Snijplank maken

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
35
9
Brabant
Ik wil een snijplank gaan maken van meerdere soorten hout. Een beetje zo'n fancy model welke je ook hier vaker voorbij ziet komen. Ik zie het als een uitdaging.

Zeker omdat ik ook niet veel plek (of momenteel de beschikking) heb voor groot houtbewerkings gereedschap. Nu wilde ik een wat kleiner model lintzaag aanschaffen voor het maken ervan. Een zaagtafel zal ongetwijfeld beter geschikt zijn voor deze klus, alleen daar heb ik de plek niet voor.

Maar zou een lintzaag geschikt (genoeg) zijn om een bewerkelijke snijplank in elkaar te zetten? Veel smaller strookjes zagen etc.
Hoor graag hoe jullie met jullie ervaring hier naar kijken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Neen. Dat is het korte antwoord.
Met een lintzaag is nauwelijks nauwkeurig recht te zaken. Stroken met over de hele lengte dezelfde breedte rollen niet uit een lintzaag.
Je kan hem wel gebruiken om stroken ruw uit te zagen maar daarna heb je nog flink wat nabewerking nodig.
Als je met de hand die stroken vlak, op een gelijke breedte en de vlakken haaks moet schaven dan heb je wel wat ervaring nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als je de materialen niet hebt zorg dan dat je je planken op maat koopt. Dan bedoel ik de dikte maat. Bij Masave kan (bijna) alles. Je kan twisten of je op een lintzaag zuiver recht kan zagen. Ik moet altijd nabewerken.
Ik sluit me dus aan bij de post van thomasz.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
35
9
Brabant
Oke helder. Dan ga ik het in ieder geval niet op een lintzaag maken.
Rest mij de volgende vraag, hebben jullie voor mij een advies voor een enigszins goede tafelzaag (want dan wordt het waarschijnlijk dat) om in te investeren? Ik ga hem waarschijnlijk alleen gebruiken voor werkstukken als deze (en mogelijk als hij er toch staat worden het er meer).

Verder nog een tip voor voedselveilige waterdichte houtlijm om de snijplank mee te gaan verlijmen?
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Heb je ook al eens gedacht aan een invalzaag met geleider? Iets minder handig soms dan een zaagtafel maar met wat slimmigheidjes zou je een heel eind kunnen komen. Voordeel is : het is mobiel en neemt weinig ruimte in. In combinatie met een lintzaag kom je dan qua zagen al een heel eind zonder alles volgebouwd te hebben. Een routertafel zou dan de functie van een vlakbank kunnen overnemen
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
ik gebruik watervaste houtlijm. Ik heb geen verstand van verschillende zaagtafels, behalve mijn eigen zaagtafel van deWalt. Bij het maken van de snijplanken, ik heb er inmiddels 10 achter de rug, valt het me elke keer weer op dat ze pas echt mooi worden als ik de vlakvandikte bank gebruik voor de vlakke afwerking. Ander ben ik veel tijd kwijt.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Oke helder. Dan ga ik het in ieder geval niet op een lintzaag maken.
Rest mij de volgende vraag, hebben jullie voor mij een advies voor een enigszins goede tafelzaag (want dan wordt het waarschijnlijk dat) om in te investeren? Ik ga hem waarschijnlijk alleen gebruiken voor werkstukken als deze (en mogelijk als hij er toch staat worden het er meer).

Verder nog een tip voor voedselveilige waterdichte houtlijm om de snijplank mee te gaan verlijmen?
Titebond is populair. Ik gebruik het ook. Bison pva lijm zou volgens mij ook moeten kunnen, maar daar staat niet expliciet op dat het voedselveilig is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Neem een witte d4 lijm. Ik zou me geen zorgen maken over voedselveiligheid. Je neemt de plank niet in de mond. Wat er aan harde lijm nog in je voedsel zou kunnen komen is naar mijn mening verwaarloosbaar.
Alleen als je een houten bijtring maakt voor een baby of zoiets dan is voorzichtigheid geboden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rolandj

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Als je dan toch een fancy snijplank wilt maken, dan wil ik je ook meegeven dat het erg leuk is om er iets extra creatiefs toe te voegen. Dit maakt het des te leuker. Dan weet je de zaagtafel ook extra te waarderen. Hieronder twee creaties om bij af te kijken, los van het feit of de stijling mooi vindt. (de eerste snijplank hieronder maak ik deze week af).

snijplank julian.jpg

broodplank 3.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Oke helder. Dan ga ik het in ieder geval niet op een lintzaag maken.
Rest mij de volgende vraag, hebben jullie voor mij een advies voor een enigszins goede tafelzaag (want dan wordt het waarschijnlijk dat) om in te investeren? Ik ga hem waarschijnlijk alleen gebruiken voor werkstukken als deze (en mogelijk als hij er toch staat worden het er meer).

Verder nog een tip voor voedselveilige waterdichte houtlijm om de snijplank mee te gaan verlijmen?
Ik doe alles met mijn dw7492. Ik koop mijn hout geschaafd bij masave. Het is wel wat duurder maar die kosten haal je er uit omdat je geen compleet machinepark hoeft aan te schaffen. Ik heb zelf wel een goedkope en kleine vlak/vandikte bank van hbm maar dat geeft bijna net zoveel nadelen als voordelen. Ik heb verschillende bouwverslagen hier op het forum gezet. Voorbeeld: Kopshouten Snijplank (Amerikaans noten, Padouk, Essen)

Mijn meest luxe snijplank (50x30x4cm, combinatie van amerikaans noten, padouk, purperhart en beuk) was inclusief lijm en gebruiksartikelen zo’n €80 om te maken. Dat was dan ex aanschaf machines en uurloon(ik doe het namelijk voor de hobby). Geeft je een idee van de kosten.

houtlijm gebruik ik titebond 3. Fantastische lijm. Zoals al eerder gezegd in dit draadje zou ik een lintzaag links laten liggen. Investeer liever in een goede en accurate tafelzaag. Al moet ik wel zeggen dat ik die tafelzaag voornamelijk heb omdat ik vrijwel alleen kopshouten snijplanken maak. Vergeet ook niet voldoende klemmen, die kun je nooit genoeg hebben. Staar je ook niet al te blind op het wel of niet voedselveilig. Je gaat de snijplank niet opeten. wel uitkijken naar de afwerking. Een pu lak op een borrelplank is geen goede combinatie (eigen fout ooit).

met vriendelijke groet, Boys
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
35
9
Brabant
Dank jullie wel allemaal voor de uitgebreide reacties.

@Johannes77
Zeker heb ik een invalzaag met geleider overwogen. Ik heb zelfs een poosje de DeWalt geleend van mijn maat. Ik herinner me alle frustraties nog dat de zaag continue uit het lood bleef lopen, ik daardoor steeds kromme planken had etc etc. Nu bleek zijn zaagblad bot maar ook na het verwisselen was het niet je van het en had ik het idee eigenlijk uit mijn hoofd gezet

Ik heb al mijn handgereedschap van Makita dus ik zou ook weer de accu versie met geleider aanschaffen als het zo ver kwam. Maar na al die frustratie en hout vernagelen ben ik van dit idee afgestapt. Vandaar dat ik een een tafelzaag overweeg.

@Henk H tja... Een vlak van dikte bank erbij. Wellicht ooit als ik een model kan vinden wat verplaatsbaar is en weinig ruimte in neemt. Snap dat je dan al helemaal nauwkeurig kan werken. Denk dat ik het voorlopig nog zonder moet doen.

Dank voor de fotos. Die planken zien er wel leuk uit. Vooral die halfsteense is mooi bedacht.
Ik zou dan echt gelijk voor de 3D illusie willen gaan met vier soorten hout. Zie als voorbeeld:



@boudewijn_de_bouwer titebond zie ik ook voorbij komen op veel YouTube videos. Lijkt echt iets uit de VS. of het echt zo veel beter is als wat we hier hebben...

@Wim Kluck daar heb je ook weer gelijk in. Heb hier nog wel een liter of twee staan (den braven) dus dan gebruik ik die gewoon. Alleen even kijken of die waterdicht is.

@BoyS dank voor de tip. Welke voor en nadelen heeft de HBM volgens jou?
Ik ben me nog aan het oriënteren.

Qua kosten... Ach ja. Hobby mag geld kosten. Ik heb alleen al teveel hobby s dus moet even goed uitkijken dat ik me hier niet in ga verliezen afgezet tegen het feit hoe vaak ik er iets mee ga doen. Tot nu toe maak ik ieder jaar een nieuwe BBQ tafel en daar kom ik nog mee weg bij de vrouw ;)

Vwb klemmen, die heb ik al een aardige verzameling. Ik ben alleen echt fan geworden van die buis klemmen welke je oneindig lang kan maken (zie voorbeeld in de video). Enige nadeel is dat ik die niet in courante maten kan vinden met wat we in ons land kennen. Zou ideaal zijn als die op een 21.3mm steigerbuis zouden passen. Maar het is helaas 3/4".
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Elk jaar een nieuwe BBQ tafel. Dat was ik niet van plan. Toch ga ik dit jaar voor het derde jaar achtereen de tafels wijzigen. Heb je foto's van je tafel?
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb de hbm8 vlak en vandiktebank. Deze is voor mij gewoon te klein. Ik heb echter de ruimte niet voor grote stationaire machines. Voor het gebruik zelf: Bij de het invoeren en het uitvoeren als het hout de rollers pakt dan krijg je een kleine hap uit het hout. Dit los ik echter op door aan de voor en achterkant een vuren balkje aan het mooie hout te lijmen. het vuren balkje is dan om op te offeren. Dit werkt super maar het is dus wel extra werk/tijd wat het kost.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
35
9
Brabant
@BoyS dat is inderdaad niet ideaal. Zijn er enigszins handzame en betaalbare vlak van dikte banken die dit euvel niet hebben?
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
35
9
Brabant
Dank je. Die was ik ook tegen gekomen maar de "lengte" is 100mm. Daar ga je niet veel in kunnen klemmen ben ik bang. In de VS verkopen ze die buizen tot 6m lengte. Dan zou het interessant zijn.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Dank je. Die was ik ook tegen gekomen maar de "lengte" is 100mm. Daar ga je niet veel in kunnen klemmen ben ik bang. In de VS verkopen ze die buizen tot 6m lengte. Dan zou het interessant zijn.



 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
@BoyS dat is inderdaad niet ideaal. Zijn er enigszins handzame en betaalbare vlak van dikte banken die dit euvel niet hebben?
Nee, dat heet 'snipe' en heeft iedere vandiktebank. Er is al veel over geschreven.

In de VS verkopen ze die buizen tot 6m lengte. Dan zou het interessant zijn.

Hoe groot moet je snijplank wel niet worden? Lijkt een buis van 6 meter je nog handzaam?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.