Simon Hope 'easy threading jig'

dosdots

Nieuw lid
9 jun 2018
8
0
www.expoo.info
Halo,

Ik heb me juist dit hulpstuk aangeschaft om schroefdraad te draaien bij de Houtdraaierij voor het maken van 3,5 mm draad (ik meen dat dat overeen komt met 7,26 tpi). In de handleiding wordt een lijst gegeven van de aanbevolen settings per type schroefdraad van 10 tpi tot 20 tpi. Het gaat om het aantal nodige clicks en de off-set in milimeter. Maar de 3,5 mm spindle staat niet in de lijst. Ik kan het mischien wel een beetje gokken maar misschien weet iemand wat Simon Hope aanbeveelt? De handleiding is misschien niet up to date.

Of kan iemand zeggen welke posities hij gebruikt voor de 3,5 mm spindle?

Dank jullie.
 

dosdots

Nieuw lid
9 jun 2018
8
0
www.expoo.info
Dag Jan,

Nee. Dat is de 16tpi dacht ik.

Dit zijn de settings uit de handleiding. Zoals je kan zien staat de 3,5 MM er niet tussen. Ik heb een mailtje gestuurd naar Simon Hope om zijn aanbevolen settings te bekomen naar kreeg (nog) geen antwoord.
 

Bijlagen

  • IMG_20200523_163406.jpg
    IMG_20200523_163406.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 6

dosdots

Nieuw lid
9 jun 2018
8
0
www.expoo.info
Ik kreeg juist van Ronald Kanne een hele file doorgestuurd, met gedetailleerde instructies om zelf m33 x 3.5 mm draad te maken met deze setup. Dat is meer dan dat ik gehoopt had. Dank je Ronald.

Samengevat is het antwoord 12 clicks en een off-set van 3.5 MM. Maar om de schroefdraad van de draaibank na te maken komt er nog wat meer bij kijken.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik heb ook deze jig, wel nog met de standaard 16tpi. Ben wel van plan om ook voor de M33 draad te snijden. Dus als je je ervaringen wilt delen, altijd welkom ☺. Je kan trouwens ook grust naar Simon Hope zelf mailen. Vriendelijke kerel en antwooord snel.
 

dosdots

Nieuw lid
9 jun 2018
8
0
www.expoo.info
Ik heb ook deze jig, wel nog met de standaard 16tpi. Ben wel van plan om ook voor de M33 draad te snijden. Dus als je je ervaringen wilt delen, altijd welkom ☺. Je kan trouwens ook grust naar Simon Hope zelf mailen. Vriendelijke kerel en antwooord snel.
Ik heb nog geen antwoord gekregen van Mr. Hope, maar zoals gezegd heb ik het antwoord reeds, samen met instructie over hoe de M33 x 3,5 schroefdraad te maken.

De jig ziet er degelijk uit en niet moeilijk te gebruiken. Maar de eerste draad die ik trok vertrouw ik niet helemaal om daar een oordeel aan te verbinden. De cutter had een wiebel. Het probleem is hier niet de cutter zelf. Ik vrees een probleem met lagers of as van mijn Midi Pro.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nu al een probleem met de lagers of as. Is niet zo waarschijnlijk. Of je moet nu al heel veel zware stukken draaien die in onbalans zijn. Kijk ook eens of je opspanners/boorkop wel in orde zijn. Waar span je de frees in?
 

dosdots

Nieuw lid
9 jun 2018
8
0
www.expoo.info
Ik merkte de onbalans reeds voor ik de draaibank echt in gebruik bracht niet meer als 2 weken geleden. Enfin. Het is een heel verhaal. Ik heb video's gemaakt. Het is al merkbaar bij het uitstekend aluminium stuk achteraan de motor (herinner me de naam nu even niet). Ook als je draait of schuurt merk je een zekere ovaalheid. Een podlood markeert bv op twee plaatsen. Schuurpapier schuurt minder weg op twee plaatsen rond het stuk...
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Nu al een probleem met de lagers en/of as kan normaal gesproken nog lang niet.
Ik heb meerdere blokken van 35cm doorsnee en 40 a50cm lang op mijn Midi gehad en de lagers en de as zijn nog goed.
Kijk eens er goed naar en ga anders ermee naar de verkoper, die wil je ongetwijfeld helpen
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
dat lijkt mij inderdaad ook straf. en met een draaibank die ovaal draait kan je niet veel doen, zeker geen draad trekken.
Ik heb de jig zelf een paar keer gebruikt met esdoorn en wenge en dat ging wel, de wenge was er niet geschikt voor dus de draad was nogal fragiel. mijn uiteindelijke doel is om draad te snijden voor custom pennen, maar eerst moet ik nog wat oefenen op doosjes en dergelijke.
 

dosdots

Nieuw lid
9 jun 2018
8
0
www.expoo.info
Nu al een probleem met de lagers en/of as kan normaal gesproken nog lang niet.
Ik heb meerdere blokken van 35cm doorsnee en 40 a50cm lang op mijn Midi gehad en de lagers en de as zijn nog goed.
Kijk eens er goed naar en ga anders ermee naar de verkoper, die wil je ongetwijfeld helpen
Daar ben ik mee bezig. Tot nu toe heeft men geen echte oplossing gegeven.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Nu al een probleem met de lagers en/of as kan normaal gesproken nog lang niet.
Ik heb meerdere blokken van 35cm doorsnee en 40 a50cm lang op mijn Midi gehad en de lagers en de as zijn nog goed.
Kijk eens er goed naar en ga anders ermee naar de verkoper, die wil je ongetwijfeld helpen

Tsja, maar voor dergelijke blokken is de midi volgens mij toch echt niet gebouwd.
Zeker niet als het hout nog niet in balans is.:cool:
 

dosdots

Nieuw lid
9 jun 2018
8
0
www.expoo.info
Update:
De Simon Hope jig is handig. Enkel het visueel afstellen van de jig parallel met het bed is een beetje gokken. De draad sluit wat stroef aan. Daar zoek ik nog oplossingen voor. Voorlopig werk ik bij met schuurpapier.

De Midi pro draaibank blijkt een afwijking te hebben van 2 honderdste milimeter volgens testen van de verkoper. Dat is binnen de normen. De wiebel ligt dus elders. Ik verving de boorkop die ik gebruikte voor de cutter door een Hope draadstang (ik hoop dat ik het juiste woord gebruik). Dat doet de cutter minder wiebelen dan met de boorkop.

Ik maak me wel zorgen over het feit dat de Talon klauwplaat ook een wiebel gaf met de cutter. Bij het maken van een heel klein stukje raakte ik vorige week de pas gekochte klauwplaat met de bijtel. Misschien is het sindsdien dat welke 'jaws' ik ook op de klauwplaat zet (ik zet ze er eerst los geschroefd op, daarna schroef ik ze vast met de plaat dicht zoals ik zag op YouTube) ze nooit perfect aansluiten op elkaar. En ik meen een wiebel te merken bij het draaien. Een tikkend geluid ook als ik de bijtel er tegen zet.

Maar ik ben vrij onervaren hierin. Dus ik vraag me af wat normaal is, hoe dat kan getest worden en of de klauwplaat kan gerepareerd worden eventueel. Het zou een beetje een teleurstelling zijn als je een pas gekochte klauwplaat voor zo een kleine 'slipper' niet meer optimaal zou kunnen gebruiken. Dat wordt een dure investering op die manier.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou eens kijken of je adapter wel goed in de chuck zit.
Wat de bekken betreft, deze zet ik gewoon op de chuck (wel schoonmaken) met beide schroeven en draai deze dan vast. Ik draai nooit de bekken helemaal dicht voor aandraaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.