Schuurmachine voor kozijnen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
821
201
Ik moet binnenkort mijn kozijnen schilderen, en dus ook schuren.
Welke machine is hiervoor handig, geen professionele machine maar een goede dhz
Graag jullie suggesties/advies.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
821
201

Bijlagen

  • IMG_0573.jpeg
    IMG_0573.jpeg
    114,9 KB · Weergaven: 26
  • IMG_0574.jpeg
    IMG_0574.jpeg
    148,3 KB · Weergaven: 25
  • IMG_0575.jpeg
    IMG_0575.jpeg
    160,9 KB · Weergaven: 25

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Als je weet (of kunt achterhalen) welk verfsysteem hiervoor gebruikt is, kun je met eenzelfde product aan de slag. Dan hoef je enkel licht voor te schuren en dat gaat heel goed en vlot met de hand.
Eventuele reparaties natuurlijk eerst doen en goed voorbehandelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Doorgaans maak ik het goed schoon met St. Marcs of soortgelijk product en schilder het daarna. Ofwel ik schuur niet. Ten minste: als de laklaag nog redelijk is. Of ik ga er licht over heen (met de hand) met een schuurpapiertje. Dat is wat ik professionele schilders ook zag doen en ook dat gaat doorgaans prima.

Als er toch maximaal geschuurd moet worden gebruikt ik daarvoor een (accu-)excenter schuurmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa
Het schildersbedrijf dat mijn woning schildert maak geen gebruik van schuurmachines. De kozijnen en deuren worden goed schoonmaakt St. Marcs of soortgelijk product, daarna handmatig met nat waterproef schuurpapier geschuurd. Daarna nog een keer nat gereinigd en vervolgens geschilderd. Tussen de verschillende lagen nog ligt geschuurd. Met een schuurmachine schuur je heel snel door de grondlaag en is de hechting op het kale hout maar de vraag. Laatste schilder beurt is 4 jaar geleden en het ziet er nog als nieuw uit en geen bladers. Deze werkwijze levert ook geen stof op, wat weer beter is voor de gezondheid.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.513
902
70
Veldhoven
Nadat ik een raam onherstelbaar had bekrast als (ongeduldige) jongeling schuur ik alleen nog met de hand.
Mijn huidige huis heb ik 23 jaar geleden compleet van nieuwe kozijnen voorzien en daar meteen een goed systeem van Sikkens/Sigma op gezet, zodat bij onderhoud alleen licht schuren nodig is.
Mocht er toch heel veel vanf moeten, dan doe ik het met een handpalmschuurmachientje van Makita of een deltaschuurmachientje van Bosch.

Wat ik wel nog even, wellicht overbodig, op het hart wil drukken: EERST goed ONTVETTEN!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Onderhoud aan kozijnen hangt erg af van de situatie. Bij oudere woningen zitten er vaak veel lagen op. Dan moet je echt door een laag heen schuren, anders wordt de laagdikte te groot. Bij een nieuw verfsysteem ben je vele malen sneller klaar. Ontvetten licht opschuren en lakken.
Ik ben zelf fan van een schuurmachine met de maat 81x133. Voor mij is dat festool maar vroeger had je de bosch gss 16a in hetzelfde formaat. Die vierkante maten (iets met din norm) vind ik niet prettig. Hele volksstammen werken met een delta model. Is voor mij niets. Je drukt altijd iets harder op de punt/voorkant. Nu kan ik mijn papier omdraaien. Zelden gebruik ik mijn fein als delta schuurder. Maar die werkt echt super.
Goede merken zijn ook rupes en flex.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.014
833
Nootdorp
hmmm, ik heb een keer uit onwetendheid de bandschuurmachine gebruikt. Dat doe ik nooit meer. Dit gaat veel te snel en ongelijk. Met de handpalm doe ik de stukken die echt noodzakelijk zijn om te schuren. Mijn voorkeur is met de hand en zoveel mogelijk van het oude verf laten zitten. Dit is mogelijk omdat het huis nog maar 15 jaar oud is en ik elke 5 jaar moet schilderen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
608
171
Flex Ore 2, kostte me bij Baptist € 240,-

Is een heel fijn ding ook voor mijn meubels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.