schulpketting voor kettingzaag makita DUC353Z 36V (2x 18V)

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
180
75
Bilzen
Ik ben op zoek naar een zaagketting voor mijn kettingzaag makita DUC353Z 36V (2x 18V) om te schulpen. Ik wil houten "rolletjes" in de lengte doorzagen zodanig dat de kern eruit is, in de hoop dat het hout dan niet splijt. Dit om het hout te kunnen voorbehandelen om te draaien op de draaibank. Ik heb een mail gedaan naar Makita maar zij zeggen dat de kettingzaag hiervoor niet geschikt is, dat er een speciale installatie nodig is. Ik vermoed dat ze een alaskan mill bedoelen. Dit heb ik echter niet nodig.
Ik heb met de meegeleverde zaagketting reeds enkele rolletjes in de lengte doorgezaagd, dit is doenbaar, maar toch niet ideaal.
Zoals ik het begrijp moet de ketting anders geslepen worden (op 10°) of is er een speciale zaagketting voor nodig.
Heeft er iemand ervaring of advies hiervoor?
Dit zijn de gegevens van de standaard meegeleverde ketting:
1743177334193.png

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
609
340
‘s-Hertogenbosch
Ik heb dezelfde, voor afkortwerk super, schulpen gaat wel maar hij vreet accu’s.
Schulpen doe ik met de bedrade variant met een langer zwaard. Overigens niet kops maar in de lengterichting schuin door de stam. Met een gewone standaard ketting.
Geeft mooie lange slingers. Vaak tussendoor effe de uitblaas opening leeghalen…

• Leuk
Waarderingen: bert007

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
48
47
Bree, Belgie
Ik heb dezelfde, voor afkortwerk super, schulpen gaat wel maar hij vreet accu’s.
Schulpen doe ik met de bedrade variant met een langer zwaard. Overigens niet kops maar in de lengterichting schuin door de stam. Met een gewone standaard ketting.
Geeft mooie lange slingers. Vaak tussendoor effe de uitblaas opening leeghalen…
Precies zo doe ik het ook. Uitgezonderd als je veel stammen in de lengterichting moet zagen, zou ik het niet doen, zonde van de investering. Ik zaag mijn stammen, 50-60cm diameter, eerst vierkant. daarna doormidden. Zo laat ik ze drogen. Dit doe ik met zelf geplante en geoogste esdoorn, Amerikaanse eik en Amerikaanse vogelkers.

• Leuk

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.915
1.093
Omgeving Eindhoven
Je hebt een 3/8” LP ketting van 1,1mm breed (de groef in de geleider) en 52 schakels nodig voor je zaag.

Kijk eens bij, de zaagkettingshop.
Daar haal ik ook mijn schulpkettingen
Je was me net voor, ik zat daar met te kijken welke ketting TS nodig heeft. Ik haal daar ook altijd mijn kettingen en geleiders.
Alleen hebben ze de 1,1mm niet in schulpvariant.

Om te schulpen gaat het inderdaad het beste met een ketting op 10 graden geslepen. Verder is het exact dezelfde ketting als de reguliere.
Je kunt bijvoorbeeld onderstaande kopen en die op 10 graden slijpen, of ergens laten slijpen. Mogelijk wil deze leverancier dat wel voor je doen als je ze belt.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.791
1.189
Riemst
Zoals gezegd de zaag onder hoek (45°) in de lengterichting houden. Dan verandert de snijhoek ten opzichte van de vezel ook. Haaks op de lengterichting gaat inderdaad niet zo goed met een standaard zaagketting, maar mee met de lengterichting zaagt als een tierelier. De zaag schuin gaat het beste omdat de spanen dan niet te lang zijn en de zaag niet verstoppen.
Schulpkettingen voor zulk een zaag ga je waarschijnlijk niet vinden omdat er gewoonweg geen vraag naar is en de kettingzagen waar deze kettingen op passen niet geschikt zijn om te schulpen. Te kort zaagblad en te weinig vermogen van de machine. Deze kettingen zijn ontwikkeld voor lichte machines. De smalle ketting vraagt minder vermogen.
Je kan eventueel wel zelf een ketting op 10° vijlen.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.