Secondenlijm

woodmum

Nieuw lid
2 okt 2020
15
11
Hallo allemaal,

Misschien een domme vraag, maar ik zie dat er soms een spray gebruikt wordt om secondenlijm sneller te laten harden.

Als je lijm van merk x gebruikt, moet je dan ook de activator van dat merk gebruiken of is dat universeel spul??

Groet!!
Paul
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
In principe zou dat universeel moeten werken zolang je CA (cyanoacrylaat) lijm gebruikt. Datgeen wat over het algemeen secondelijm wordt genoemd.

Overigens is er ook veel verschil in effectiviteit bij verschillende CA lijmen. Ik gebruik zelf 2 merken: goedkope CA lijm van een chinese groothandel, en dure titebond CA.
De snelheid waarbij deze lijmen werken is erg verschillend. De Titebond CA lijm reageert veel sneller. Soms handig, soms juist niet.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het is allemaal cyanoacrylaatlijm, dus die activator zal geen probleem zijn als je een ander merk hebt
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Oud draadje hierover:

Met als tip dat je zelf ook activator kunt maken door wat bakpoeder of zuiveringszout in water op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hallo allemaal,

Misschien een domme vraag, maar ik zie dat er soms een spray gebruikt wordt om secondenlijm sneller te laten harden.

Als je lijm van merk x gebruikt, moet je dan ook de activator van dat merk gebruiken of is dat universeel spul??

Groet!!
Paul
Volstrekt universeel. Net als secondenlijm overigens. Er zijn gok ik drie fabrieken die de basischemie maken, en met name bij secondenlijm is er weinig polonaise in de samenstelling (weinig tot geen additieven of modifiers of zo - de eigenschappen worden vrijwel uitsluitend bepaald door de basischemie - voor welke cyanoacrylaat er gekozen is - belangrijkste parameters: dik of dunvloeibaar, snel of heel snel, wel of geen (irritante) geur.

N.B. die 'drie' is uiteraard een beeldspraak: CA lijm is een commodityproduct dat op OEM-basis gemaakt wordt. De meeste merken CA lijm kopen de chemie op basis van een set van gewenste eigenschappen in bij een OEM-fabrikant, die aan heel veel verschillende afnemers levert. Een aantal Premium-merken maken uiteraard hun eigen CA (of: deden dat ooit - ik vermoed dat het niet anders is dan bij veel andere high end chemie - ook daar wordt door de premium-merken tegenwoordig veel uit verweggistan ingekocht, zelfs van producten waar die premiums ooit eigen octrooien op hadden...); en dan nog geldt hier: de chemie is zo 'eenvoudig' dat er geen grote verschillen zitten tussen lijmen - met dezelfde specificaties.
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik zag ooit op YT dat er secondenlijm werd gebruikt nadat de te lijmen houten oppervlakten een beetje vochtig/nat waren gemaakt met water. Zelf heb ik (nog) geen ervaringen met deze wijze van secondenlijm.
Gevonden:
 
Laatst bewerkt:

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Helaas heb ik geen linkje. Maar ik zag ooit op YT dat er secondenlijm werd gebruikt nadat de te lijmen houten oppervlakten een beetje vochtig/nat waren gemaakt met water. Zelf heb ik (nog) geen ervaringen met deze wijze van secondenlijm.
CA lijm reageert (vormt een polymeer) na contact met (atmosferisch) water. Het lichtelijk vochtig maken van het andere oppervlak kan dus degelijk helpen met het versnellen van de reactie.

Zeker als de lijm niet heel hoge kwaliteit, of wat ouder is, kan een beetje vocht hem sneller laten 'drogen'.
Even over het de lijmverbinding ademen kan ook de reactie op gang helpen.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
CA lijm reageert (vormt een polymeer) na contact met (atmosferisch) water. Het lichtelijk vochtig maken van het andere oppervlak kan dus degelijk helpen met het versnellen van de reactie.

Zeker als de lijm niet heel hoge kwaliteit, of wat ouder is, kan een beetje vocht hem sneller laten 'drogen'.
Even over het de lijmverbinding ademen kan ook de reactie op gang helpen.
Het ging in dat filmpje op YT vooral om de kwaliteit/kracht/stevigheid van de verbinding en niet zo zeer om de tijd die nodig was om de verbinding tot stand te brengen. Helaas heb ik geen secondenlijm in huis, anders zou ik het zelf even testen. :)

Gevonden, hier het betreffende filmpje:
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Ik denk niet dat de kracht zal toenemen. De lijm zal uiteindelijk volledig polymeren, onafhankelijk van hoe je het voorbehandeld.
Maar CA lijm lijkt me ook niet de meest geschikte kandidaat om 'sterke' verbindingen mee te maken. CA lijm is bijzonder slecht in het opvangen van bepaalde krachten (shear-load)

Edit: zo te zien gaat het inderdaad alleen over de snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat de kracht zal toenemen. De lijm zal uiteindelijk volledig polymeren, onafhankelijk van hoe je het voorbehandeld.
Maar CA lijm lijkt me ook niet de meest geschikte kandidaat om 'sterke' verbindingen mee te maken. CA lijm is bijzonder slecht in het opvangen van bepaalde krachten (shear-load)

Edit: zo te zien gaat het inderdaad alleen over de snelheid.
Mijn ervaring is dat CA lijm na een jaar of zo gewoon loslaat/afbreekt. Na het gebruik van versneller gaat dit nog sneller. Dit merk ik vooral met bv knopjes op dekseltjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

woodmum

Nieuw lid
2 okt 2020
15
11
Ik denk niet dat de kracht zal toenemen. De lijm zal uiteindelijk volledig polymeren, onafhankelijk van hoe je het voorbehandeld.
Maar CA lijm lijkt me ook niet de meest geschikte kandidaat om 'sterke' verbindingen mee te maken. CA lijm is bijzonder slecht in het opvangen van bepaalde krachten (shear-load)

Edit: zo te zien gaat het inderdaad alleen over de snelheid.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit inderdaad over de snelheid gaat.
Echter zou de lijm hierdoor wit gaan schuimen en hierdoor de verbinding bros worden?
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit inderdaad over de snelheid gaat.
Echter zou de lijm hierdoor wit gaan schuimen en hierdoor de verbinding bros worden?

Hoe CA lijm reageert op zuiveringszout of bakpoeder weet ik niet. CA kleurt met name wit bij vuile oppervlakken (huidvet van vingervlekken e.d. is een beruchte voor CA-lijm.) of dat invloed heeft op de sterkte van de lijm zelf weet ik niet. Wel op de hechting aan het te lijmen oppervlak. Deze is dan een stuk minder.

CA-lijm zelf verliest over tijd trouwens niet zozeer zijn sterkte. Uitgehard is het een acrylaat: Hard, sterk, en vooral bros. Doordat bros zijn is CA-lijm alles behalve vergevingsgezind. Als een verbinding van CA het begeeft is dat vrijwel zeker door microscopisch kleine scheurtjes die ontstaan zijn door de verschillende werkingen van gebruikte materialen.

Beetje een beeld schetsen:
Plexiglas is in de basis hetzelfde materiaal als CA-lijm. Beide een acrylaat en gedragen zich dus ook hetzelfde.

Plexiglas is best sterk, maar geeft amper mee. Als je het teveel belast krijg je zo goed als geen waarschuwing en knapt het vrijwel meteen. Hout hoor je eerst kraken als je de grens bereikt, constructiestaal zie je duidelijk vervormen. Maar acrylaat dus niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.