Snijplank grondig reinigen en opnieuw oliën

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Er komen hier regelmatig fantastische, zelfgemaakte snijplanken voorbij. Die worden ongetwijfeld gebruikt en dan hebben ze af en toe groot onderhoud nodig, dus hopelijk weet iemand het antwoord.

Ik probeer een beuken kopshouten snijplank weer "kaal" te maken om opnieuw te oliën. Ik heb eerst 2-3 keer goed geschrobd met een pannenspons en soda of afwasmiddel en nu probeer ik met een schraapstaal de toplaag met alle meuk er af halen - ik meen eens op dit forum gelezen te hebben dat iemand daarmee heel succesvol was.
Na een uur schrapen aan één kant, en zelfs met de schaaf voorzichtig schaven, blijven er heel erg vettige kopshouten krulletjes vanaf komen. Er blijft ook een soort matte, vettige laag op de plank liggen en het oppervlak voelt vettiger dan onbehandeld beukenhout.
Voor mijn gevoel heb ik inmiddels al bijna een millimeter afgehaald. Ik heb ook al op één plek langer geschraapt in de hoop wijzer te worden, maar nee. Hoe diep zou de olie en vuiligheid zijn ingetrokken na al die jaren? En belangrijker, zou ik zo ver moeten gaan tot ik echt weer "kaal" hout heb - als dat überhaupt kan? :rolleyes:
Ik lees ook verschillende meningen over het wel of niet gebruiken oplosmiddelen als wasbenzine of terpentine, maar gevoelsmatig zou ik dat niet in de buurt van mijn eten willen hebben.

In het begin is de plank ingesmeerd met zonnebloemolie, bij gebrek aan kennis toentertijd. Later ben ik overgestapt op Ikea Skydd. Als de plank nu weer "schoon" is ga ik druivenpitolie gebruiken.

1662411622074.png
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.795
751
Enschede, Twente
Ik heb een tijdje geleden een poging gedaan om een kopse snijplank van esdoorn (ahorn) kaal te maken. Die had er toen al een jaar of vijftien van gebruik opzitten, inclusief af en toe met (druivenpit)olie behandelen.
Dat werd dus uiteindelijk schaven middels de schaafbank. Na een mm of vier, vijf ben ik daarmee opgehouden. Er waren nog steeds vette vlekken. Heb toen een nieuwe gemaakt voor de desbetreffende toepassing (hakend over rand aanrecht, volle diepte van aanrecht).
De oude is in de open haard beland. Brandde heel goed!
 
  • Haha
Waarderingen: bakkiet

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
907
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik lees ook verschillende meningen over het wel of niet gebruiken oplosmiddelen als wasbenzine of terpentine, maar gevoelsmatig zou ik dat niet in de buurt van mijn eten willen hebben.
Wasbenzine is zuiver gedestilleerd, en bevat alleen vluchtige componenten. Daar zou ik geen moeite mee hebben. Dat gezegd hebbende - daar ga je een poreus medium niet schoon mee krijgen tenzij je je hele snijplank een week of zo helemaal kunt onderdompelen in een bad wasbenzine. Niet heel realistisch...
In het begin is de plank ingesmeerd met zonnebloemolie, bij gebrek aan kennis toentertijd. Later ben ik overgestapt op Ikea Skydd. Als de plank nu weer "schoon" is ga ik druivenpitolie gebruiken.
Zonnebloemolie wordt rans, en zal in die tijd zeker gedeeltelijk gepolymeriseerd zijn. Dat ga je er dus niet meer uit krijgen. Minerale olie zou ik persoonlijk nooit op een snijplank doen (maar ik weet dat de meningen daar over verdeeld zijn.

Ik denk dat ik de plank gewoon zou laten zoals ie nu is, en hem weer inolien met idd b.v. druivenpitolie of walnotenolie. Niet te veel - 1 laagje. Mijn ervaring is dat een snijplank in gebruik dan snel genoeg vanzelf 'droog' wordt en naar believen weer met 1 nieuw laagje ingeolied kan worden. Mijn ervaring is dat er zo te zien weinig tot geen 'ophoping van meuk' plaats vindt. Let wel, ik snij geen vlees of vis op mijn houten snijplanken, dat doe ik op (goedkope) HDPE plankies - en die gaan dan ook gewoon in de afwasser.
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb een tijdje geleden een poging gedaan om een kopse snijplank van esdoorn (ahorn) kaal te maken. [...] Na een mm of vier, vijf ben ik daarmee opgehouden. Er waren nog steeds vette vlekken.
Dat geeft de burger weinig moed. Het is natuurlijk kopshout, dus alles kan lekker diep intrekken. Maar zo ver ga ik niet schrapen en schaven met de hand. En ik heb geen kachel, dus deze moet nog een rondje mee ;)

Daar zou ik geen moeite mee hebben. Dat gezegd hebbende - daar ga je een poreus medium niet schoon mee krijgen tenzij je je hele snijplant een week of zo helemaal kunt onderdompelen in een bad wasbenzine. Niet heel realistisch...
Goed punt.
Ik denk dat ik de plank gewoon zou laten zoals ie nu is, en hem weer inolien met idd b.v. druivenpitolie of walnotenolie. Niet te veel - 1 laagje. Mijn ervaring is dat een snijplank in gebruik dan snel genoeg vanzelf 'droog' wordt en naar believen weer met 1 nieuw laagje ingeolied kan worden. Mijn ervaring is dat er zo te zien weinig tot geen 'ophoping van meuk' plaats vindt. Let wel, ik snij geen vlees of vis op mijn houten snijplanken, dat doe ik op (goedkope) HDPE plankies - en die gaan dan ook gewoon in de afwasser.
Ik denk dat het dat wordt inderdaad, uiteindelijk bouw ik nu toch weer een nieuwe laag olie op - en deze keer druivenpitolie.
Verder hetzelfde hier; de laatste paar jaar ligt er zeer sporadisch vlees op de "onderkant" van de snijplank (de kant met sapgoot die we nooit gebruiken), en vis gaat op een kunststof plank die in de vaatwasser kan.
De reden om de snijplank nu zo grondig schoon te maken is dat aan de "onderkant", die sinds een tijdje ook tegen het raam staat, vieze plakkerige vlekken ontstonden die niet meer weg gingen met een schuurspons en afwasmiddel. Naar mijn idee zijn oude olie en vervuiling onder invloed van zonlicht gaan reageren, vandaar de oplossing om de toplaag te verwijderen en opnieuw te oliën.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
@Paul90 Die vlekken kun je met citroensap en zout mss wegpoetsen.
Dat doe ik af en toe als groter onderhoud, maar dat werkte nu niet. Vandaar de meer rigoureuze aanpak. Na drie rondes schrobben met de pannenspons waren ze wel weg, maar toen leek het me goed om nog iets dieper te gaan.
Maar ik vind het gezegend zo. Vanavond nog even afwerken met het schraapstaal, en dan wordt het afspoelen en in de druivenpitolie zetten zodat ik er morgen weer op kan snijden. Bedankt voor het meedenken allen!
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Inmiddels staat de plank weer in de druivenpitolie en ziet die er weer als nieuw uit, klaar voor gebruik! Omdat ik met de schaaf wat meer heb kunnen afnemen is het oppervlak ook weer bijna krasvrij.
Wel meteen een tweede laag olie gegeven. Na de eerste laag (dik aangebracht en overnacht laten intrekken) zag de plank er nog erg droog uit.

Mocht iemand hier in de toekomst tegenaan lopen: echt kaal maken is onbegonnen werk bij een kopshouten plank. Maar met een millimeter eraf en vers geolied, is-ie weer als nieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.