Simpel wisselhandvat voor (ook) rechthoekige beitels.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
883
355
RegioRotterdam
Het leuke van een wisselhandvat is dat je het kunt gebruiken voor verschillende beitels. Ik heb er een gemaakt die ik nu gebruik voor mijn voet- en nest- zwaluwstaart schrapers: twee stukjes chinees 'HSS' van Ali: 12x4X200 mm, met de vouw op de einden geslepen op resp. 10.5 en 15 graden. Het ene einde is links geslepen en het andere einde rechts, dus ik heb maar twee ijzers nodig in plaats van vier, ik hoef geen doorns te slijpen en ik heb 3 handvatten minder nodig.
Ik klem de ijzers vast in een ER20 spantang met rechthoekige doorlaat. Dit handvat is bedoeld voor klein werk, en ER20 is dan een lekker compacte oplossing. Ik heb het handvat kort gehouden en niet diep ingeboord. Het bevalt me prima zo. Het ASA materiaal is soepel, de grip en de stijfheid zijn ruim voldoende. Als ik ijzers heb met een andere maat dan is het een kwestie van een ander spantangetje printen. Nu ik eraan denk... Ik heb nog ergens het lemmet van een 3 mm afsteker liggen waarvan na een ongelukkige actie de doorn is afgebroken.

20250325_181205.jpg20250325_181300.jpg
20250325_181233.jpg

• Leuk
Waarderingen: Rop66 en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
621
341
‘s-Hertogenbosch
Spantang ziet er gelikt uit, heb je die zelf geprint. Hetzelfde heb ik ook met deze kleine schrapertjes maar heb gewoon een heft met een knopschroef waar de beitel onder klemt..
Deze zien er wel leuk uit, ik neem aan dat je ze ook in andere kleuren maakt 👍🏼

Groetjes John

Efvee

Post veel
9 jun 2021
883
355
RegioRotterdam
Ik heb ze inderdaad zelf ontwerpen en geprint. Ik print wat Ik nodig heb en ik gebruik zelden kant-en klare ontwerpen.
Wat bedoel je met andere kleuren? Om aan te geven welke maat strip in de spantang past?

• Leuk
Waarderingen: t.timmermans

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.