Slijpen van een spookschaafbeitel - #hoedan?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb een spookschaaf. Een erfenisje….kwam ik ergens onderin een greedschapskist tegen. Ligt al jaren op de plank, nog niet veel gebruikt, want eigenlijk nooit nodig gehad:rolleyes:….
Maar ik denk dat ik hem straks wel ga gebruiken op het project waar ik nu mee bezig ben. Zooltje is gaaf, maar de beitel niet scherp. En die is heel erg kort. Hoe ga ik die slijpen? Iemand ervaring mee? Tips? De spookschaaf is er een met een vlak zooltje, de beitel gewoon recht.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
EdP,
Paul Sellers heeft daar een keer een filmpje over gemaakt. Misschien heb je daar wat aan:
Ad, dank hiervoor. Ik heb het filmpje net bekeken en heb (bijna op het einde) gezien dat ik een kleine uitdaging heb: het type dat ik heb is de 51, een van de eerste uitvoeringen. Het schaafje is dus niet uitgevoerd met stelschroefjes voor de beitel, zoals op de 151 wel het geval is. Die beiteltjes zijn wat langer. Ik ga straks eens kijken of ik zo’n slijphulpstukje kan maken hiervoor. Het alternatief is een leuk kerst cadeautje:p bestellen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt idd een houdertje maken om m in een slijphulp te passen, of op een slijptafel te leggen. Hoewel mijn insteek zou zijn dat als ie niet zo op je slijptafel past (eventueel met aanpassen van de stand van de tafel, en eventueel met een tafel met uitsparing voor het wiel), dat je dan gewoon aan een nieuw beiteltje toe bent? Een Hock vervangingsbeitel voor de 51 (volgens mij past de SP175) kost (in de VS) 29 dollar...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Een hele nieuwe Stanley 151 heb je van Klium of Baptist voor plm. 3 tientjes in de brievenbus.
Nieuw of bestaand: Om dat beiteltje te slijpen of te wetten zul je er toch een handvatje aan willen hebben. Even pielen met een plankje, een stoelhoek of een koppelplaatje, en een schroefje met een moertje brengt je waarschijnlijk een heel eind.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.675
2.561
Gaanderen
De foto was voor de staat van de beitel en om een inschatting te maken van de leeftijd van de schaaf. Dat alles is hierboven al beantwoord. Ik denk dat de oude Stanley schaven veel beter zijn dan de nieuwe. Die hock beitels zijn top. Hock heeft ook een mooi boek geschreven over het bouwen van schaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Veritas heeft sinds een paar weken een hulpstukje voor korte beitels. Ik heb het ook aangeschaft, maar nog niet geprobeerd. Als je in de buurt bent mag je gerust langs komen met het beiteltje en hier slijpen.

jaap

 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Veritas heeft sinds een paar weken een hulpstukje voor korte beitels. Ik heb het ook aangeschaft, maar nog niet geprobeerd. Als je in de buurt bent mag je gerust langs komen met het beiteltje en hier slijpen.

jaap

Jaap, dank voor de tip en dank voor de uitnodiging(y). Maar gezien de afstand denk ik dat de kans klein is dat ik binnenkort in de buurt kom/ben:unsure:. Ik heb de honing guide MKII die ik altijd voor m'n steek- en andere schaafbeitels gebruik. Ik denk dat dit hulpstukje het antwoord op m'n vraag gaat worden. Of ik ga eens kijken of ik het hulpstukje van Paul Sellers (snel) kan maken.
Dank aan allen voor de input: ik kan er mee verder(y).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een hele nieuwe Stanley 151 heb je van Klium of Baptist voor plm. 3 tientjes in de brievenbus.
Mm, daar zou ik geen geld aan uitgeven. Dan zou ik OF een ouwe zoeken (liever nog een 53), of een nieuwe Dictum, Veritas of (slik) Lie-Nielsen... Die Dictum spookschaafjes zijn best goed. Hoe de Peaktool spookschaven zijn weet ik niet maar het zijn lig wel andere types dan de genoemde.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Veritas heeft nog een optie herinner ik me

DIe heb ik. Werkt met de oorspronkelijke slijphulp van Veritas, niet met de nieuwe versie (althans ik krijg het niet voor elkaar). Gelukkig heb ik beide slijphulpen ;-)

Het adaptertje werkt, maar niet geheel zonder gebruiksaanwijzing - alleen de adapter zit klemvast in de slijphulp, klein beiteltje (idd voor mn spookschaafbeiteltjes) wordt dmv magneten vast gehouden en zit min of meer klem in een wig. Bij naar voren bewegen over de steen zit eea dus goed strak, maar als je het geheel 'te zwaar' weer naar je toe trekt (dubbel slijpen, of gewoon over de steen naar je toe halen voor de volgende slag) kan hij loskomen...
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik slijp m'n spookschaafbeitel overigens gewoon uit de hand. Je moet wel kracht in je hand bezitten maar eenmaal scherp is het nawetten en scherp houden niet zo moeilijk meer.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Kom, om de economie in deze barre tijden een beetje te helpen, zojuist het nieuwe Veritas slijphulpje besteld.
En om mijzelf blij te maken:p twee Peaktool spookschaafjes erbij: eentje met de vlakke - en een met de ronde zool (brons, met de kersenhouten handvatten. Het oog wil tenslotte ook wat, nietwaar). Die vielen qua prijsklasse boven de Stanley en Kurz, maar ruim onder de Veritas (en nog ruimer onder de Cliftons:unsure:...mooie schaafjes, dat wel. Ik heb ook bij Dictum gekeken, maar voorlopig uitverkocht tot Mei (?) volgend jaar. Ik heb er ook meteen toepassing voor in het project waar ik nu mee bezig ben (zie andere draadjes). Ik zie een mogelijke review aan de horizon verschijnen;). Altijd leuk, toch?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Om dit draadje in stijl af te sluiten;).....
een 'unboxing en eerste indrukken bijdrage.
IMG_0611.jpg
Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en wat spulletjes besteld bij de snoepwinkel in Arnhem: twee Peaktool spookschaafjes en een Veritas slijphulpmiddel voor heel korte beiteltjes:eek:.
Het slijphulpmiddel:
IMG_0612.jpg
Mooi doosje, maar het gaat om de inhoud...
IMG_0614.jpg
Het beiteltje klem je dus op het onderste deel in de foto: naar beneden voor een slijphoek van 25 graden en naar boven voor een slijphoek van 30. Het alu profiel dat er boven ligt is de mal voor het afstellen naar de dikte van de beitel. Afwerking is van een hoog niveau, ziet er gewoon prima uit, punt. Die ga ik binnenkort gebruiken op de beiteltjes van deze 2 jongens:
IMG_0615.jpg
IMG_0616.jpg
Links met de ronde zool, rechts met de vlakke zool, bronzen body met kersenhouten handvatten. De beiteltjes zoals geleverd zijn IMHO niet scherp. Geeft niet. Baptist adviseert ook om de beitels eerst te slijpen:cool:. Qua afwerking is het geen Veritas natuurlijk. Maar voor de prijs leuke schaafjes. De handvaatjes liggen lekker in de hand. Ik ga ze binnenkort gebruiken, dan kan ik ook iets over het gebruik vertellen. En over hoe het slijpen is gegaan;).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.