Snijplank met in elkaar vallende motieven

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Ik heb een idee om een Escherachtige snijplank te maken met in elkaar vallende motieven. Wie weet hoe dit heet en waar er wat meer over te vinden is. Er zit iets in mijn gedachte van tesselaties of zoiets. Vlakvullingen of Tessellations geeft internet me
Hoe ik zo'n motief maak, is mij duidelijk. Vierkantje knippen vorm eruit knippen en aan de andere kant vastplakken. Moet nog wel in 3 cm dik hout gefreesd worden.
Dus te klein maak ik het ook niet. Ideeen voor leuke vormen die ook nog te frezen zijn zijn welkom.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28658/documents/20180321-vlakvullingen.pdf
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.718
747
Antwerpen
daar is hij weer maar ik zie meer en meer het unieke van de Shaper …
het maken van nauwkeurige mallen (uit bv acrylaat) is een mooi opgave voor een Shaper
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
daar is hij weer maar ik zie meer en meer het unieke van de Shaper …
het maken van nauwkeurige mallen (uit bv acrylaat) is een mooi opgave voor een Shaper
Had Escher, maar een shaper gehad.:love: (retorische opmerking) Met een cnc is het een eitje. Daar heb ik de ruimte niet voor.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.927
816
Enschede, Twente
Je zou eens kunnen kijken naar de patronen die in het Alhambra en vergelijkbare gebouwen gebruikt werden. De arabieren waren (zijn?) meesters in complexe patronen.
In Spanje en Portugal worden dergelijke patronen nog steeds gebruikt bij het maken van tegels. Ook een mogelijk insteek van een zoektocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.498
712
Enschede
ingoogni.nl
de patronen die in het Alhambra
die worden gemaakt door het toepassen van series rotaties en spiegelingen, de "regels" zijn gelijksoortig aan die in de kristallografie gebruikt worden. Hier een oud programma dat dat doet. Je hebt er Java voor nodig en het exporteerd naar png plaatjes. Meer over "tegelen" Wallpaper group - Wikipedia of minder uitgebreid in het Nederlands: Behangpatroongroep - Wikipedia

Een andere optie voor patronen zijn Penrose, Wang tegels, Girih tegels, niet periodieke tegels, Truchet tegels
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en Wim Kluck

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.851
1.056
Leeuwarden
Wim, misschien ken je het werk van MTM wood (nog)wel. Hij heeft vele creatieve varianten van patronen voor snijplanken op YouTube staan. Hier een voorbeeld:


 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Ik heb ook zitten kijken naar die 3d snijplanken. Ook leuk, maar dat is een optische illusie. Heb gisteren al een aantal filmpjes bekeken. Eerst op ruimen. Dan wat projecten afmaken. Daarna eens kijken waar ik dit onderwerp op de to do lijst zet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
991
820
Nootdorp
een andere suggestie. Maak twee snijplanken, elk in een andere kleur. Neem een Escher patroon over van een willekeurig escher schilderij op internet. Maak daar een tekening van die begrijpbaar is voor een laser-snijmachine. Laat de laser de het patroon uit beide planken uitsnijden. Ga vervolgens de losse onderdelen naar eigen inzicht omwisselen. Deze weer verlijmen. Dan heb je twee prachtige snijplanken. Wellicht niet de meest ambachtelijke oplossing, maar wel een hele mooie oplossing. Enneh, als je het leesbare formaat hebt voor de laser, dan wil ik deze ook graag gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Henk, de bedoeling is om het zonder laser en of cnc te doen. Deze twee machines zitten (nog) niet in mijn verzameling. Ben wel op een beurs wezen kijken, maar het lasertje wat ik wel leuk vond werken was 18k en de cnc al snel 10k. Daar heb ik de ruimte niet voor. Je vult zelf maar in welke ruimte:ROFLMAO:
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
991
820
Nootdorp
Mijn interesse is wel gewekt. Ik ga eens shoppen bij bekende om een Escher patroon te laseren uit een mooi stuk hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.