Sidetable verbouwen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
709
109
Sterksel
Ik ben gevraagd om een gekochte sidetable van notenhout in te korten. Hij is 195cm lang, 70cm hoog en 35 breed. Hij moet zeker de helft minder lang worden en van het hout wat over blijft, wil men eventueel een extra blad of deurtje ervoor. Of ik daarvoor genoeg overhoud, weet ik nog niet.

Ik kan zo mijn invalzaag in het blad zetten, maar de regel onder het blad is zo'n 10cm hoog en samen met het blad te dik om door te zagen.
Houden jullie hem helemaal uit elkaar zagen of alleen doorzagen wat nodig is? Hij is door een goede meubelzaak gemaakt, dus ik verwacht dat alles goed verlijmt is.
Hij staat nu mooi in de olie en als ik zo min mogelijk zaag, hoeft waarschijnlijk alleen de zaagkant van het blad opnieuw in de olie.

Iemand tips hoe dit aan te pakken?

Schets:

1735821003141.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.227
2.295
Klein-Brabant, Vlaanderen
plan A
A1) te lang afzagen
A2) blad omgedraaid op een formaatzaag leggen die voldoende hoog/diep zaagt (helaas woon je te ver van mij)

plan B
B2) met invalzaag op gewenste lengte inkorten
B3) uitrafeling bovenblad zachtjes met de hand afschuren
B4) op 90° gezaagd stuk plaat tot tegen het nieuwe uiteinde van het bovenblad leggen + klemmen
B5) met de japanse zaag langs het stuk plaat zagen
B6) indien onzeker over de uitkomst van het zagen in B5, iets langer afzagen + afschuren (na verplaatsen van het stuk plaat)

• Leuk
Waarderingen: twdi

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
259
73
Zou ook methode B doen en met de invalzaag en Japanse zaag aan de slag gaan. En goed kijken of er geen gefineerd plaatmateriaal gebruikt is, want dan zul je de open gezaagde kant ook af moeten werken.
De regel moet je korter dan het blad zagen als het blad op je staander ligt zoals op de schets.
En wanneer 1 zijde tegen een muur oid staat zou ik aan die kant inkorten.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.998
2.210
Emmen
bigbeardbuilds.nl
A) Naar Emmen komen
B) de bank omgekeerd op mijn lintzaag leggen
C) Nog wat extra hout eronder stapelen omdat waarom niet, het ding kan 40cm zagen
D) Schakelaar naar Ster en daarna driehoek, vingers aan de kant (bij voorkeur in de oren)
E) Daarna samen koffie drinken en over oud gietijzer lullen
F) Rit terug naar huis

Je mag ook mijn Makita cirkelzaag gebruiken, die haalt het ook wel, maar bovenstaande is leuker

• Leuk

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
200
42
Oss
plan A
A1) te lang afzagen
A2) blad omgedraaid op een formaatzaag leggen die voldoende hoog/diep zaagt (helaas woon je te ver van mij)

Dit is wellicht ook niet zo verstandig op de formaatzaag.
1 ) kun je 12 cm hoog zagen.
2 ) afsplintering aan zichtzijde / grote kans
plan B
B2) met invalzaag op gewenste lengte inkorten
B3) uitrafeling bovenblad zachtjes met de hand afschuren
B4) op 90° gezaagd stuk plaat tot tegen het nieuwe uiteinde van het bovenblad leggen + klemmen
B5) met de japanse zaag langs het stuk plaat zagen
B6) indien onzeker over de uitkomst van het zagen in B5, iets langer afzagen + afschuren (na verplaatsen van het stuk plaat)
Met invalzaag kun je toch ook eerst ondiep zagen en dan blad doorzagen ( voorritsfunctie )

Op zijkant eventueel idem. De plank eronder eventueel met handzaag doorzagen. Omdat poten nu onder blad zitten zag deze ook korter moeten worden maar dan kun je hem omdraaien en voorzichtig met hand of kapzaag zagen.
Of eerst omdraaien en proberen de lat er voorzichtig los te maken dmv voorzichtig demonteren.

• Leuk

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
709
109
Sterksel
Dit is wellicht ook niet zo verstandig op de formaatzaag.
1 ) kun je 12 cm hoog zagen.
2 ) afsplintering aan zichtzijde / grote kans

Met invalzaag kun je toch ook eerst ondiep zagen en dan blad doorzagen ( voorritsfunctie )

Op zijkant eventueel idem. De plank eronder eventueel met handzaag doorzagen. Omdat poten nu onder blad zitten zag deze ook korter moeten worden maar dan kun je hem omdraaien en voorzichtig met hand of kapzaag zagen.
Of eerst omdraaien en proberen de lat er voorzichtig los te maken dmv voorzichtig demonteren.
Ik verwacht dat de lat wel goed gelijmd zit en er iets van domino’s gebruikt zijn

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
200
42
Oss
Ik verwacht dat de lat wel goed gelijmd zit en er iets van domino’s gebruikt zijn

Als je hem aan de delen tegen poot voorzichtig loszagen met Japanse zaag of multitool. Dan krijg je hem wel voorzichtig los los breken zagen dan is de rest stuk makkelijker.
Je kunt er eventueel nog spanning op zetten dmv lijmtang zonder risico is het nooit straat oversteken ook niet. Maar zou rest wel heel stuk makkelijker maken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.