Mijn eerste vaasje
Van eiken tafel naar een vaasje
Een project met weer een hoop nieuwe uitdagingen.
De afgelopen tijd ben ik met dit projectje bezig geweest, het heeft flink wat moeite gekost maar heb er weer voldoende van geleerd.
Het uithollen was voornamelijk een moeilijk proces maar dit ging wel steeds een beetje beter.
Het ontwerp:

Al het voorwerkt gedaan, het hout vlakken en in segmenten zagen.
En een boel fineer snijden...
In totaal zijn het 121 stukjes eiken en 120 stukken fineer.

Steeds een aantal lagen lijmen en draaien. Dit omdat het anders te diep wordt om te draaien in één keer (althans voor mij).
En toen.... ik erg tevreden was en ik eindelijk een paar ringen had gedraaid en uitgehold bekeek ik de vaas in wording. en toen realiseerde ik mij welke domme fout ik had gemaakt.
Iedere ring draai +/- 1cm naar links, maar de 8e ring was dat niet het gevalt.. ja ik had de ring de verkeerde kant op gedraaid tijdens het lijmen
.
Naar veel wikken en wegen, en mijzelf over proberen te halen dat het toch wel mooi was toch maar de keuze genomen om de ring te verwijderen en opnieuw te lijmen.
Dit ging bijzonder goed!

De binnenkant is haast hypnotiserend.
Het eindresultaat, behandelt met 3 lagen hardwaxolie:

De maten zijn
hoogte 21cm
voet 5,5cm
opening 6,5 cm
grootste diameter 17cm
Van eiken tafel naar een vaasje
Een project met weer een hoop nieuwe uitdagingen.
De afgelopen tijd ben ik met dit projectje bezig geweest, het heeft flink wat moeite gekost maar heb er weer voldoende van geleerd.
Het uithollen was voornamelijk een moeilijk proces maar dit ging wel steeds een beetje beter.
Het ontwerp:

Al het voorwerkt gedaan, het hout vlakken en in segmenten zagen.
En een boel fineer snijden...
In totaal zijn het 121 stukjes eiken en 120 stukken fineer.

Steeds een aantal lagen lijmen en draaien. Dit omdat het anders te diep wordt om te draaien in één keer (althans voor mij).
En toen.... ik erg tevreden was en ik eindelijk een paar ringen had gedraaid en uitgehold bekeek ik de vaas in wording. en toen realiseerde ik mij welke domme fout ik had gemaakt.
Iedere ring draai +/- 1cm naar links, maar de 8e ring was dat niet het gevalt.. ja ik had de ring de verkeerde kant op gedraaid tijdens het lijmen
Naar veel wikken en wegen, en mijzelf over proberen te halen dat het toch wel mooi was toch maar de keuze genomen om de ring te verwijderen en opnieuw te lijmen.
Dit ging bijzonder goed!

De binnenkant is haast hypnotiserend.
Het eindresultaat, behandelt met 3 lagen hardwaxolie:

De maten zijn
hoogte 21cm
voet 5,5cm
opening 6,5 cm
grootste diameter 17cm