Schuurvlek in notenhoutenblad met Skylt

hvl

Nieuw lid
11 aug 2024
2
0
eindhoven
In mijn notenhouten tafelblad afgewerkt met Skylt zat een stevige kras. Ik heb de tafel geschuurd (niet alles eraf) en bij de kras misschien wat intensiever geschuurd, daarna een laag Skylt aangebracht. Het resultaat was deze 'vlek'. Is er een mogelijkheid om deze vlek te verwijderen. En dan bij voorkeur zonder het hele blad kaal te schuren.
 

Bijlagen

  • 20240811_085101.jpg
    20240811_085101.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 64

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.256
1.903
Terkaple
www.woodworking.nl
Met olie is het zo, dat hoe grover je laatste schuurbehandeling is, des te donkerder is het eindresultaat. Maar hier kan het ook nog zijn dat je met volgelopen schuurpapier bezig bent geweest.
Met een schraagstaaltje haal je zo e.e.a. lokaal weg, ik zou dat proberen om de kleur weer egaal te krijgen.

jaap
 

hvl

Nieuw lid
11 aug 2024
2
0
eindhoven
Dank jaap! Het is geen olie, maar het volgelopen papier kan best kloppen. Ik ga een schraapstaal kopen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
590
180
Zutphen
Mogelijk ook dat tafel onder invloed van licht wat lichter is geworden; in dat geval trekt het behandelde stukje na verloop van tijd bij.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.256
1.903
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat gpf zegt is ook nog een mogelijkheid. Een schraagstaaltje is een fantastisch stukje gereedschap, maar je moet even weten hoe je het snijdend maakt. Je maakt er nl een braam aan met een hard stuk staal een zg burnisher of aanzetstaal. Misschien is er iemand in de buurt van Eindhoven die je even eentje kan lenen, of verteld hoe je zo'n ding 'zet'. Wim Kluck heeft er met de vorige ODH nog een soort van workshop over gehouden.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.534
3.010
Gaanderen
Klopt Jaap, ik heb de methode verfijnt. Video van de kistjes bouwer Andrew Craford bracht mij tot nieuwe inzichten. Minder kracht nodig voor de braam. Braam blijft kleiner. Hierdoor gaat deze langer mee.
Het haaks slijpen moet je goed doen,dan dan is de rest een eitje.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.