Slijpen en repareren van japanse beitel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.408
2.057
Terkaple
www.woodworking.nl
Een kleine verzameling filmpjes hoe een Japanner zijn beitels slijpt en herslijp als er een chip uit is.

Zelf gebruik ik voor 'strakke' westerse beitels graag een slijphulpje, maar mijn japanse beitels passen daar maar slecht in of gaan gauw los zitten. Die slijp ik daarom uit de hand. Ik kijk daarom ook met plezier hoe de Japanners het zelf doen. Zeker het 'richten' in het tweede filmpje vind ik bijzonder. Men doet dat ook met brede schaafbeitels met een hamertje op een aambeeld.

Ook een mooie gelegenheid om je Japans weer wat op te halen 🤪

jaap

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en EdP

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
205
43
Oss
Een kleine verzameling filmpjes hoe een Japanner zijn beitels slijpt en herslijp als er een chip uit is.

Zelf gebruik ik voor 'strakke' westerse beitels graag een slijphulpje, maar mijn japanse beitels passen daar maar slecht in of gaan gauw los zitten. Die slijp ik daarom uit de hand. Ik kijk daarom ook met plezier hoe de Japanners het zelf doen. Zeker het 'richten' in het tweede filmpje vind ik bijzonder. Men doet dat ook met brede schaafbeitels met een hamertje op een aambeeld.

Ook een mooie gelegenheid om je Japans weer wat op te halen 🤪

jaap

Maar heb ik het nu mis. Gebruik gewoon nooit gedagt beitels maar als ik ze zo zou slijpen zou ik nooit timmerdiploma gehaald hebben. De snede in de breedte van beitel is niet recht. En de snede word helemaal vlak geslepen ipv hol om krul weg te geleiden

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.097
921
Enschede, Twente
Maar heb ik het nu mis. Gebruik gewoon nooit gedagt beitels maar als ik ze zo zou slijpen zou ik nooit timmerdiploma gehaald hebben. De snede in de breedte van beitel is niet recht. En de snede word helemaal vlak geslepen ipv hol om krul weg te geleiden
Ik denk dat er sprake is van verwarring. Japanse bijtels hebben een (of soms twee of drie) holte(s) in de achterkant (ura), de zgn. uratsuki. Daarmee beperkt men de hoeveelheid materiaal die je moet afnemen om een vlakke achterkant te slijpen.
Ik heb niet alle filmpjes bekeken, maar neem aan dat eentje ervan het fenomeen uradashi laat zien, of misschien uraoshi. Dat zijn methodes om het snijvlak te herstellen. Een mooie uitleg is hier te lezen:

• Leuk
Waarderingen: city17 en EdP

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
45
17
Hier soms daar
Japanse beitels, aftekenmesen, beitels van schaven en hebben inderdaad een holte in de achter kant.
Bedankt voor de filmpjes deze had ik nog niet gevonden.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
205
43
Oss
Hoe heb jij het precies geleerd Rolandvs?

jaap
Beitel op slijpmachine scherpen rustig op fijne steen laten schuiven links en recht opletten en voldoende koelen.

Als vouw mooi is afwetten op wetsteen om bramen eraf te halen. Soms zelf eerst door stukje kops hout om grove braam eraf te halen. Spuug op wetsteen en eerst aan achterkant erover draaien met vlakke kant op steen en dan afwisselend met vouw op steen zodat scherp deel en bovenkant van beitel op wetsteen draagt. Met rustige draaiende beweging slijpen tot de vouw aan onder als bovenzijde mooi glanst en er scherp uitziet. Je kunt jezelf er dan mee scheren.

Die van schaaf idem. Alleen daarbij de buitenkant iets afronden met slijpen ipv spoor achterlaten op hout

Is lastig om uit te leggen.
De vouw blijft mooi hol en word op wetsteen niet geraakt. Had vorig jaar pool die de vouw bol kon afwerken die heb ik maar netjes aangegeven dat hij dag erna niet terug hoefde te komen. Met ferrari ga je ook geen rally rijden dat je het überhaupt probeert is al....

Heb overigens sandvik beitels gehad die xijn zo. Gelukkig heb ik de beitels nog van school

• Leuk
Waarderingen: ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Die holle vouw krijg je alleen als je op een ronde slijpsteen slijpt. Als je op waterstenen, diamantplaten, of een slijpmachine die op de zijkant van de steen slijpt, je beitels scherpt, krijg je gewoon een vlakke vouw. Als je dan tussentijds bij wil werken en niet de hele vouw wil mee nemen, zal je de hoek iets moeten optillen, zodat je alleen het laatste stukje van je vouw scherpt.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.608
617
Die holle vouw krijg je alleen als je op een ronde slijpsteen slijpt. Als je op waterstenen, diamantplaten, of een slijpmachine die op de zijkant van de steen slijpt, je beitels scherpt, krijg je gewoon een vlakke vouw. Als je dan tussentijds bij wil werken en niet de hele vouw wil mee nemen, zal je de hoek iets moeten optillen, zodat je alleen het laatste stukje van je vouw scherpt.
En dan heb je een bolle vouw , of noem het een micro-vouw. En dat wil je niet als je met de vouw tegen het hout werkt, wegens de slechte stuurbaarheid.
Een holle vouw is ook wat ik wil, hebben moet.

De methode van Rolandvs is snel, eenvoudig en efficiënt werd algemeen toegepast in Europa.
Het gezegde was: "niet over de kop wetten". En het geeft de beste geometrie voor Westers gereedschap.

Daarna kwamen de internet influencers, een slijphulp zou nu onontbeerlijk zijn. En de Microvouw moest ook en 2én Youtube god pleit voor een bolle vouw en beweert dat die ( bijna?) nooit een machine gebruikt. Dat de vouw dan steeds stomper wordt tenzij je hhhheeeeeeel lang afwet is in tegenspraak hiermee. My method.....

In Japan denken ze er anders over, en maken hun gereedschap dan ook anders. En ze slijpen veeeeeeel langer dan wij.

groeten

Ornament

www.houtsnijden.eu

• Leuk
Waarderingen: 0nn0

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Voor een gewone beitel of schaaf geen probleem. Dit werkte al prima voor de uitvinding van de TV. Gewoon even over de belgische brok en door. Het hele vlak wetten duurt te lang en die minieme hoekverandering merk je niet. Als de hoek zo stomp wordt dat je het gaat merken, zet je hem weer even goed en kan je het proces weer herhalen. En die belgische brok werd ook niet constant gevlakt. Gewoon het hele vlak gebruiken, steeds vanuit een andere hoek.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.408
2.057
Terkaple
www.woodworking.nl
En dan heb je een bolle vouw , of noem het een micro-vouw. En dat wil je niet als je met de vouw tegen het hout werkt, wegens de slechte stuurbaarheid.
Een holle vouw is ook wat ik wil, hebben moet.

De methode van Rolandvs is snel, eenvoudig en efficiënt werd algemeen toegepast in Europa.
Het gezegde was: "niet over de kop wetten". En het geeft de beste geometrie voor Westers gereedschap.

Daarna kwamen de internet influencers, een slijphulp zou nu onontbeerlijk zijn. En de Microvouw moest ook en 2én Youtube god pleit voor een bolle vouw en beweert dat die ( bijna?) nooit een machine gebruikt. Dat de vouw dan steeds stomper wordt tenzij je hhhheeeeeeel lang afwet is in tegenspraak hiermee. My method.....

In Japan denken ze er anders over, en maken hun gereedschap dan ook anders. En ze slijpen veeeeeeel langer dan wij.

groeten

Ornament

www.houtsnijden.eu
Het is toch zo @ornament dat houtsnijders hun gereedschap nauwelijks slijpen met stenen, maar ze voornamelijk scherp houden door ze vaak te 'stroppen". Met stroppen wordt de vouw toch op termijn altijd een beetje bol?
Het Duitse Messerschmidt MHG maakt de zware beitels voor de vakwerkbouw met een soort van afgeronde neus.

1735298936291.png

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.608
617
Voornamelijk scherp houden door veel te stroppen? Ik in ieder geval niet, velen waarschijnlijk wel.

Het stroppen maakt op den duur inderdaad rond. En machinaal lijkt het zelfs nog sneller te gaan. Dus ik doe het met de hand.
Daarom slijp en wet ik veel. Ik moet de grootste controle hebben. Holle vouw slijpen en dan een minimum afwetten en dan stroppen. Tussen door nog wat stroppen , en als het naar bol gaat, dan even terug afwetten.

Zolang de holle vorm nog groot genoeg is kan men blijven wetten. Is er een stukje uit of een duidelijke botte zone , dan niet twijfelen: slijpen.

Is de guts, beitel, steekbeitel niet heel bot, de snede nog recht en er is geen stuk uit dan kan de holle vorm ondertussen te klein geworden zijn. In dit geval kan men een " onderhoudslijpbeurt" geven. De holle vorm wordt er opnieuw in geslepen maar net niet tot aan de snede. De vorm van de snede kan dan ook niet veranderen. Even wetten en stroppen en klaar.

Ook als met met een steenbeitel en stalen vuist tegen marmer, blauwe hardsteen ed ramt, voel je duidelijk of de geometrie goed zit. Ook daar zullen bolle vouwen de stuurbaarheid negatief beïnvloeden.

Een steekbeitel , laten we zeggen van 18 mm breed en met een klein stukje uit de snede, zal het slijpen , wetten (rond K6000 à K7000) en stroppen mij hooguit 2 minuten vragen. Geslepen op een sneldraaiende dubbele slijpmachine (175 mm, met een 150 mm gaat dat natuurlijk ook ) met witte steen K 60 erop gemonteerd. Die 2 minuten tijd, dat is ruim genomen.

Vroeger kocht je een beitel ongeslepen. Dat MGH een andere ( voor mij bizarre) geometrie voorstelt, is hun zaak Ga je met zo'n beitel met de vouw tegen het hout, dan kun je niet sturen. Je zal veeeeel langer werken , met nog steeds een inferieur resultaat als uitkomst. Ik zou die omslijpen.

Groeten ,
Ornament

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.