euro voor een paar aan elkaar gelijmde plankjes veel te veel geld. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Uiteindelijk is het 3D Nieuw (11).jpgmaar net wat een gek er voor geeft...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor een simpele kopshouten snijplank vraag ik 80 euro, afhankelijk van de houtsoort(en).
De echte kopshouten kunstwerken, waar al gauw 16 uur werk in zit, worden verkocht voor maximaal 200 euro.
Het is een hobby...
Ondanks de huidige houtprijzen vind ik persoonlijk 100 euro voor een paar aan elkaar gelijmde plankjes veel te veel geld. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Uiteindelijk is het Bekijk bijlage 110109maar net wat een gek er voor geeft...
Alhoewel ik het in grote lijnen met je eens ben (zeker de plank die jij hier laat zien is véél ingewikkelder en exclusiever) - je moet ook bedenken: in het land der blinden is éénoog koning. Ik heb bijna alleen maar mensen in mijn omgeving met die nooit een houtje aanraken en dit zelf niet kunnen maken (of zouden willen). Die willen best wat betalen voor iets wat zij mooi en exclusief vinden.

In 'de winkel' (b.v. een kookwinkel) betaal je al snel dit soort prijzen:


en dan hebben we het nog steeds over één houtsoort, en langshout.


Dan word het al duurder... originele vraagprijs was hier 200 euro, en dat betaal je ook minimaal in de retail.


Niet dat ik zeg dat jij (of ik) dat persé moeten rekenen, maar door het bedrag te laag te maken doe je jezelf tekort (en als het wijdverspreid genoeg zou gebeuren, ook een ander).

Ik besef me terdege dat ik hier maar een simpel plankje liet zien en zeker als mede-houtbewerker weet jij precies wat er voor nodig is zoiets te creëren, dat devalueert het geheel wel een beetje ;). Ik ga gewoon voorzichtig met tien stuks beginnen en als die (goed) verkopen overweeg ik een grotere serie. Mijn publiek is vooral mijn relatief grote netwerk in de IT, vol met mensen zonder rechterhanden maar een voorliefde voor 'echte' producten.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
Is eikenhout wel geschikt voor snijplanken?
Ik denk aan looizuur, open structuur van de nerven.
En eikels zijn niet eetbaar voor de mens (onlangs in een ander draadje gelezen dat dat een criterium is voor snijplanken)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Is eikenhout wel geschikt voor snijplanken?
Ik denk aan looizuur, open structuur van de nerven.
En eikels zijn niet eetbaar voor de mens (onlangs in een ander draadje gelezen dat dat een criterium is voor snijplanken)
Klopt dat criterium wel?

Eikels zijn eetbaar, in de zin dat ze niet giftig zijn. Zo van de boom zijn ze niet lekker maar je kunt er meel van maken en dat veel spoelen.

Vlierbessen kun je eten, prima zelfs mits goed rijp, of er jam of gelei van maken. Hout en bladeren bevatten echter wel gifstoffen. Ga je in de rook van brandend vlierbessenhout zitten heb je de volgende ochtend barstende koppijn.

kortom, er is een verschil tussen eetbaar en giftig en lekker en niet iedere eetbare vrucht hangt aan niet giftig hout. (natuurlijk is mijn bewijsvoering er ook een van lik m'n vestje, dus zoek het per houtsoort exact uit)

EDIT: De reden voor het gebruik van Beuken in de keuken is dat het geen eigen smaak af geeft aan het voedsel.
EDIT2: Wijn ligt op eiken vaten, ook op kastanje vaten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.