hallo.
Enigetijd geleden had ik de vraag gepost welk zaag mijn zoon voor zijn opl. het beste kon aanschaffen.
Een van de suggesties was een japanse trekzaag.
welnu hij heeft een trekzaag en een bahco pro kapzaag aangeschaft.
deze review gaat echter over de silky takeru boy 240-24
Het zaagblad is 240 mm lang en heeft 24t/30mm
Het handvat is opklapbaar en het zaagblad is voorzien van afkort vertanding en schulp vertanding.
Inmiddels heb ik er ook een aantal malen mee gezaagt.
voor:
Het is even wennen maar dan zaagt de zaag super.
Door de manier waarop de tanden en het blad geslepen zijn heeft de zaag geen tandzetting.
Omdat het een trekzaag is kan het zaagblad dunner zijn. ( bij de tanden 0,8mm en in het midden 0,5 mm)
Hierdoor is het mogelijk om een dunne nauwkeurige en heel gladde zaagsnede te maken.
Doordat er geen tandzetting is kun je ook glad langs een kantzagen om bv een deuvel of pen af te zagen met nagenoeg geen beschadiging.
Heel flexibel.
tegen:
De tanden zijn kwetsbaar inmiddels zijn er door onoplettendheid een aantal tandjes verbogen, deze heb ik weer terug kunnen duwen en de zijkant weer glad gewet.
Ook kan de zaag omdat deze dun is bij de terug gaande slag makkelijk knikken.
Persoonlijk denk ik dat de zaag minder geschikt is om even snel wat balkjes aftekorten.
Persoonlijke conclusie.
Er zijn voor en nadelen, de zaag zal zeker geen vervanger zijn van de europese zaag maar is zeker een aanvulling door de specefieke eigenschappen van deze zaag.
gr Frank.
Laatst bewerkt: