Snijplank kopshout

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
175
106
Tilburg
Uit wat reststukken een snijplank gemaakt van Beuken en Kersen.

Balkjes van gezaagd en vervolgens door de vandikte.
Een dagje gewacht en uiteindelijk nog een laatste keer door de vandikte. (Leerpuntje van de vorige keer;).

Geklemd in peaktook paneelklemmen. Eerste keer dat ik ze gebruik. Het is even wennen maar wel echt super handig vind ik. Scheelt een hoop stress.

Plakjes gezaagd op de zaagtafel en vervolgens verlijmd.

Helaas uiteindelijk toch niet 100% vlak. En te breed om door de vandikte te halen.

Als probeersel een Freesslede gemaakt en hiermee de plank gevlakt. Dit ging goed maar liet wel flinke freessporen achter in het hout (banen van de frees). Is dat altijd of ligt dat aan het type bitje?

Bijlagen

• IMG_6043.jpeg
    IMG_6043.jpeg
    126,6 KB · Weergaven: 45
  • IMG_6044.jpeg
    IMG_6044.jpeg
    130,3 KB · Weergaven: 38
  • IMG_6054.jpeg
    IMG_6054.jpeg
    143,3 KB · Weergaven: 47
  • IMG_6055.jpeg
    IMG_6055.jpeg
    159,1 KB · Weergaven: 49

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
175
106
Tilburg
Uiteindelijk na flink schuren met mn rotex 90 toch alles weggekregen. Helaas is het oppervlakte hierdoor toch weer iets minder vlak…

Geschuurd tot korrel 240 en afgewerkt met deuivenpitolie.

Bijlagen

• IMG_6057.jpeg
    IMG_6057.jpeg
    105,3 KB · Weergaven: 49
  • IMG_6059.jpeg
    IMG_6059.jpeg
    66,3 KB · Weergaven: 45

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.962
938
Antwerpen
Als probeersel een Freesslede gemaakt en hiermee de plank gevlakt. Dit ging goed maar liet wel flinke freessporen achter in het hout (banen van de frees). Is dat altijd of ligt dat aan het type bitje?
ik heb hetzelfde resultaat bij mijn zelf-bouw slede maar wel precies minder uitgesproken als bij jou. Ik denk dat het aan het "net-niet-loodrecht-staan" van het freesje ligt.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
175
106
Tilburg
ik heb hetzelfde resultaat bij mijn zelf-bouw slede maar wel precies minder uitgesproken als bij jou. Ik denk dat het aan het "net-niet-loodrecht-staan" van het freesje ligt.

Ah logisch! Dit was letterlijk een 1hourbuilt als probeersel. Even kijken of ik het nog kan proberen te verbeteren als ik het vaker ga gebruiken.

Het gekke is dat het echt niet te voelen is. Is dat bij jou ook zo?

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
529
‘s-Hertogenbosch
Probeer met de zelfde diepte instelling in meerdere richtingen te frezen achtereenvolgens. Als je je machine draait op de slede is het dan zichtbaar…..? Mijn vorige 1010 had het probleem dat de frees niet haaks op de zool stond 🫣 er zat één schroefje van de pertinax zool iets losser zodat daar vuil tussen gekomen was…
Resultaat was dat deze vervangen werd op het moment en weg moest 🫢
Na de revisie en nakijken draait hij weer goed ( hier thuis 🤩), onderhoud op het werk was duurder dan nieuw…..

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
175
106
Tilburg
Probeer met de zelfde diepte instelling in meerdere richtingen te frezen achtereenvolgens. Als je je machine draait op de slede is het dan zichtbaar…..? Mijn vorige 1010 had het probleem dat de frees niet haaks op de zool stond 🫣 er zat één schroefje van de pertinax zool iets losser zodat daar vuil tussen gekomen was…
Resultaat was dat deze vervangen werd op het moment en weg moest 🫢
Na de revisie en nakijken draait hij weer goed ( hier thuis 🤩), onderhoud op het werk was duurder dan nieuw…..

Goede tip! Ik kan de machine niet echt draaien op deze slede. De volgende keer dat ik m ga gebruiken eerst eens uitgebreid proberen op een proefstukje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.