Setje hakbeitels van Alie

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een week of vier geleden dit setje binnen gekregen. Chinese hakbeitels voor weinig.
7D5A0C97-EA84-4005-B394-E2BAB8D5287C.jpeg

Zo op het eerste gezicht aardig robuust staal met wat armoedige houten heften met een stalen ring.
De beitels zij zogenaamde socket beitels dus de handvaten zijn er zo af te halen.
9BAB55A4-77FB-4982-90DF-2B8DA62DF503.jpeg
Het staal is wat grof gevormd maar tot mijn verbazing wel gelamineerd!
Hebben een holle spiegel naar model van een Japanse beitel.
4225B6BE-36AB-4976-9EE0-2CBDE2BEA421.jpeg
Aangezien ik de handvaten afschuwelijk vond snel even handvaten al la Stanley sweetheart gedraaid het hout is essen.
Daar knappen de beiteltje wel van op.
Het zijn lekker zware beitels voor het grovere werk ze zijn heel goed scherp te krijgen. Moest bij sommige beitel wel wat meer vlak werk doen aan de spiegel zijde.
Het slijpen nam ook wel een tijdje in beslag door de dikte van de beitels.
Hoe de stand tijd is ga ik nog ondervinden maar het geheel voelt nu al super.

begin fase van het vlakken van de spiegel

2E9032BE-7191-45DE-911E-EF29ED073B8E.jpeg

Hier de beitels met de gedraaide essen handvaten in de leren foedraal van de sweetheartbeitels. Deze foedraal gebruikte ik niet want veel sterkte groot voor de sweetheartjes En voor deze hakbeitels uitstekend geschikt.

01E55BCF-D37C-4FF6-A356-DD40D831094A.jpeg

De set kostte rond de 90 euro voor negen beitels wat niet duur is en de verassing, gelamineerd staal had ik niet verwacht.
Ik ga het staal werk niet fijner afwerken is voor mij niet nodig. Heb hier en daar wel wat scherpe braampjes en kantjes afgekant. Ik vermoed dat deze set me niet gaat teleurstellen.

groetnis,

Roeland
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Roeland, ik vind bijna alles wat jij maakt fraai en goed doordacht maar hier was ik mooi afgebleven. De originele handvatten passen m.i. prima bij de werkpaard-uitstraling van deze beitels en een slagring lijkt me gezien de toepassing ook niet zo verkeerd.
Je had natuurlijk ook gewoon mooiere slagringen kunnen draaien op je nieuwe draaibank ;)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Dat ken ik als een opgelegde beitel. Ik heb nog veel oude beitels waar het stamblad van taai staal is en op de voorste 6 cm een stuk harder staal gewelt zit. Lamineren doe je volgens mij bij messen. Dan leg je de harde laag tussen twee taaie lagen in. Maar dat lijkt me bij een beitel geen voordeel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heb je wellicht een linkje?
Ja nu bij Amazon bij Alie is de prijs het flink omhoog gegaan.

groetnis,
Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Roeland, ik vind bijna alles wat jij maakt fraai en goed doordacht maar hier was ik mooi afgebleven. De originele handvatten passen m.i. prima bij de werkpaard-uitstraling van deze beitels en een slagring lijkt me gezien de toepassing ook niet zo verkeerd.
Je had natuurlijk ook gewoon mooiere slagringen kunnen draaien op je nieuwe draaibank ;)
Dank je Kor,
ieder z’n eigen voorkeur.
De heften waren echt bagger, maar kan als het nodig mocht blijken altijd nog heften draaien met een mooie ring, dat is het voordeel van een socket beitel he..
En voor het echt zware werk gebruik ik m’n molenaars beitels die gebruik je met een stalen vuist.
Deze beitels gebruik ik I.c.m. Een houten klopper of hamer.
Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Een week of vier geleden dit setje binnen gekregen. Chinese hakbeitels voor weinig.
Bekijk bijlage 130593

Zo op het eerste gezicht aardig robuust staal met wat armoedige houten heften met een stalen ring.
De beitels zij zogenaamde socket beitels dus de handvaten zijn er zo af te halen.
Bekijk bijlage 130594
Het staal is wat grof gevormd maar tot mijn verbazing wel gelamineerd!
Hebben een holle spiegel naar model van een Japanse beitel.
Bekijk bijlage 130595
Aangezien ik de handvaten afschuwelijk vond snel even handvaten al la Stanley sweetheart gedraaid het hout is essen.
Daar knappen de beiteltje wel van op.
Het zijn lekker zware beitels voor het grovere werk ze zijn heel goed scherp te krijgen. Moest bij sommige beitel wel wat meer vlak werk doen aan de spiegel zijde.
Het slijpen nam ook wel een tijdje in beslag door de dikte van de beitels.
Hoe de stand tijd is ga ik nog ondervinden maar het geheel voelt nu al super.

begin fase van het vlakken van de spiegel

Bekijk bijlage 130596

Hier de beitels met de gedraaide essen handvaten in de leren foedraal van de sweetheartbeitels. Deze foedraal gebruikte ik niet want veel sterkte groot voor de sweetheartjes En voor deze hakbeitels uitstekend geschikt.

Bekijk bijlage 130597

De set kostte rond de 90 euro voor negen beitels wat niet duur is en de verassing, gelamineerd staal had ik niet verwacht.
Ik ga het staal werk niet fijner afwerken is voor mij niet nodig. Heb hier en daar wel wat scherpe braampjes en kantjes afgekant. Ik vermoed dat deze set me niet gaat teleurstellen.

groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Roeland Hoe houden de beitels zich? Of komen ze de gereedschapsrol niet uit?
Ze bevallen uitstekend!!! In augustus vorig jaar een overkapping gemaakt in 90 bij 90 hardhout met halfhouten verbindingen en keep verbindingen.
De beitels zijn id voor het zware werk en dat komt helaas wat minder vaak voor inde meubelmakerij.
Dus ze komen niet heel vaak uit de foedraal maar beter mee verlegen als om verlegen.

Groetnis,
Roeland
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Dat is met veel meer dingen zo. Ik kijk niet eens meer op de nl versie, maar bestel gelijk in duitsland.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.