Schuren met een langgatboormachine

Yovo617

Nieuw lid
24 okt 2023
9
2
Didam
Mijn Robland K26 heeft een langgatboormachine. Deze gebruik ik nooit. Ook ben ik op zoek naar een manier om tegen een verticaal oppervlak te schuren.

Dus ik dacht: 1+1=2.

Wat nou als ik een steunschijf voor schuurbladen in de bek van mijn langatboormachine bevestig? Zou het veilig zijn? Mijn K26 komt niet boven de 10000 toeren uit en de steunschijven kunnen tot hoger. Ter illustratie:

Artboard 2.png

Ik begrijp dat stofafszuiging niet optimaal is, maar dat neem ik voor lief.

Wat denken jullie?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.967
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou het veilig zijn? Mijn K26 komt niet boven de 10000 toeren uit en de steunschijven kunnen tot hoger.
hoeveel doet de schaafas dan ?
veilig hangt af van de vastheid waarmee je de as van de schijf vast kan zetten
met een boor werk je veiliger, omdat die in het hout zit, wanneer ze los komt
hoe groter de schijf, hoe groter de snelheid aan de rand

• Leuk
Waarderingen: trigger

Yovo617

Nieuw lid
24 okt 2023
9
2
Didam
hoeveel doet de schaafas dan ?
Hoe bedoel je? De bek zit op het uiteinde van de schaafas (draait op dezelfde motor). Deze kun je erg strak vastdraaien, dus ik ben niet bang dat de steunschijf loskomt.

Ik begrijp dat het uiteinde van een schijf hogere snelheid heeft, maar ik neem aan dat hier rekening mee wordt gehouden door de fabrikant? Een max. van 12000 toeren geldt dan voor de hele schijf - dus ook de rand.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.070
3.017
Het stuk rond dat in je steunschijf gedraaid zit heeft vaak gewone m14 rechtse draad. Als het ingegoten zit, kan je de steunschijf voor zowel links als rechts draaiend gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Yovo617

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
453
193
Noardeast-Fryslân
Ik begrijp dat stofafszuiging niet optimaal is, maar dat neem ik voor lief.
Of het veilig is weet ik niet. Wat betreft de stofafzuiging: 'niet optimaal' is nogal een understatement. Uit eigen ervaring (schuurschijf op een haakse slijper) kan ik zeggen dat je dit alleen moet doen als schoonmaken en van je andere hobbys is😁, tenzij het om kleine slijpwerkzaamheden gaat.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Yovo617

Nieuw lid
24 okt 2023
9
2
Didam
Of het veilig is weet ik niet. Wat betreft de stofafzuiging: 'niet optimaal' is nogal een understatement. Uit eigen ervaring (schuurschijf op een haakse slijper) kan ik zeggen dat je dit alleen moet doen als schoonmaken en van je andere hobbys is😁, tenzij het om kleine slijpwerkzaamheden gaat.
Haha! Nou niet bepaald. Al kan het soms wel meditatief werken. Eén uur vegen en stofzuigen om er vervolgens de volgende dag weer in 15 minuten een puinhoop van te maken.

Stof is uiteraard vervelend, maar het vastkoeken van schuursel in de schuurvellen wil ik voorkomen (al gaat dat lastig).

hdv

Post veel
24 nov 2019
995
523
Noord-Veluwe
Hmmm, vastkoeken wordt in de meeste gevallen veroorzaakt doordat de schuurschijf te heet wordt. Met dit soort toerentallen lijkt me dat iets dat al heel snel zal gebeuren. Ik vraag me af of dit wel een goed idee gaat blijken te zijn in de praktijk... Maar, niet geschoten is zeker niet raak.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.070
3.017
Beitel as met langgatboor draait meestal ergens tussen de 4 en 5000 toeren. Dat is de helft van je slijptol. Gewoon af en toe even een reinigingsblok over je schuurschijf halen.

• Leuk
Waarderingen: Yovo617

Yovo617

Nieuw lid
24 okt 2023
9
2
Didam
Hmmm, vastkoeken wordt in de meeste gevallen veroorzaakt doordat de schuurschijf te heet wordt. Met dit soort toerentallen lijkt me dat iets dat al heel snel zal gebeuren. Ik vraag me af of dit wel een goed idee gaat blijken te zijn in de praktijk... Maar, niet geschoten is zeker niet raak.
Onder anderen - in mijn ervaring dan. Maar zoals je zegt: in meeste gevallen. Ik weet het niet. Houtsoort en vochtgehalte van het hout spelen - denk ik - ook een rol. Ik heb er zelf meer last van bij teak dan bij eiken. Kan misschien ook aan oliën in het hout liggen?

En klopt, of het een goed idee is weet ik ook niet. Maar ik was wel benieuwd of er een reden kon zijn om het echt niet te doen. Ik zet ook regelmatig mijn schuurbandmachine (net als velen - gok ik) op z'n kant en klem deze vast aan de werkbank. Is de machine gemaakt om zo te werken? Nee. Werkt het? Als een trein. Gevalletje: "if it's stupid and it works - it ain't stupid".

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
185
74
Delft
Inca had een accessoire om precies te doen wat jij omschrijft, maar dan werd het tafelblad van de zaagtafel gebruikt en niet de langgattafel, je wil dat het draaipunt van de schijf onder het tafelvlak ligt.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

Yovo617

Nieuw lid
24 okt 2023
9
2
Didam
Inca had een accessoire om precies te doen wat jij omschrijft, maar dan werd het tafelblad van de zaagtafel gebruikt en niet de langgattafel, je wil dat het draaipunt van de schijf onder het tafelvlak ligt.
Ah kijk, dus zo gek is het nog niet. Goed punt over het draaipunt ;).Handige aan de opzetmodule van de langgatboormachine is dat hij zowel verticaal als horizontaal nauwkeurig af te stellen is ten opzichte van de boorklem. Moet ook wel, anders kan je lastig een nauwkeurige pen-en-gat verbinding maken.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

Yovo617

Nieuw lid
24 okt 2023
9
2
Didam
800 - 1200 omw/min is zat om mee te schuren bij een alleen maar roterende schuurschijf.

wat veelal verward wordt is RPM vs. ROM, dat laatste zijn rotational orbits per minuut.
Waar zit het verschil in dan? RPM betekent toch rotations per minute, dus hoeveel 360 graden omwentelingen per minuut op een vast punt. Dat is bij mijn idee toch van toepassing? Hoe wijkt dat af van ROM? Theoretisch snap ik dat een orbit ook ovaal zijn, zoals bijv. het pad van een planeet om een ster. Maar dat zou dan toepassing hebben op een random orbital sander - niet een schuurschijf op een vaste as.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.682
804
Enschede
ingoogni.nl
Maar dat zou dan toepassing hebben op een random orbital sander - niet een schuurschijf op een vaste as.
precies dat. Als je echter zoekt naar RPM's van allerhande schuurmachines worden ROM getallen gegeven met de onjuiste eenheden en lijkt het of een apparaat 13000 rpm draait. Hier zo'n onduidelijk voorbeeld (Festool Rotex), 600 rpm onbelast maar wel 3300-6800 toeren in het zelfde tabelletje. Dat zouden zomaar ROM's kunnen zijn, maar wie weet het? Het ding kan beiden doen.

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
248
116
Omgeving Alkmaar
Ook deze gebruikt de langgattafel. En bij een deel van de modellen kun je daarvan ook nog de hoek verstellen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.