Sinterklaas moest in het klein werken dit jaar

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.009
2.212
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De jongste is nog maar 7, dus die krijgt hulp (van ondergetekende) maar de andere kids zijn al oud genoeg dus we hebben de traditie ingevoerd om surprises voor elkaar te maken met sinterklaas (kerst gaat bij ons meer om samen eten, spelletjes en versiering enzo). Ik trok het lootje met mijn zoon's naam erop en die is gek op 1) lego en 2) ridders. Dat was lastig (spul is bijna nergens meer te koop en zijn lijstje vermelde niks anders) maar na veel handelen via marktplaats is dat gelukt.

Wat dan weer geen uitdaging is voor paps is om iets in elkaar te fröbelen.

IMG-20241127-WA0015.jpg

Dit is het kasteel van een slechte landheer dat door onze dappere held is belegerd.

IMG-20241127-WA0016.jpg

Het is duidelijk te zien wat het onze helden heeft gekost om hier binnen te treden, maar uiteindelijk ging de witte vlag uit en...

IMG-20241127-WA0017.jpg

mogen onze helden binnentreden.

IMG-20241127-WA0019.jpg

Ondanks de liters hete teer...

IMG-20241127-WA0018.jpg

hebben ze de binnenplaats bereikt waar ze bij de waterpomp hun dorst kunnen lessen en de paarden in de stalling kwijt kunnen voor een baal hooi.

Het is allemaal uit restjes gemaakt uiteraard. Ik weet dat karton en papiermaché meer de traditie is maar dit is voor mij gewoon eenvoudiger. Alles met Bison D3 of Titebond in elkaar gezet, afhankelijk van welke fles binnen grijpafstand stond. De titebond ben ik geen fan van, o.a. omdat het zo lelijk opdroogt, maar goed, het gaat straks waarschijnlijk toch de container in.

De ladder is van satéprikkers, alle muurdelen van 3mm multiplex, de teeremmer en waterpomp van een restje naast de draaibank gevonden, en de wapens met een mesje gesneden uit resten wilgen die ik op de grond vond. Kampvuur ook wilgenhout voor de 'vlam' en wat afgeknipte takjes uit de tuin voor het hout. De ophaalbrug is ook gesneden uit restjes wilgensnippers en dan met wat vlastouw. Scharnier zijn 2 blokjes vuren met een gaatje erin en dan een afknipte spijker als asje in beide kanten. De waterpomp zelf is een gebogen popnagel met wat polymax lijm als 'water'. De emmer teer heb ik gevuld met kit en dan zwart gespoten.

Ik twijfel nog of ik wat baksteken effecten wil maken (stukje douw drenken in verf en dan strepen stempelen zodat het stenen lijken oid) maar het is al heel redelijk af denk ik. Er komt een gedicht bij dat in dichtvorm de strijd en afloop beschrijft dus dit is ook gewoon meer een visuele ondersteuning en slechts de surprise natuurlijk, de kadootjes verstop ik her en der.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.