Simpele snijplank uit 1 eiken plank/balk

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
In mijn laatste video laat ik zien hoe ik een simpele snijplank maak van één eikenhouten balkje. De afmetingen van de snijplank zijn 60x40x3,3cm. Met behulp van een lasergraveer machine brand ik er een tekst in.

De video is hier te zien: https://youtu.be/PGLFDpG8aAo


Vergeet niet te 'liken' en te abonneren op mijn kanaal als je mijn filmpjes leuk vindt

Alvast bedankt, groeten Gerry



snijplanp_alsdekeuken01.jpg
 

Bijlagen

  • snijplanp_alsdekeuken02.jpg
    snijplanp_alsdekeuken02.jpg
    42,9 KB · Weergaven: 406

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mooie video, maar ik zou de plank van kops hout gemaakt hebben. Eén extra tussenstap door na het vlakken balkje te zagen en deze kops te zetten. De plank is dan veel slijtvaster.
Dee langshouten plank gaat vrij snel slijten en de lasergravering is dan zo beschadigd en weg.
 
P

Pel

Guest
Ik zou beukenhout gebruikt hebben, in eikenhout zit looizuur.

Groet Pel.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Yep leuke videos on youtube. Leuke projecten. Mooie werkplaats ook.

Net toegevoegd op instagram. =)
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Hey guys bedankt voor het kijken en voor jullie complimenten en reacties. Kopshouten snijplanken maak ik af en toe ook inderdaad. Maar deze klant wilde een eiken plank van een paar stroken, vandaar deze keuze. Mocht de plank met de tijd lelijk worden kan ik hem altijd nog een keer schaven. Garantie is niet levenslang maar ik ben best schappelijk.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik zou dit eerder serveerplanken, hapjespan of zoiets dergelijks noemen. Maar goed, het is net als de het klant wil. Echt goede snijplanken maak je van kops naaldhout (grenen / lariks etc) in combinatie met veel olie. Voordeel van het naaldhout is dat heel veel beter in staat is om het vuil weer uit de snede te drukken die het mes maakt.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik zou dit eerder serveerplanken, hapjespan of zoiets dergelijks noemen. Maar goed, het is net als de het klant wil. Echt goede snijplanken maak je van kops naaldhout (grenen / lariks etc) in combinatie met veel olie. Voordeel van het naaldhout is dat heel veel beter in staat is om het vuil weer uit de snede te drukken die het mes maakt.

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Deze snijplank heb ik uit een restant beuken gemaakt en voldoet prima.
Ook van "gewoon hout" kun je een prima snijplank maken, hoeft echt geen kops hout te zijn:
IMG_0723.jpg
Ik vond het een leuk ontwerp (video van Paul Sellers) met een "breadboard end" (geen idee wat dat in het Nederlands is).
Dit soort planken worden al honderden jaren gemaakt.

Groet,
Hans
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik zou dit eerder serveerplanken, hapjespan of zoiets dergelijks noemen. Maar goed, het is net als de het klant wil. Echt goede snijplanken maak je van kops naaldhout (grenen / lariks etc) in combinatie met veel olie. Voordeel van het naaldhout is dat heel veel beter in staat is om het vuil weer uit de snede te drukken die het mes maakt.

Ik meende dat kopshout ook vooral gebruikt wordt om de messen langer scherp te houden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Het voordeel van kops is de betere capillaire werking en de hogere slijtvastheid (je snijdt geen vezels door).

Een (goede) snijplank wordt verzadigd met olie. Olie drukt water weg. Bacteriën hebben water nodig. Ergo: minder bacteriën op het oppervlak. Combineer dat gegeven met hout dat al anti-bacteriële eigenschappen heeft (zoals ahorn/esdoorn) en je hebt een nog betere plank. Veeeel beter dan die plastic dingen (die ik trouwens wel heb, maar om kip en vis apart te kunnen bewerken).

Dat er bamboe planken zijn is uit het zicht van mes-behoud onbegrijpelijk. Veel te agressief. Om nog maar te zwijgen van glas. En hpl.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.