Sluitring

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
13
0
Misschien is dit een domme vraag, maar vind het antwoord niet meteen online. Veel sluitringen hebben een platte zijde en een iets "bollere" zijde.
1590745847327.png
Welke kant gaat richting het hout, en welke kant richting de schroef?
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
In hout maakt het niet zoveel uit denk ik. Bij staal doe ik altijd bolle kant boven. Voor mijn gevoel zet je de bout dan een beetje op voorspanning tegen het los draaien van de moet.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
964
306
Rosmalen
Die ringen worden uit staal gestampt, en de bovenkant wordt dan afgerond, de onderkant is wat scherp.
Good workmanship is dan om de scherpe kant onder te leggen en de afgeronde kant boven, kan niemand zijn fikjes eraan pijn doen, en het ziet er netjes uit. Gevoelsmatig helpt het te voorkomen dat die ring, en mogelijk de bout, meedraait doordat die ring in het onderliggende materiaal bijt. Denk dat het in de praktijk niet uitmaakt.
 

WR1944

Oud hout
Het is inderdaad een optische kwestie. Gedurende m'n 35 jaar in de metaal had ik zo nu en dan leerlingen onder m'n vleugels. Als ik zag dat iemand de ringen met de afgeronde kant onder had gemonteerd kon het hele spul weer uit elkaar. Onderlegringen monteer je niet ondersteboven, punt uit. Ik ben er nog steeds heel fanatiek over, zelfs bij mijzelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en LFlab

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Je hebt din 125 a de normale sluitring en de 125 b sluitring met facet deze zijn een stuk vlakker. Niet iedereen heeft deze.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Ik leg ook de bolle kant boven, daar hoef je volgens mij geen OCD voor te hebben. Het oogt beter, voelt prettiger en je krijgt op vuilgevoelige plaatsen niet zo'n smerig schaduwrandje waar de borstel net niet bij kan komen.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mij is altijd geleerd dat de vlakke kant onder moet, daar zit een soort braam aan en deze vreet in ijzer.
En de gladde bolle kant naar boven, deze glijdt over ijzer!
Maar voor hout ?
Optisch is het ook mooier als deze bolle kant boven zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.