schuurrol zelf maken

Knooploos

Nieuw lid
23 jan 2021
10
4
Hallo beste houtbewerkers,
Ik wil schuurrollen gaan maken met het principe van uitzettende rubber rollen.
De onderdelen bestaan uit een stevige rubber rol met centraal een bout en moer.
Door het aandraaien van de moer zal het rubber uitzetten en daarmee de schuurrol klemmen.

Wat ik zoek zijn rubber rollen met een buitendiameter van 37, 41 en 47mm welke na het spannen iets groter worden. Ik kan ze helaas niet op internet vinden.

Omdat ik een draaibank bezit zouden stukken stevig rubber wat ik daarna op maat kan draaien en boren ook voldoen.

Wie kan mij helpen of van advies voorzien.

Hartelijk bedankt, Ger
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je kan een mal draaien en ze van polyurethaan gieten. Maar als er standaard schuurhulzen oppassen, is het simpeler om de bijpassende rubber wieltjes gewoon te kopen.
 

Knooploos

Nieuw lid
23 jan 2021
10
4
Hallo Chevy66, bedankt voor je reactie.
Ik ga ze niet gebruiken als schuurrol maar zuiver als klemrol.

Ik moet nogal wat aluminium pijp (met inwendige diameter van 37, 41 en 47mm) aan een uiteinde schuren en polijsten en wil de spanrolletjes, aangedreven met een boortol aan een uiteinde van de pijp monteren (spannen) en zo de pijp laten ronddraaien waardoor ik het andere uiteinde kan bewerken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.........
 

Knooploos

Nieuw lid
23 jan 2021
10
4
-De tip van Thomasz; de "schuurhulzenset" te koop bij Toolstation heb ik meteen besteld. Dat is precies wat ik bedoelde en hoop maar dat ze af te draaien zijn. Het centraal aandrijven vd pijp is belangrijk ivm de onbalans bij het toch flinke toerental wat vereist is bij het schuren en polijsten.
-De tip van Avos; het conisch afdraaien van een houten plug heb ik al eerder geprobeerd, maar helaas, de Alu pijp raakt te snel los.
-De tip van Mbeldman; het laten draaien vd pijp in scelerwieltjes is wel interessant en zal ik zeker verder onderzoeken.

Ik ben voorlopig geholpen beste houtbewerkers. HARTELIJK BEDANKT voor het meedenken. Gr. Ger :)(y)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Mocht het toch niet lukken, kan je ook kijken naar rubber afsluitstoppen. Worden veel gebruikt in de wijnmakerij (google: rubber stop)Bijvoorbeeld deze of deze.
Bij de eerste moet je er zelf een gat in boren, bij de 2e zit al een gat in; als je daar een bout doorheen steekt en er een moer op draait en deze aandraait (natuurlijk met carrosserieringen erop) dan zet deze flink uit en klemt deze vast in je buis.

Maar er is ook een kant en klaar product zie ik nu, precies gemaakt voor wat jij zoekt:
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Als je zelf een draaibank hebt kun je een grote spanner maken met het idee van een keilbout. ook in hout is dat goed te maken volgens mij. succes er mee. groeten Christ Oerlemans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.