Slechter resultaat met wetsteen tov schuurpapier

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
57
0
Sinds een aantal maanden heb ik een diamantsteen van Baptisth (400/1000) en een Bester 1000/6000 van Fine-Tools. Hiervoor gebruikte ik watervast schuurpapier, korrels 1000 en 2000 om af te wetten.

Ik heb echter betere resultaten met het schuurpapier. De achterkant van de beitels wordt met korrel 2000 zo glad als een spiegel, ik kan mezelf zien. Zodra ik dan doorga op de Bester 6000, wordt het direct dof. Ook kan ik met het schuurpapier na korrel 2000 mezelf scheren, maar als ik de Bester 1000 en daarna 6000 gebruik, dan merk ik dat het toch minder scherp is.

De steen week ik vóór gebruik in water en is vlak.

Doe ik iets verkeerd of ligt het aan de Bester?

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
919
1.054
de buurt van den bosch
Misschien komt het door het slijpsel wat er af komt in combinatie met het water, ik weet het niet.
Ik heb ook japanse waterstenen(ohishi en shapton) en bij mij is het ook geen spiegel maar ik doe ze nog wel even wetten op een leren strop en daardoor worden ze wel vlijmscherp.dit werkt goed voor mij.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
246
131
Met korrel 2000 zal je echt geen spiegeleffect kunnen maken. Wat waarschijnlijk gebeurd is dat het schuurpapier slijt, de korreltjes afbreken en loskomen en dat je daarmee een polijstpasta gemaakt hebt.
Dit effect zal je minder snel met een wetsteen zien, zeker bij een diamantsteen.

Als je wil polijsten heb je 8000+ nodig, of een polijstpasta.
Je kan ook een slurrie-steen kopen waarmee je slurrie op kan bouwen op een wetsteen.
Diamantstenen gedragen zich nogal anders dan wetstenen. Ik ken de Bester wetsteen zelf niet goed, en weet niet zeker of je die volledig moet laten weken. Er zijn ook veel wetstenen die weken niet zo leuk vinden. Gewoon een spray-flesje met water is vaak voldoende.

Ik krijg op mijn naniwa 8000 steen, met een leren strop, wel beitels zo scherp dat ik een haar er op kan breken (een stuk scherper dan ermee kunnen scheren)

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
57
0
Op de site van Fine Tools staat inderdaad dat deze steen een minuut of 5 moet weken voor gebruik. Op zich is het resultaat met korrel 6000 wel voldoende. Maar het kan en mag wel scherper, wat zou dan een logische steen zijn om aan te schaffen? Korrel 8000? Of kan ik vanaf korrel 6000 direct naar een leren strop, en moet ik daar nog wat opsmeren (bv flexcut gold? of kan dat "droog"?

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.621
622
Op de site van Fine Tools staat inderdaad dat deze steen een minuut of 5 moet weken voor gebruik. Op zich is het resultaat met korrel 6000 wel voldoende. Maar het kan en mag wel scherper, wat zou dan een logische steen zijn om aan te schaffen? Korrel 8000? Of kan ik vanaf korrel 6000 direct naar een leren strop, en moet ik daar nog wat opsmeren (bv flexcut gold? of kan dat "droog"?
Wat bedoel je met droog?

Je kunt het proberen je zult wel kunnen zien of dezgaal polijst of dat je " krassen polijst"
In ieder geval: na het gebruik de "normale, gekende " wetstenen met ongeveer korrel 6000 (of 7000) zoals Coticule , Hard Arkansas, kun je heel goed polijsten. Als je onder deze korrelgrootte blijft , zijn de krassen eigenlijk te diep om goed te polijsten.

Het zou kunnen dat de korrel 6000 van je specifieke wetsteen niet het slijpbeeld oplevert dat overeenstemt met het slijpbeeld van de Coticule , Hard Arkansas en nog een aantal andere wetstenen die hier wel mee overeenstemmen.

Dus proberen maar,.
Draai het gepolijste stuk rond in alle standen zodat in het licht zodat het erop .
reflecteert. Zo kun je eventuele krassen onder de gepolijste oppervlakte zien.

Groeten,
Ornament,
www.houtsnijden.eu

film houtsnijden

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
57
0
Wat bedoel je met droog?

Je kunt het proberen je zult wel kunnen zien of dezgaal polijst of dat je " krassen polijst"
In ieder geval: na het gebruik de "normale, gekende " wetstenen met ongeveer korrel 6000 (of 7000) zoals Coticule , Hard Arkansas, kun je heel goed polijsten. Als je onder deze korrelgrootte blijft , zijn de krassen eigenlijk te diep om goed te polijsten.

Het zou kunnen dat de korrel 6000 van je specifieke wetsteen niet het slijpbeeld oplevert dat overeenstemt met het slijpbeeld van de Coticule , Hard Arkansas en nog een aantal andere wetstenen die hier wel mee overeenstemmen.

Dus proberen maar,.
Draai het gepolijste stuk rond in alle standen zodat in het licht zodat het erop .
reflecteert. Zo kun je eventuele krassen onder de gepolijste oppervlakte zien.

Groeten,
Ornament,
www.houtsnijden.eu

film houtsnijden
Ik bedoel met droog: je kan op een leren strop polijstpasta smeren, zoals de flexcut gold van Baptist. Droog bedoel ik zonder die polijstpasta, dus direct op het leer.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.621
622
Het is de polijstpasta dat polijst, niet de drager.
Je kunt een polijstmiddel op vele ondergronden aanbrengen.

Het gebruik van leder komt vanuit de tijd dat de keuze aan materialen veel beperkter was. Toen was het de evidente keuze.

Nu kun je even goed grijs karton op een plankje kleven en ook MDF is perfect .. Deze laatste heeft zeker al het voordeel dat het operavlakte stijver is dan het leder. Gebruikt men leder dan zorgt men er best voor dat het geen soepel leder is. Ofwel dat het heel dun is.

Zelf gebruik ik al decennia lang dodekop (pigment) gemengd met kleurloze schoensmeer (was, geen vet)

groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu

film houtsnijden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.