Snijplank uit reststukken noten

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Begin deze week kreeg ik van een collega houtdraaier wat reststukken noten, omdat hij niet wist wat hij ermee moest.
Waren verlijmde stukjes van ca 100x7cm.
Heb deze gezaagd op de lintzaag in ca 4cm en ca 3cm.
Heb de stukken van 3 cm verlijmd en ben inmiddels aan het schuren gegaan, maar wat is dat een klerewerk!
Eerst wat geschuurd met de bandschuurmachine, maar nadat mijn laatste 2 banden knapten, maar met de hand gaan schuren.
Resultaat na schuren tot 120.
0F051CCB-3595-48F5-BD89-3BEFA7ABEBDC.jpeg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Misschien beter geweest om eerst met een schaaf te lijf te gaan? Om de grootste oneffenheden er uit te halen. Wel een heel mooie plank aan het worden zo.
Je wilt mij toch niet met een schaaf kopshout laten schaven he 😂
1e Ik heb geen goede handschaaf.
2e Ik ben al blij als ik een kantje kan schaven aan een plank.
Ik moet erbij zeggen, dat ik nog nooit zolang geschuurd heb op een stuk hout en het is nog niet klaar:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.673
2.559
Gaanderen
Met de bovenfrees zijn er voldoende filmpjes te vinden op youtube om de snijplank te vlakken.
Alleen schuren ik een tijdrovende klus. Ik zou een bedrijf zoeken met een echte vandikte schuurmachine.
Ik vind hem mooi kwa tekeningen. De rest volgt als ie af is.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je wilt mij toch niet met een schaaf kopshout laten schaven he 😂
1e Ik heb geen goede handschaaf.
2e Ik ben al blij als ik een kantje kan schaven aan een plank.
Ik moet erbij zeggen, dat ik nog nooit zolang geschuurd heb op een stuk hout en het is nog niet klaar:cool:
Ah, kijk, toch een stuk gereedschap gevonden wat ontbreekt aan die enorme verzameling?;)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ach Edgar, aangezien ik er toch niet mee kan werken, heb ik niet de behoefte om er een aan te schaffen.
Ik heb het al die jaren niet echt gemist en nu ben ik op een leeftijd dat ik niet meer van plan ben om daar nog veel energie in te steken. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Misschien beter geweest om eerst met een schaaf te lijf te gaan? Om de grootste oneffenheden er uit te halen. Wel een heel mooie plank aan het worden zo.
Ik bedacht me opeens dat ik nog een elektrische makita rijschaaf heb.
Zou ik dit daarmee kunnen? Hoe hoog zou ik de afname moeten zetten 0,1-0,2mm max?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat is een goede vraag....kopshout schaven heb ik tot nog toe alleen met handschaven gedaan. Ik heb een oude Skill elektrische schaaf, maar die kent maar twee standen: alles of niets:eek:. Bij twijfel een stukje proefschaven lijkt me. En de afname minimaal, dus 0,1 mm. Als de messen nog goed scherp zijn, zou het moeten lukken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Vandaag maar eens even geprobeerd met de elektrische schaaf, maar dat vind ik niet zo’n succes.
Maar even schuurbanden bestellen en dan eens kijken of ik het met de bandschuurmachine vlak krijg :p
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik had een stukje van dat notenhout ingesmeerd met druivenpitolie, maar als ik er na 3 dagen overheen wrijf met een doekje geeft het nog steeds bruin af.
Is dit normaal?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik had een stukje van dat notenhout ingesmeerd met druivenpitolie, maar als ik er na 3 dagen overheen wrijf met een doekje geeft het nog steeds bruin af.
Is dit normaal?
Nee, dat is niet normaal. Het enige wat ik kan bedenken is dat de plank niet goed schuurstofvrij is geweest voor het inoliën...

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Volgens mij heb je 2 opties:
1. Niet meer olieën en elke dag met keukenpapier de plank afnemen tot die niet meer afgeeft. Daarna, als het nodig is, een heel klein beetje olieën. De kans bestaat echter wel dat de plank opnieuw gaat afgeven...
2. Laat de plank 24 uur in een gevulde bak druivenpit drijven met de bovenkant van de plank naar beneden.
Op deze manier "weekt" het stof los en doet de zwaartekracht z'n werk. Bijkomend voordeel; de plank verzadigd zich met olie. Dan de plank uit laten lekken met de bovenkant naar beneden. Nog niet met een doek erover heen. Doe dit pas zodra de plank is uitgelekt.

Welke optie je ook kiest, de kans dat het schuurstof weer de kop opsteekt, is aanwezig.
Succes!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Bedankt voor je reactie Jan, ik dacht nog wel dat ik het goed stofvrij had gemaakt :confused:
Ik heb hem eerst afgeborsteld en toen afgezogen met de stofzuiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.