Op verzoek van mijn vrouw en in navolging van diverse collega hobbyisten hier op het forum heb ik mij ook gewaagd aan het maken van een borrelplank. Het verzoek was om er een paar "gaten" in te maken zodat eventueel wegrollende borrelhapjes toch op hun plaats blijven.
Voor een eerste plank ben ik niet ontevreden. In de zijkanten van de gaten zit hier en daar wat warrig hout dat ik niet helemaal glad heb gekregen (tips zijn welkom
).

Het proces:
Ik heb een paar mooie planken gekocht bij Inlands Hout in Burgum. Voor de serveerplank heb ik uiteindelijk gebruik gemaakt van Noten, Peer en Taxus.
Hieronder wat foto's van het bouwproces ter illustratie:

De ruwe planken
De planken verzaagd tot werkbare planken en grof op maat geschaafd

De planken gelijmd en geklemd

ruwe schets van het ontwerp (op verzoek van mijn vrouw is het handvat uiteindelijk komen te vervallen) ingeklemd om te frezen

Met de Shaper de gaten gefreesd, eerst recht met een stiftfrees daarna de zijkanten met een holprofielfrees

Als laatste de plank in de Tungolie gezet.
Ik hoor het graag als ik dingen anders, beter of handiger had kunnen aanpakken zodat een (eventueel) volgende plank nog beter wordt.
Voor een eerste plank ben ik niet ontevreden. In de zijkanten van de gaten zit hier en daar wat warrig hout dat ik niet helemaal glad heb gekregen (tips zijn welkom

Het proces:
Ik heb een paar mooie planken gekocht bij Inlands Hout in Burgum. Voor de serveerplank heb ik uiteindelijk gebruik gemaakt van Noten, Peer en Taxus.
Hieronder wat foto's van het bouwproces ter illustratie:

De ruwe planken

De planken verzaagd tot werkbare planken en grof op maat geschaafd

De planken gelijmd en geklemd

ruwe schets van het ontwerp (op verzoek van mijn vrouw is het handvat uiteindelijk komen te vervallen) ingeklemd om te frezen

Met de Shaper de gaten gefreesd, eerst recht met een stiftfrees daarna de zijkanten met een holprofielfrees

Als laatste de plank in de Tungolie gezet.
Ik hoor het graag als ik dingen anders, beter of handiger had kunnen aanpakken zodat een (eventueel) volgende plank nog beter wordt.