Schuren met de haakse boormachine

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Bevalt mij uitstekend, ik heb een paar jaar geleden een 2e hands Hitachi haakse boormachine gekocht.
Ik gebruik schijven van 30mm en 50mm en 50mm bevalt mij erg goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb een Ryobi accu haakse boormachine aangeschaft. Met 75mm klitschijven. Let wel op de positie waar je moet schuren anders kan je de machine niet goed sturen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb al zo'n goeie 20 jaar met velcro disks geschuurd, Ik gebruik 50 en 75 mm disks.

Schuur korrel van 80 tot 2500, en gebruik meestal een gewone boor machine (de goedkoopste die Ik kan vinden) boor machines zijn geen schuurmachines die dikwijls voor lange tijden gebruikt worden, dus niet zoals met boren, plus er word steeds stof/schuursel ingezogen met het koelen.

Soms is de gewone schuurmachine niet wat je moet hebben om goed in het werkstuk te kunnen werken, ook een haakse boormachine is dikwijls ook niet de beste, en zo de close quarter drill is de beste hiervoor.

Ik weet dat die bij meeste draaiers gebruikt worden, maar ze gaan niet heel land mee, vooral de goedkoopste, blijkbaar hebben plastic/nylon gears.

Enkele links here, maar je moet zien of je die in Nederland kunt kopen, maar het is de beste vorm van boormachine, word ook well 55 degree drill genoemd.

sander drills.jpg



 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik adviseer om ook eens een haakse slijper te proberen.
de as en bevestiging daarvan is toch net wat robuuster dan een boor
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
ik adviseer om ook eens een haakse slijper te proberen.
de as en bevestiging daarvan is toch net wat robuuster dan een boor
Dat is wel zo, maar het toerental van een haakse slijper ligt erg hoog (ongeveer 10 x), waardoor je snel brandplekken kunt krijgen in het te schuren oppervlak. Leg maar eens een scbuurschijf op een haakse slijper en probeer dan maar eens een vlak te schuren. Ik gebruik een haakse slijper met schuurschijf op grote vlakken als ik relatief veel weg moet nemen, die gewelfd zijn. Maar dat moet ik voorzichtig doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Schuren do je op lage toeren, dit is voor beiden van belang, schuurschijf en het draaiwerk zelf, ook niet zwaar er tegen duwen, verschillende soorten hout gaat oppervlakte schuurtjes vertonen die door de hitte veroorzaakt worden, ook the velcro can niet tegen de hitte en dan houd het niet meer.

Heb dit allemaal zelf ondervonden :-((, ook het schuren werkt beter en het schuur linnen gaat langer mee op lagere snelheid.

De boormachines zijn sterk genoeg, het probleem is het houtstof dat alles opvult, vooral de lagers van de motor.

Als die vol raken gaan ze in het huis zelf draaien en dat is alleen plastic en smelt heel. vlug weg.

Ik had een Milwaukee drill die opeens een raar geluid maakte, opened hem op en vond dat de achterste lager vast zat en dat de huizing was weg gesmolten.

Heb er epoxy in gevuld en het huis weer dicht gedaan met een beetje ruimte gelaten, de volgende dag het uitgeperste verwijderd, toen een nieuwe gesloten lager er in en hij werk nu nog steeds.

Dat is het probleem, het zijn boormachines en geen schuur machines, plus shielded lagers inplaats van sealed of gesloten lagers.
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Een niet-elektrisch aangedreven schuurder werkt ook heel goed. Die maakt gebruik van de rotatiesnelheid. Zelf heb ik de Simon Hope Pro Sander met Abranet schuurpads.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Bij die van mij is het toerental instelbaar
maar je hebt gelijk dat hij toch nog vrij snel gaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Als het grof moet de rotex 90. Op de haakse boormachine moet je wel even de juiste schuurplek vinden anders loopt ie steeds weg. Ik heb een sorby hand sander wat ook werkt.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Iemand een idee waar zo'n 55 degree drill waar Leo het over heeft te koop is in Europa? Ik vindt niets op Google. De machines in de US shops zijn 110V.
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Iemand een idee waar zo'n 55 degree drill waar Leo het over heeft te koop is in Europa? Ik vindt niets op Google. De machines in de US shops zijn 110V.
Milwakey (weet niet hoe je dat schrijft) verkocht zo een ding op de eu markt. Weet niet of ze dat nog steeds doen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Here is one for you, I'm not familiar with this make, it could have plastic gears, but the price is right and 220-240 V

You could use a step-down transformer, for the ones sold over here, The Neiko and the Milwaukee are exactly the same and yes 110-120V for over here, however the 220-240V ones are still also made, I don't know who might carrie those in the EU

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: olivier_a

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Die Alibaba drill kost €20.69, met €40,02 verzendkosten. Dus daar zijn geen btw en douanekosten aan verbonden hoop ik?
Pakketjes met een waarde tot en met 22 euro mogen vrij ingevoerd worden, dus zonder douanerechten en omzetbelasting. Vanzelfsprekend betaal je dan dus ook geen inklaringskosten, want die worden berekend voor de administratieve afhandeling van de douanekosten. Het is bepaald niet ondenkbaar dat je bestelling (veel) minder bedraagt dan 22 euro, want vooral kleine gadgets en hebbedingetjes worden op Chinese webshops vaak al voor enkele euro's aangeboden. Je hoeft je in zo'n geval dus geen zorgen te maken over extra kosten.
Ook niet echt duidelijk welke voltage en welk type stekker:

"Voltage: 220-240/120v" en wat verder " "Voltage: 220-240"

en

Package Type:
1Pc clip
Driver bits 2pc
Drill bits 4/5/6
1PC 2.0Ah battery
1PC 2A charger
BMC package

EDIT:

Niet dus:

Aan die btw-vrijstelling komt vanaf 1 juli een einde. Dat betekent dat je vanaf dan btw zal moeten betalen op elk ingevoerd product van buiten de EU, ongeacht de waarde.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.