Skylt vlekvorming

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Hallo,

Ik ben enkele berken multiplex deurtjes aan het afwerken en stoot op onderstaand probleem.
De Skylt 2K die werd aangebracht in 3 lagen vertoont kleine vlekjes die goed zichtbaar worden bij scheerlicht.
De vlekjes werden eigenlijk "erger" nadat ik de derde laag lichtjes geschuurd heb. (hand of machinaal geeft zelfde resultaat)

Het patroon is enigszins vergelijkbaar met dat van de Goudhaantje microstar-roller waarmee ik de lagen heb aangebracht maar dat kan toeval zijn.
Ik heb alle richtlijnen opgelegd door Skylt gehanteerd maar vraag me af wat ik verkeerd doe.

Alvorens te lakken werden de platen opgeschuurd en tussen het lakken door werd niet meer geschuurd.

Als ik een tijd blijf verder schuren, verdwijnen de vlekken bijna maar dat lijkt mij nu niet de bedoeling en dan eindig ik met een gepolijst oppervlak.

Schermafbeelding 2020-09-27 om 14.51.14.png
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de ongeverniste/ongelakte mpx berk schuur ik met een excenter-machine met korrel 150
na de 1ste laag is het oppervlak verruwd
dan schuur ik met korrel 220
nadien nog 2 lagen zonder te schuren
over skylt kan ik niet meespreken
op de mpx berk zet ik zowel kleurloze vernis als verf op waterbasis
2k gebruik ik niet
tegen dat mengen in de juiste verhouding en met de juiste hoeveelheid, zie ik op
de mpx dient trouwens hoofdzakelijk voor schuiven en legplanken, en hoeft daarvoor niet speciaal stootbestendig te zijn
de struktuur zoals op de foto heb ik nog niet opgemerkt
ik heb net de kleurloos geverniste mpx berk bekeken, maar kan geen 'vlekjes' bespeuren
strijklicht is genadeloos
de hoeveelheid lak die je in 1 keer aanbrengt, de snelheid van drogen of de roller zouden er voor iets tussen kunnen zitten
de vernis (sadolin of ciranova) breng ik met de borstel aan
nadien rol ik die in 2 richtingen
ik gebruik een roosrode roller (samenstelling is mij nu onbekend) of een microvezel van 6 mm (ciranova raad 4 of 6 mm aan)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Lijkt of er iets op het hout zat

na de eerste laag minstens 1 dag laten drogen en dan de opgekomen vezels even glad schuren
 

Ralphl

Nieuw lid
17 aug 2020
22
1
Heel vervelend, ik had dit probleem ook en dat kwam volgens mij omdat het toen te warm was buiten en dat het te snel droogde. Echter verdween het wel deels na 24u ...
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ja ik begrijp het ook niet...
Heb alle lagen minstens 24 u laten drogen. Misschien had ik beter na de eerste laag geschuurd maar volgens de technische fiche van Skylt mag je dat pas doen net voor de laatste laag. Ik kan me echter niet inbeelden dat die vlekken weggaan als ik er nu nog een laag op zet...
 

Ralphl

Nieuw lid
17 aug 2020
22
1
skylt is wel iets ingewikkelder aanbrengen dan bijv vernis. Het is eigenlijk gelijk aan water. Droogt dus heel snel en vloeit redelijk snel uit. Zoek anders even op 'hoe breng je skylt aan' wellicht dat je in zo een video jouw eigen fout ontdekt. Ik heb destijds een filmpje gezien van iemand die zei dat je een speciale roller moest hebben en inderdaad dunnen lagen moest aanbrengen. Ook heb ik ergens gelezen dat je bij skylt eigenlijk niet hoefde te schuren maar geen idee of dat klopt.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
118
Als ik heel goed naar de foto kijk, lijkt het alsof je eigenlijk de (ronde) krassen van het schuurpapier ziet.
Misschien te grof geschuurd vóór het lakken ????
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Kan je Rigostep (bedrijf achter Skylt) contacteren? Desnoods via je verkoper? Ze lijken veel belang te hechten aan kwaliteit en de precieze omstandigheden om Skylt te gebruiken. Ik zou hieruit afleiden dat klantenfeedback ter harte nemen en hen ook willen helpen.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Als ik heel goed naar de foto kijk, lijkt het alsof je eigenlijk de (ronde) krassen van het schuurpapier ziet.
Misschien te grof geschuurd vóór het lakken ????

Goed opgemerkt. Dat zie je enkel als je er op 10 cm zit naar te kijken dus dat stoort in realiteit niet.


Rigostep heb ik zondag gemaild. eergisteren. Vandaag eens bellen want nog geen antwoord gekregen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zoals eerder geschreven is, is skylt op waterbasis en deze is gevoelig voor temperaturen en niet vergeten de luchtvochtigheid.
Ik heb ook regelmatig las van vlekken of oneffenheden gehad. Dit kunnen meerdere oorzaken zijn, even los van schuurbeeld.

In groot aantal productinformatie op internet is de verhouding tussen skylt A en B niet juist beschreven. Op basis van die productinformatie heb ik ooit teveel verharder bij gedaan, waardoor het product te snel uithard. Je kunt de oneffenheden (ophoping van lakken) goed voelen en de lak zit er meer erop dan erin. Vaak ook her en der witte plekken.

Als buiten erg warm en/of droog is, verdampt skylt te snel. Geldt ook voor in de volle zon lakken. De Skylt moet juist in het hout in trekken. Je krijgt meestal een "lakroller" structuur, dat voel je. Het lijkt er op dat dit bij jou ook gebeurt is.

Te lage temperaturen en/of hoge luchtvochtigheid is ook niet goed, dan duurt het veel langer. Ik heb een keer meegemaakt dat het 3 dagen duurde voordat het uitgehard was. De luchtvochtigheid was toen hoog. Als je niet laat uitharden en volgende laag op doet, krijg je meestal een witte laag. Dit trekt op den duur wel weg, maar het gaat tergend langzaam.

Je kunt ook te zuinig zijn geweest met aanbrengen van skylt. De eerste keer mag best wel "nat" aangebracht worden. Je moet je hout "bevochtigen". Als het warm en droog is, mits de temperatuur volgens instructies niet overschreden wordt, is het beste royaal aanbrengen. Als je "nat" hout ruikt, dan doe je het goed.

Als je melkachtige vlekken/plekken ziet, dan zit er teveel op. Dan heb je niet goed uitgerold/gestreken. Of je bent een keer overheen gegaan terwijl deze aan het uitdrogen was.

Als het op prestatie gaat (en goed doet) is Skylt een geweldig product. Als het om gebruiksvriendelijkheid gaat in het aanbrengen ervan, daar komt wel wat bij kijken.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb ook een keer zoiets gehad, daarna contact gehad met de fabrikant. Degene die ik aan de lijn had was zeer aardig er behulpzaam. Probeer de skylt van te voren zeer goed te mixen in de bussen. Vooral de losse A component in de bus. Met sommige batches heb ik er ook meer last van dan anders. Maar goed schudden voor gebruik zal zeker helpen!

Te veel product doe je niet zo heel snel. Als je ziet welke hoeveelheid er per m2 geadviseerd wordt is dat echt een heel dikke laag.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Tijdje druk geweest...
Bleek dat het nog te warm was toen ik de Skylt aanbracht. Nu de temperaturen gezakt zijn is het euvel verdwenen 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.