Schuur 10,5 x 6 meter

patrot

Nieuw lid
10 mrt 2025
2
0
Drenthe
Hallo,

Wil graag een schuur gaan bouwen van houtskelet. Voor de wanden wil ik 38x140 gaan gebruiken en die isoleren met steenwol. Nu is mijn vraag welke balk is stevig genoeg voor een overspanning voor een zolder met een overspanning van ongeveer 6 meter.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.651
2.406
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

in een schuur van zo'n afmeting kan je een patriot-raket-installatie kwijt

de overspanning kan in theorie
zie de hier reeds meermaals vermelde balkenschuif
veel hangt af van wat je op die zolder stopt
in het begin is die leeg
naderhand loopt die overvol
hopelijk enkel hout

• Haha
Waarderingen: de-hout-amateur

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.651
2.406
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dan kom ik op 70x270 zou 38x285 dan ook willen of zijn die te smal
voor de weerstand tegen doorbuigen is bij gelijk materiaal/hout de hoogte het belangrijkste

in principe kan je na de keuze voor 285 voor 2 x 38 gaan

alternatief: er zijn houten I-profielen te koop - de maten daarvan ken ik niet - die werden uitgedacht om vooral een grote hoogte te bereiken - de ziel bestaat uit mpx - prijzen en draagkracht ken ik niet

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
547
309
‘s-Hertogenbosch
Ook niet onbelangrijk is wat er boven komt, spanten met een gordingen kap of een sporenkap…, ook de hoh afstand is van belang. Wat komt op de balken te liggen, geschaafd en geploegde delen in lengte verspringend, gespijkerd of geschroefd, of underlayment/ osb ( plaatmateriaal) geschroefd of geschoten….
Je vraagt iets, wat simpel lijkt en het eigenlijk ook kan zijn als je het gehele plaatje laat zien….
Voor mijn gevoel hou ik altijd 1/20 van de overspanning aan, als dakvloer bij hoh 61 cm, nog nooit problemen mee gehad, wel de beplating geschroefd ivm kruip.
Bij een zoldervloer zou ik hoh 40,8 cm aanhouden.
Maar waarom niet de overspanning verkleinen door idd een portaalspant.
Dit geeft sowieso de wanden ook stabiliteit, zeker als er een kap op komt. Een lange houten wand van 10 meter lang met een kapconstructie erop krijgt door windbelasting het eea te verduren. Door het verkleinen van de overspanning kan je balklaag een heel stuk goedkoper worden waardoor je stalen spanten gecompenseerd worden.
Ook verlies je minder hoogte.
Succes met je dilemma 🤗
Groetjes John

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
534
115
Bij een dubbele 285 zit je op een hoh van 30cm. Ik vind het idee van een paar stalen portaaltjes helemaal niet zo gek in dit geval

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.909
1.087
Omgeving Eindhoven
Voor een schuur van die afmeting heb je normaalgesproken een vergunning nodig. En bij een vergunningsaanvraag hoort een constructietekening/berekening, gemaakt door een erkende constructeur. Die kan (of beter gezegd: moet ivm de vergunning) een sterkteberekening maken waar dan je balkmaten uit komen.
En als je geen vergunning nodig hebt, zou ik persoonlijk een vraag als dit altijd ff ter controle bij een constructeur voorleggen. Die kan daar dan (misschien ook wel niet officieel / wit) een advies over geven. Het is per slot van rekening niet zomaar een fietsenschuurtje of tuinhuisje wat je gaat bouwen. Zou toch zonde zijn als je er later achter komt dat je beter net een andere constructie of houtmaat had kunnen gebruiken.

Maar... Een schuur (misschien wel werkplaats) van die afmeting... Jaloers! Dat is mijn droom "als ik later groot ben".:rolleyes:
Wat wordt de bestemming?

Ik ga zeker mee in het advies van bovenstaande om een stalen balk erin mee te nemen ipv alleen hout. Al is het maar om de overspanning kleiner te maken (balken van 6+ meter lang zijn vaak per strekkende meter duurder dan kortere van dezelfde kopmaat, en ook kan je dan mogelijk met dunnere baken of een grotere HOH-maat uit wat ook weer winst oplevert. En zoals John al noemt kan het mogelijk zomaar voor weinig meerprijs ivm besparing op je hout, maar zeker ook om later eea aan op te hangen of een takel aan te kunnen bevestigen.
En ook de tip om over te dimensioneren nu met de bouw. Want ook op een grote zolder kan ook veel spullen gelegd worden (=gewicht, als je het bijvoorbeeld over een houtvoorraad hebt) en het zou jammer zijn om daar over x jaar hinder van te hebben als je nu voor een paar100 euro een balkmaat groter had kunnen nemen...

Heb je al een schets van hoe het eruit komt te zien, met een indeling van binnen (mogelijk kan er ergens nog een staander komen om helemaal een kleinere overspanning te krijgen), en wat doe je met ramen en deuren?

En als laatste: wij zijn hier gek op foto's en bouwverslagen. Het zou fijn zijn als je ons zo nu en dan op de hoogte houdt van de vorderingen (en niet alleen achteraf, je krijgt hier dan gratis tijdens de bouw ook tips van zaken waar je mogelijk helemaal niet aan hebt gedacht.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.314
496
Uitgaande van ongeveer 5750 tussen je hsb wanden Kom je uit op 71*246-400 in kwaliteit c24
Uitgaande van een balklaag met vloerhout en en simpel plafond totaal 50 kg/m2
en een vloerbelasting van 200 kg/m2 op je zolder.

Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
534
115
Voor een schuur van die afmeting heb je normaalgesproken een vergunning nodig.
Dat is niet zo. Mits binnen de vergunningsvrije maten mag ik tot 100m2 aan bijgebouwen plaatsen. Nu kan dat bij mij niet ivm bouwen op een voor erf maar voor de vergunningen van de stal en schuur waren geen uitgebreide berekeningen nodig. Wel een beetje redelijke tekening van wat ik van plan was. Bij elkaar is dat 80m2 en komt er bij de schuur dit jaar nog 20m2 bij. Zonder constructeur ofzo.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.639
3.332
En stalen balken van 6 meter worden vaak al getoogd met de berekende doorbuiging. Dus als de balk 3 cm doorbuigt , wordt hij 3 cm getoogd, zodat je onder belasting een vlakke vloer hebt. Ik gok dat je palen H160 worden en je liggers H240. Maar dit is constructeurswerk.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.