Schuinte gording overnemen op regelwerk

Epcl

Nieuw lid
15 jan 2023
3
0
Eindhoven
Dag, ik ben Edwin woon in de buurt Eindhoven en ben bezig mijn zolder te verbouwen. Ik ben begonnen een vliering te plaatsen zoals op de foto.
Mijn vraag is: hoe krijg ik de schuintes van de gording overgenomen op iedere regelbalk zodat het ‘hapje’ eruit gezaagd kan worden en de balk mooi aansluit op de gording. Ik hoor graag jullie tips.
 

Bijlagen

  • Vliering 2023-01-15 13_03_51.jpg
    Vliering 2023-01-15 13_03_51.jpg
    50,2 KB · Weergaven: 103

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Daar zijn zweihaken heel geschikt voor. Controleer voor de zekerheid even dat je balken netjes haaks zijn, maar de kans is klein dat dat niet zo is. Dan kun je met de zweihaak de hoek ten opzichten van je vloertje opnemen en met een blokhaak de lijn er haaks op aftekenen. Dat weet je precies waar je moet zagen.
 

Epcl

Nieuw lid
15 jan 2023
3
0
Eindhoven
Dankjewel! De gordingen zijn niet netjes geplaatst helaas. De balken die ik heb gekocht zijn mooi recht gelukkig.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
In dat geval zou ik met een lange waterpas of laser eerst de horizontale lijn aftekenen op de gordingen. Dan heb je een goede referentie ten opzichte waarvan je kunt aftekenen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dankjewel! De gordingen zijn niet netjes geplaatst helaas. De balken die ik heb gekocht zijn mooi recht gelukkig.
Wat bedoel je met niet netjes? Dat ze niet evenwijdig lopen en allebei een verschillende hoek hebben? De hoek wat je uit de regels moet zagen gaat toch voor iedere regel dezelfde zijn?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Wat bedoel je met niet netjes? Dat ze niet evenwijdig lopen en allebei een verschillende hoek hebben? De hoek wat je uit de regels moet zagen gaat toch voor iedere regel dezelfde zijn?
En the essential Craftsman kijken, heel leerzaam ❤️
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Als je met niet netjes bedoelt dat de gordingen niet 100% recht staan, dat is vaker zo. Zeker na verloop van tijd gaan gordingen nog wel eens werken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je neemt een strook multiplex van de hoogte van je balk, die tussen je gordingen in past . Die stel je op hoogte en dan sla je er twee stukjes multiplex op die aansluiten op je gording. Dit doe je aan allebei de kanten. Zo heb je een mal om je balk af te tekenen. Dan haal je de losse plankjes er weer van af en doe je de volgende.
 

Epcl

Nieuw lid
15 jan 2023
3
0
Eindhoven
Wat bedoel je met niet netjes? Dat ze niet evenwijdig lopen en allebei een verschillende hoek hebben? De hoek wat je uit de regels moet zagen gaat toch voor iedere regel dezelfde zijn?
De gordingen staan niet overal even haaks op het dak en loopt niet loodrecht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Het hoeft geen hele plaat multiplex te zijn. Als je aan beide kanten een halve meter hebt is dat ook prima. De tussen liggende ruimte kan je ook met een paar latten overbruggen. Als je een laser hebt kun je daar naar toe werken, maar ouderwets aan weerszijden aan de draad werken gaat ook prima. Voor de tussenafstand, klem je een blokje hout op de gording. Daar kan je je mal met een lijmtang tegen vastzetten. Als je de eerste balk hebt liggen, klem je daar twee latten onder, waar je de mal dan op kan leggen. Dan kan je daarna op je gemak de hoogte aanpassen en die vastzetten met twee latten naar de vloer. Dat werkt vooral fijn als je het werk alleen aan het doen bent.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Wordt het zicht werk?
persoonlijk zou ik een waterpas vloer willen als je de gordingen volgt wordt die dat meestal niet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.