Slaapmiddeltjes ...

Efvee

Post veel
9 jun 2021
882
354
RegioRotterdam
Wat is een goed adres in Nederland voor schimmelculturen, of kan iemand me helpen aan geënt materiaal?

Ik heb de hand weten te leggen op wat stukken van een haagbeuk. Hij was gezond maar is in november neergehaald omdat hij in de weg stond. Het heeft sindsdien buiten in het bos gelegen, wel vrij van de grond.
Stukken zijn tussen 8 en 16 cm diameter, dus mooi materiaal om kommetjes, bordjes en dergelijke uit te draaien, maar het zou mooi zijn als er wat meer tekening in het hout komt, 'slaap' dus.
Eerste optie is natuurlijk een jaar of twee rustig laten liggen en kijken wat er uit komt. Tweede optie is gewenste schimmels actief enten.
Ik heb het boekje 'Spalting 101' van Seri C. Robinson gekocht en daarin staan wel de basisbeginselen van het proces, en de werkwijze, de do's en don't-s, maar de besproken schimmels en houtsoorten zijn uiteraard voornamelijk gekozen uit wat voorkomt op het noordamerikaanse continent. Dat laten opsturen wordt zeer begrotelijk, dus ik zoek een lokaal equivalent.
Dat hoeft niet tot mycologische taxus en genus bekend te zijn. Ik ben gewoon op zoek naar een schimmel of een combinatie van schimmels die een mooie tekening in het (beuken) hout kan geven.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.234
3.409
Gaanderen
Probeer het anders a.s. zaterdag op de houtdraaiersdag van radius. Vraag het is aan de bestuurstafel dan heb je kans dat je wel een naam krijgt. Ik heb geen enkel idee maar volg het met belangstelling.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
618
340
‘s-Hertogenbosch
Ik heb me laten vertellen door @zwaluwstaart dat ik beuken en berken met de kopse zaagkant op de zwarte grond moet zetten en regelmatig om moet draaien,..
@Clemens.K wist me te vertellen dat je het af moet dekken met een stuk folie zodat het eronder gaat broeien.
Ik weet dat in berkenhout regelmatig schimmel voorkomt en heb gehoord dat deze verder groeit in andere houtsoorten, wanneer dit met elkaar in contact komt….
Ben zelf ook nog zoekende en heb een paar stukken staan om uit te proberen…

WdeJong

Nieuw lid
28 sep 2024
9
3
Renkum
Er zijn wel meerdere adressen waar je schimmelculturen kan kopen in NL, voornamelijk voor het zelf kweken van eetbare paddenstoelen, zie bv Webwinkel Zo heb ik zelf oesterzwam op beuk en shiitake op eik gekweekt. Je kan daar ook geënt materiaal kopen. Of je hout er mooier van wordt is een tweede, geen idee eerlijk gezegd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.