Schuurblokje met klittenband

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
In mijn werkplaatsje gebruik ik al heel lang eigenlijk zo lang als ik al werk diverse soorten schuurklossen. Eerst van een strook multiplex 9mm dik waar ik het schuurpapier op vast niet.
Het lijmen van schuur papier deed ik in het begin ook maar is wat omslachtiger en bij bot schuurpapier lastiger te vervangen.
IMG_8287.jpg

Ik gebruik ook veel de excenter 150mm (Makita) Als deze schuurschijven niet meer zo goed afnemen wissel ik maar de oude schijven gooi ik niet weg want voor handmatig gebruik voldoen ze nog prima. Dus een jaar of 20 geleden wat schuurklossen hiervoor gemaakt.
Het werkt en met snelle wisseling van het schuurpapier!

IMG_8278.jpg

Maar nu wilde ik een makkelijk schuurklosje maken die er ook aantrekkelijk uit zag.
Bij eco tools een aantal tussenpads besteld en wat schuurpapier. Vervolgens mooi kwartiers eiken uitgezocht gezaagd en geschaafd. En hierop een handvat van Taxus bevestigt met 2 schroeven van onderaf daarna de tussenpad met polymeer verlijmd op het eikenhout. De afwerking is met lijnzaad en vervolgens shellack gedaan.
Ik heb er drie gemaakt voor korrel 80, 100 en 120.
Schuurzool afmeting: 80mm bij 133mm (zelfde maat als van de kleine vlakschuurmachine).

IMG_8280.jpg

IMG_8281.jpg

IMG_8285.jpg

IMG_8286.jpg

Er zit nu een schuurnet van eco tools op maar die bevalt niet echt de standtijd is bijzonder kort. Heb ook een schuurpad van Mikra en die standtijd is echt super.
Heb nu topline schuurpapier van eco tools besteld deze moeten nog binnen komen op m'n elektrische schuurmachines gebruik ik ook topline van eco en dat bevalt uitstekend.

Groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en Charel09

Jenem

Nieuw lid
14 mrt 2016
16
7
Roeland wat heb je op de zool geplakt, is dat een bestaande schuurzool of haakjesklittenband? En waar heb je het vanddan?
 

Jenem

Nieuw lid
14 mrt 2016
16
7
Bedankt. Leuk project om te doen. Tot nu toe telkens schuurlinnen vastgelijmd op een los plankje en daarop een handvat geschroefd. Met klittenband werkt handiger. Bedankt voor de tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roeland

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.