Slijpen met 3 variabelen

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
Hoi forum,
Toen ik voor zo’n 5 jaar terug “verder “ ging met houtdraaien en al het nodige geïnvesteerd had was het budget voor toen bereikt. Beitels waren aangeschaft maar die werden uiteindelijk toch wel bot.
Zover zo goed. YouTube biedt de oplossing.
Een doe-het-zelf vari-grind achtig slijphulp.
BudgetAir dat ding in mekaar geflanst en gaan gebruiken. Joehoe , snijdend gereedschap wat repeterend te slijpen was. Oké , niet alles was even parabolisch en symmetrisch zoals op YouTube, maar wel scherp. IMG_2136.jpeg
Nú zo’n paar jaar later, weer zo’n jaar met volop investeringen, zat er een originele Vari-grind bij….
Mooi apparaat… Engelse manual, deutsche gebrauchsanleitung, allemaal top.
Maar HOE precies in te stellen met welke parameters voor welke aanslijping ????

Zoals bij mijn eigen jig
-stak de beitel 5 centimeter door de jig.
-afstand vanaf het puntje van het verstelbare been op 17 cm tot tegen m’n CBN wiel met 150 mm doorsnee.is misschien bij iedereen anders, maar dit bepaalt de snijhoek van de vouw.
-de standhoek van het verstelbare been bepaalt of je een lange of korte vingernagel krijgt.

Dit is althans het gene wat ik ervaren heb. Het kan zijn dat ik eea niet helemaal correct heb geformuleerd.
Zijn hier eventueel tabellen voor?
Alles is natuurlijk wiskundig uitlegbaar en te onderbouwen. Ik ben nog steeds bezig met uitzoeken of eea klopt. Het enige nadeel is wel dat m’n beitels sneller krimpen dan gewenst.
Heeft iemand hier ervaring mee en wil je dit delen.
Bij voorbaat dank voor de tips

Met vriendelijke groeten,
John

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.571
3.024
Gaanderen
Erg lastig om hier een antwoord op te geven met zoveel variabelen. Geef op google de zoekterm tormek grinding pdf in. Je kunt nu in het nederlands hun handboek downloaden. Misschien heb je er wat aan.
Anders is een oplossing via Radius, houtdraaiersvereniging, misschien mogelijk. Je kunt op deze manier in contact komen met draaiers bij jou in de buurt die kunnen je op weg helpen.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
Erg lastig om hier een antwoord op te geven met zoveel variabelen. Geef op google de zoekterm tormek grinding pdf in. Je kunt nu in het nederlands hun handboek downloaden. Misschien heb je er wat aan.
Anders is een oplossing via Radius, houtdraaiersvereniging, misschien mogelijk. Je kunt op deze manier in contact komen met draaiers bij jou in de buurt die kunnen je op weg helpen.
Is wel een idee, laat m’n vraag ook los bij m’n eigen Dommeldraaiers.
Ik dacht is misschien een interessante vraag voor dit forum, omdat hier toch ook wel de nodige kennis aanwezig is met andere zienswijzen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.320
760
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De lengte van de vouw hangt juist sterk samen met hoe ver je beitel er uit steekt. Hoe verder hij uitsteekt, hoe groter het verschil tussen de stand met het handvat van de beitel naar beneden en de stand met het handvat van de beitel naar links/rechts opzij, dat kun je je wellicht wel voorstellen.

En naarmate je beitels korter worden, komt er een punt dat je groene driehoek het handvat gaat raken en je niet meer verder kunt slijpen. Dat is ook een nadeel bij de wolverine houder, vind ik.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
En naarmate je beitels korter worden, komt er een punt dat je groene driehoek het handvat gaat raken en je niet meer verder kunt sleipen. Dat is ook een nadeel bij de wolverine houder, vind ik.
Klopt, maar dan hoop ik toch wel een paar jaar verder te zijn, vandaar de investering in zo’n repeteerbare slijphulp… en anders maar weer een bezoekje aan de houtdraaierij 😁 of dergelijke 🫢

Efvee

Post veel
9 jun 2021
792
315
RegioRotterdam
Schulte Drechselbedarf geeft op hun site bij veel beitels de instelling voor diverse mallen.
Zie bijvoorbeeld bij deze:

Laatst bewerkt:
  • Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
Vanmiddag nog een uurtje lopen stoeien met m’n vari-grind, er is me duidelijk geworden dat hoe haakser het standbeeld staat des te langer de vingernagel. Ik dacht ik begin maar zo haaks mogelijk 🫣. Resultaat was : veel slijpen, mooie vouw en lekker lang. Draairesultaat : goed om te schrapen maar belabberd snijden, ja wel met de zijkanten maar voor de bodem, geen lijn in te krijgen.
Ongeslepen op de middelste stand.
Zowel schrapen als snijden en de bodem.👍🏼

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
Moet ook eerlijk toegeven het was een vormguts die ondertussen z’n model was kwijtgeraakt. Bij een schalenguts ligt de fluit lager en dan schep je met een langere zijkant ( voor mijn gevoel).
55 graden zal wel ongeveer kloppen dat dat de bodem netjes afwerkt.
Waarom dan de vormguts? Zoals gezegd het model was eruit. En om eea uit te proberen was m’n redenering dat een vormguts goedkoper is, mocht het fout gaan.
19 mm guts 😲. Heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad en is best een investering en staat ook wel op m’n verlanglijstje…..
Het enige wat ik van die afmeting heb is een omgeslepen SDS max beitel welke niet in mijn zelfgemaakte slijphulp past. Dit was trouwens een project van jaren geleden omdat dit toevallig voor m’n voeten kwam.
Ik heb dat beul-apparaat geloof ik in vijf jaar ongeveer zes keer gebruikt, snijden doet dat kreng als de beste, alleen fijngevoelige snedes ermee maken valt mij niet mee.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
Klopt 👍🏼was een verhelderende link. Ga ik ook zeker wat mee doen.
19 mm guts die op verlanglijstje staat blijft een schalenguts , alleen vind het een pittige investering voor iets wat ik weinig gebruik… vandaar mijn vorige bericht. 19 mm vormguts, heb ik nog eentje liggen uit een erfenis, is er eentje van denk ik zo’n 60 jaar oud. Er staat iets op van SCHARWÄCHTER … was een hele set van m’n vader. Die kocht in 1973 z’n draaibank, met beitels van iemand die er mee stopte…..

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.302
443
Etten-Leur
Overweeg om uit de hand te leren slijpen: goed instelbaar aambeeld met gradenverdeling en enige oefening is alles wat je nodig hebt; je kunt oude gutsen opofferen om het aan te leren.

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
Heb wat dat betreft oefenmateriaal genoeg voor de vorming, zoals gezegd een schalenguts gemaakt van een oude beitel van een breekhamer. Die moest wel uit de hand geslepen worden omdat m’n slijphulp te klein was. Heb em nog niet in de variant-grind gehad omdat ik eerst wilde weten hoe dit werkt. Uitproberen doe ik dan liever op kleinere diameters vanwege tijd. Bij een 19 mm heb ik meer materiaal te verslijten dan bij een 13 mm. Komt ook nog bij dat de 19 mm zeker net zo hard, dan niet harder is om te slijpen….

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.