Schutting op muurtje

arjenb

Nieuw lid
17 mrt 2025
6
0
ede
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over een projectje waar ik mee bezig ben.
Ik heb aan de zijkant van mijn tuin een muurtje van ongeveer 80cm hoog dat aan de ene kant aan ons huis staat en aan het einde aan een gemetselde pilaar.
Nu wil ik tussen de pilaar en het huis en dus op het muurtje een schutting maken.
De lengte van die schutting is ongeveer 730cm.
Nu is mijn plan om een houten frame te maken met als belangrijkste onderdeel 1 dwarsbalk van 730cm en daar onder staanders.
Mijn zorg zit m in de verticale kracht van de wind.
Ik heb het nu zo getekend dat de buitenste staanders en de bovenste dwarsbalk 15x15 douglas zijn.
De buitenste staanders zet ik dan vast aan het huis en de kolom. De dwarsbalk aan de staanders met houtbouwschroeven (8x340 ofzo) en nog met een 90gr ijzer hoeken aan de muur.

Denken jullie dat dit een goede constructie is of hebben jullie betere ideeen?

Ben erg benieuwd en alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

1742245404517.png

arjenb

Nieuw lid
17 mrt 2025
6
0
ede
Die moeten we met een paar man er op tillen :)
de overige staanders zullen 7x15 zijn (5 stuks) die zet ik dan ook met houtbouwschroeven en 90graden ijzeren verbindingen vast.
De wind kan eigenlijk van alle kanten komen behalve die van het huis.

arjenb

Nieuw lid
17 mrt 2025
6
0
ede
Correctie, t gaat me om de horizontale kracht van de wind 😅 verticaal heeft het weinig te lijden

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.776
2.453
Klein-Brabant, Vlaanderen
er komen aan beide kanten vertikaal planken op, 1 kant vurenhouten schutting planken, andere kant kompoziet gevelbekleding. Die laatste is helemaal dicht, dus wind kan er niet doorheen.
als dat een winddichte aftimmering is, dan krijgt die de volledige windkracht
daardoor geeft de schutting alle trekkracht door aan het muurtje en het huis

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
180
75
Bilzen
Ik vermoed dat je met deze constructie meer privacy wil creëren. Kan je niet op het raamwerk alternerend aan de voor- en achterkant planken zetten, zodanig dat ze deels overlappen. Zo kan de wind er door.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
619
341
‘s-Hertogenbosch
Ik denk dat het één grote windvanger wordt, als je geen palen tussenin zet die verankerd zijn in de grond, het zelfs levensgevaarlijk is.
Waarom niet het stuk muur in drieën delen. Slijp er twee keer doorheen, boor een gat van 6 cm in je fundering en zet daar een steigerbuis van 3 meter in ,welke je aangiet met gietmortel.metsel twee nieuwe tussenpenanten en leg daar desnoods je “ balkje” overheen….
Dit is mijn mening , de hele muur afbreken is niet nodig maar omdat je oud en nieuw werk met mekaar verbindt zul je altijd een hechting probleem overhouden….
Succes John

• Leuk
Waarderingen: arjenb

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.492
1.113
Omgeving Leiden
ik begrijp uit je bericht en antwoorden dat je het sowieso gaat doen zoals je hebt bedacht: helemaal dicht maken. Als je muurtje 80 cm hoog is en je tekening op schaal, dan is je schutting ook ongeveer zo hoog.
Hoeveel wind er tegenaan waait weet je ook niet. Zo dicht bij de grond is die ook onvoorspelbaar. MIsschien ook bebouwing in de buurt die de wind tempert of juist versterkt.
Je muurtje met schutting gaat hoe dan ook in de wind bewegen. Hou dat in de gaten zou ik zeggen en dan vooral het muurtje aan de andere kant. Het huis zal niet zo snel omvallen.
Oh, die balk alleen al weegt zo'n honderd kilo, de zorgen van @John1969 kan ik me voorstellen.

• Leuk
Waarderingen: arjenb en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.