Slijphoekhulpstuk

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Dag allen, ik heb een aantal instructievideo's van Radius bekeken op You Tube en het zijn zeer goede beelden plus uitleg.
Echter, mijn vraag gaat meer over de slijpwijze van de beitels. Er is daar een hulpstuk te zien waarvan ik nog niet heb uitgeplozen hoe dat nu precies is gemaakt.
Of is het iets dat te koop is en zo ja, waar dan? Ik vond het er uitermate handig en professioneel uitzien.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.021
364
Alphen aan den Rijn
Om welke beitel(s) gaat het , we weten niet welk hulpstuk je bedoelt .
Zet er een link bij van die video en de tijd waarin je dat hulpstuk ziet .
Er zal vast wel iemand zijn die het weet .

Succes Willem
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414

Wat mij betreft redelijk briljant. Als er al iets valt aan te merken, is het dat het voor een hulpstuk wel fors is.
 
  • Leuk
Waarderingen: jellevK

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Het gaat eigenlijk vooral om het slijpen van b.v. afruwguts, schalenguts etc.
Het tijdstip is ongeveer 2.50 minuten.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Dankjewel @O Peatey , Ik ga er eentje bestellen, lijkt me een ontzettend handig ding.
Bedankt ook voor de pdf, maar gezien het werk dat er in zit om zulks te bouwen, geef ik mezelf een kerstcadeautje... :)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Paar maandjes verder, de Wolverine slijphulp is dus gewoon nergens in ons land te vinden.
Niet bij de Houtdraaierij, niet bij Baptist, niet bij Willy van Houtte, nergens. "Niet op voorraad" staat overal en geen duidelijk zicht op wanneer dan wel op voorraad...pfff... :confused:
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Weet je, ik maak er zelf wel eentje, het zal i.d.d. niet zo moeilijk zijn.
Al krijg ik jouw links @O Peatey, niet geopend....;)
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Paar maandjes verder, de Wolverine slijphulp is dus gewoon nergens in ons land te vinden.
Niet bij de Houtdraaierij, niet bij Baptist, niet bij Willy van Houtte, nergens. "Niet op voorraad" staat overal en geen duidelijk zicht op wanneer dan wel op voorraad...pfff... :confused:
Hallo roel,

Ik heb hier nog een oneway wolverine slijphulp liggen, nagenoeg ongebruikt wegen de overstap naar een tormek systeem. Laat maar even via pb weten of je interesse hebt.
 

Bijlagen

  • 16161682824256067145283077858518.jpg
    16161682824256067145283077858518.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 13

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142

Wat mij betreft redelijk briljant. Als er al iets valt aan te merken, is het dat het voor een hulpstuk wel fors is.
Er is idd iets op aan te merken..... dit gaat super goed werken voor een ruwschaaf (grub plane in het engels) Dit is een schaaf waarbij de snijrand in een bolling geslepen is. Waar het gegarandeerd problemen gaat geven is met beitels die een rechte voorkant nodig hebben. op de manier die hier gebruikt wordt zul je er niet aan ontkomen dat je meer druk uitoefent op de hoeken van de beiltel dan op het midden. Het gevolg is dat je bij de hoeken meer af gaat nemen dan in het midden en dus geen rechten beitel krijgt.

Om een rechte beitel te krijgen zul je een mechanisme moeten hebben dat naar voren en naar achteren beweegt.

Wel leuk bedacht deze oplossing.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
@sander1238 Het is niet dat deel van het geheel dat ik nodig heb.
Het is het lange deel waar je de beitelklem in laat draaien.
Het onderste dus op de foto. Bovendeel heb ik al.
VARIGRIND.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: sander1238

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Er is idd iets op aan te merken..... dit gaat super goed werken voor een ruwschaaf (grub plane in het engels) Dit is een schaaf waarbij de snijrand in een bolling geslepen is. Waar het gegarandeerd problemen gaat geven is met beitels die een rechte voorkant nodig hebben. op de manier die hier gebruikt wordt zul je er niet aan ontkomen dat je meer druk uitoefent op de hoeken van de beiltel dan op het midden. Het gevolg is dat je bij de hoeken meer af gaat nemen dan in het midden en dus geen rechten beitel krijgt.

Om een rechte beitel te krijgen zul je een mechanisme moeten hebben dat naar voren en naar achteren beweegt.

Wel leuk bedacht deze oplossing.
Ik snap wat je bedoelt, maar is dat ook niet gewoon iets waar je op moet letten? Of zou het niet te voorkomen zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.