Schutting vervangen.

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
380
112
60
Sint Odilienberg
Bij mijn dochter moet een stuk schutting, 2 panelen, vervangen worden. De nieuwe worden hoger dan de bestaande en grenzen niet aan de rest van de schutting.
Nu wil ik eigenlijk geen geïmpregneerd hout gaan gebruiken, maar hardhout is natuurlijk ook best duur.
Is het mogelijk om thermisch gemodificeerd hout hiervoor te gebruiken? Is dit dan net zo duurzaam als geïmpregneerd of hardhout?
Ander advies is ook welkom.
Ik zie ook theermo vuren das best goedkoop of thermo eiken wat best wel betaalbaar is.
Een andere vraag , vergrijsd het thermo hout net zo snel als gewoon of is dit proces dan ook langzamer en vergrijsd het gelijdelijker.

Fred
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
461
95
Ik heb voor de dakkapel bekleding platowood gebruikt. In mijn ervaring vergrijst het in dezelfde tijd.
Toendertijd had ik een goedkope restpartij. Als ik nu kijk zie ik al snel prijzen van 8 euro per m1 voor 18x140. Vind ik zeker niet goedkoop.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.818
1.028
Omgeving Eindhoven
Voor alleen de planken gaat het prima denk ik. Het wordt voornamelijk gebruikt voor gevelbetimmering, en een schutting is toch hetzelfde maar dan zonder gevel erachter? :cool:
Zolang je het maar vrij houdt van de grond schijnt het een hele hoge duurzaamheidsklasse te hebben, maar dat geldt eigenlijk voor alle houtsoorten.

Anders is douglas misschien een optie? Is ook niet zo duur (relatief dan), is vers oranje-achtig maar vergrijst ook mooi. En is boven de grond ook goed duurzaam.
Geimpregneerd moet je tegenwoordig inderdaad niet willen gebruiken. Er is een reden dat het niet snel rot of aangevreten wordt door insecten, het is gewoon puur vergif. En als je het ooit moet afvoeren is het chemisch afval geworden. Terwijl er inderdaad genoeg niet-giftige alternatieven zijn.

Ben een paar jaar geleden ook wezen kijken naar thermisch gemodificeerd hout (frake) voor een projectje (al heb ik achteraf ander hout gebruikt omdat ik daar goedkoop tegenaan liep). Wat ik nog weet van wat ik toen heb gehoord/gezien is dat het net zo vergrijst, al zal dat per houtsoort nog wel wat verschillen. En er zijn ook coatings/oliën te krijgen die meteen een vergrijsd effect geven of het vergrijzen versnellen.
Ga anders eens bij houthandels langs die het op voorraad hebben (of informeer bij de online leveranciers), die hebben meestal wel samples liggen, vaak ook van vergrijsde delen.

Thermisch gemodificeerd hout is wel brosser dan de originele houtsoort. Het kan dus ook wat sneller beschadigen. Mocht de schutting op een plaats staan waar deze sneller beschadigt (bijvoorbeeld als er vaak fietsen tegenaan gezet kunnen worden oid) moet je daar wel rekening mee houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Fraké

Actieve deelnemer
22 jun 2023
31
24
Zuid-holland
Vorige week heb een schutting gemaakt met thermisch gemodificeerd vuren. Twee jaar gelden 2 schuttingen gemaakt met Fraké.

Het vergrijst wel. Ik heb het toen behandeld met Woca Exterior Oil, kleur naturel. Gaf een mooie afwerking, maar dat doet niks tegen het vergrijzen. Je ziet nog wel aardig de originele kleur van het hout. Nu van plan om Woca met een kleur te gebruiken.

Het is inderdaad brosser. Het splintert snel. Voorboren is aan te raden.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.