slotkast frees

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
heeft er iemand ervaring met een slotkast frees voor de installatie van een insteekslot?

meestal bij een deur voor een tuinhuis, fietskot,... boor ik de opening en hak dan het overtollige hout weg. Echter bij de laatste poort in padoek is dit een uiterst tijdrovende klus. Nu was ik op zoek naar een jig/tool die deze klus zou kunnen versnellen en kwam volgende versies tegen (ter info, dikwijls is dit een klus die ter plaatse wordt uitgevoerd dus niet in een atelier met stationaire machines)

de goedkoopste van vevor (60 Euro)
de duurdere van Garnotec/CMT (255 Euro)

ik ga ervan uit dat de freesjes van de goedkope versie rommel zijn maar dat ik die wel kan vervangen door 2 of 3 freesjes van CMT (32Euro /stuk) en dan is dit nog goedkoper dan de echte CMT versie

heeft iemand ervaring met dit type slotkast frees? (de goedkope of duurder versie)?
of nog betere suggesties?

thnx
Wim
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.276
323
Heelsum
ik heb ervaring met zon garnotec ding, ander merk maar zijn allemaal hetzelfde. Ik vond het een matig ding, krijgt geen mooie gladde gaten, moet veel kracht zetten en is relatief veel werk. De freeskopjes zijn niet echt scherp, weet niet of je die zomaar kunt vervangen, ander probleem is dat je het met je boormachine doet en dus veel lager toerental.

Ik vind het niks, ding snel weggedaan.

Het mooiste is een kettingsteek slotkast frees. Dat werkt top. En dan met de bovenfrees de bovenplaat eruit frezen met een mal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.078
416
Alphen aan den Rijn
Waarom een slotkastfrees kopen , en hoe sterk is je boormachine die op de slotkastenfrees zet .
Je kunt ook met een bovenfrees met verlengde frezen werken .

succes Willem
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
93
73
Ik heb de slotkastfrees van Garnotec weleens geleend van een collega om een paar schilderdeuren van een slotkast te voorzien. Dat ging best, maar voor padoek zou ik naar een freesmal kijken.
Ecotools heeft deze mallen ook kant-en-klaar in hun assortiment zitten. Voor padoek zou ik er wel het passend Industrial freesje bij kopen (de link van Superkees hierboven, wel even de maat controleren) in plaats van het gele meegeleverde freesje te gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.828
2.916
De meeste freesmachines hebben veel te weinig slag om een slotkast in een keer te frezen. Daarom hebben mobiele slotkastfreesmachines een geleidingssysteem, dat een slag van 10 of 11 cm toe laat. Die goedkope setjes zijn niet geweldig. Je kan ze het beste gebruiken om de gaten redelijk recht te boren en dan het resterende hout er even met een beitel uit steken. Dat gaat sneller. Maar als je een beetje recht uit de hand kan boren, is de ouderwetse manier die je al gebruikt prima. Padouk steekt vrij makkelijk met een scherpe beitel. Ik denk dat je beter daar even naar kan kijken. Het scherpen van je beitels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
85
61
Kapellen (Antwerpen)
Die Garnotec werkt goed, vooral omdat de methode om de geleider om de deur te klemmen stabiel is.

Ik heb voor de pivoterende maatwerkdeuren in blokplaat (4cm dik) in ons huis eerst vanalles uitgeprobeerd om de investering van die slotkastfrees uit te sparen: kolomboor achterstevoren op de werkbank gemonteerd, slangenboren, freesmallen (247wood en zelfgemaakt), extra lange frezen (van ecotools) en verlengstukken (o.m. ecotools - niet doen, die dingen zijn bij dit soort toerentallen gewoon levensgevaarlijk) en zelfs daarmee haalde mijn OF2200 de diepte niet. Supergefrustreerd met Multimaster en handbeitels... Wat zeiden we nog weer over de kost van onze eigen werkuren?
Uiteindelijk door een kortinkje op de opendeurdag van mijn favoriete lokale gereedschappenwinkel toch maar overstag gegaan voor die Garnotec. Wat een verademing; had ik gewoon van het begin moeten doen...

De blokplaat die ik voor onze deuren gebruikt heb is triple kern met MDF afwerking en ik boor met mijn Festool TPC accumachine, zelfs op de hoogste snelheid gaat dat heel vlot. De kern is uiteraard veel zachter dan padoek, daarvoor zou ik wellicht naar een iets lagere versnelling gaan en wat rustiger boren, maar met die Garnotec freesjes verwacht ik geen problemen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.828
2.916
Je gaat toch voor een paar deuren niet zo'n ding kopen? Dit werk werd vroeger door een leerling gedaan. Rijtje gaten boren en de rest er tussen uit steken met een beitel. Wel handig om de deur in een bok te zetten .
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
85
61
Kapellen (Antwerpen)
Je gaat toch voor een paar deuren niet zo'n ding kopen? Dit werk werd vroeger door een leerling gedaan. Rijtje gaten boren en de rest er tussen uit steken met een beitel. Wel handig om de deur in een bok te zetten .
nu ja, bij mij waren het al vast 10 deuren in één project, en als ik mooi speelgoed krijg (lees: mag kopen), vind ik het helemaal niet erg om leerling te zijn, hoor :sneaky:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.287
2.857
Gaanderen
Waarom geen tweede zijaanslag op je geleiders van je frees monteren. Even het midden opzoeken en frezen. Dieper, dan boor je de rest weg. Alleen bij meerpuntsluitingen gaat het alleen als je deur recht is. Dat is vaak niet zo.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.070
437
hilversum
Heb ooit is een mal gekocht ervoor.
1721828638285.png
Werkt prima met een bovenfrees.
Weet niet in welke richting je zit maar je zou em kunnen lenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.