Sleuven-handzaagje (kerfing plane/stair saw combination)

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
418
92
Beverwijk. Noord Holland
Tijdens de bouw van een poppenhuis voor mijn kleindochter moest ik ook enkele sleuven voor 9 mm berkentriplex maken.
Dit om de tussenwanden stevig te bevestigen.
De sleuven, van 3 mm diep en 9 mm breed, heb ik toen met een Stanleymes ingesneden en uitgebeiteld en met een klein grondschaafje ( Stanley nr 271) bijgewerkt. Dat was nog het minste werk.
Ik had toen nog geen Proxxon Micromot machine met bovenfrees-houder dat had misschien een oplossing geweest.
Van grote lawaaierige en stofmakende machines ben ik afgestapt omdat ik daar niet meer tegen kan.

Na veel zoekwerk op internet kwam ik uit bij de trapzaag (stairsaw in het Engels), eigenlijk een versie van de kerfing plane.
Een korte sleuf in het hout maken is niet zó moeilijk, maar een sleuf over een grotere lengte midden op het hout is met handgereedschap lastiger, zeker bij multiplex met kruisende lengtenerven. De extra bodemplaat gebruik ik om de zaag zo goed mogelijk verticaal te houden en om de geleider niet te hoeven verplaatsen. Tevens wordt die gebruikt voor de diepte-instelling. Als je het insnijden met een Stanleymes zou willen doen is dit handiger.

Er was al eens een onderwerp over deze zaagsoort: DIY kerfing plane | Woodworking.nl

Na zoeken naar een geschikte tekening op internet en het aanpassen van het model naar mijn wensen, heb ik een kerfing plane gemaakt met breedte- en diepteafstelling. Je zou het een sleuvenzaag (dado saw) kunnen noemen: een combinatie van een stair saw met een kerfing plane.
Als zaag heb ik een goedkope japanse minizaag gebruikt, zoals je ze vaak aangeboden ziet op internet, de Lidle of Aldi voor nog geen 10 euro. Daardoor werd het dus geen erg groot model.
Het hout is 12 mm multiplex. Alles is uitgezaagd met mijn Proxxon figuurzaag met zaagjes Nr 7.

De werkwijze bij het gebruik: gebruik een geleider, bv een houten lat, en bepaal de plaats van de eerste zaagsnede.
(Hier is trouwens nog een andere manier om een sleuf te maken met een stair saw: RWW 155 The Stair Saw)
Zorg bij de bouw van deze zaag dat de afstand van de zijkant van de bodemplaat tot aan de buitenzijde van de zaag (gemeten vanaf de geleider) zelf een rond getal is, bv 3 cm. Dat is gemakkelijk bij het bepalen van de eerste zaagsnede van een sleuf.
De tweede zaagsnede stel je in door de zaag in de bodemplaat het gewenste aantal millimeters te verschuiven.
In mijn versie is dat max 18 mm. De diepte instelling is max 6 mm.

Het is ook mogelijk om de zaag enigszins van ondieper naar dieper in te stellen (gerekend vanaf de voorkant van de zaag naar de achterkant).
Dit kan door de diepte instelling enigszins van diep naar ondiep in te stellen. Dit zie je ook bv bij de Jointmaker Pro, die ook met een Japanse zaag werkt.
Bij het testen (op 9 mm berkenmultiplex) merkte ik dat je het beste tóch zaagbewegingen kunt maken ipv één doorgaande beweging. Ook niet te diep gaan in één keer (vind ik), maar dat ligt waarschijnlijk aan de eigenschappen van berken multiplex. Massief hout zaagt volgens mij iets makkelijker.

Ik heb er ook een ontwerptekening in Paint van gemaakt, mocht iemand hem ook willen maken.
Een langere versie met een grotere zaag is een kwestie van de lengtematen aanpassen.
Hier enkele van de foto's die ik gemaakt heb.

Bijlagen

• IMG_6300.JPG
    IMG_6300.JPG
    85,8 KB · Weergaven: 22
  • IMG_6282.JPG
    IMG_6282.JPG
    51,6 KB · Weergaven: 23
  • IMG_6333A.jpg
    IMG_6333A.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 22
  • IMG_6292.JPG
    IMG_6292.JPG
    71,6 KB · Weergaven: 23
  • IMG_6688.JPG
    IMG_6688.JPG
    76 KB · Weergaven: 22

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
928
1.068
de buurt van den bosch
Voor mijn volgende project moet ik ook wat lengtes zagen van 4 mm dik.
Ga ook een kerfing plane maken,want als je iets niet hebt dan probeer je dat zelf te maken.
Mooi hulpstuk.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: John1969

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Ik klem gewoon een plankje op een kapzaag. Het hoeft niet altijd zo moeilijk. Plankje zorgt voor dieptestop. Van 2 kanten zagen, zodat het plankje over het deel loopt, dat er toch uit gaat. Paar zaagsneden naast elkaar, met de beitel uitbreken en met de horletoet de bodem even vlak maken.

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
418
92
Beverwijk. Noord Holland
Hier is de oplossing van chevy66 nog verder uitgewerkt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.