schroeven vs deuvels

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
hallo,

ik begin binnenkort aan mijn kasten voor de berging. Ik volg avondles en door de C- omstandigheden kan ik maar 1x/ 2 weken naar school, jammer genoeg.
Ik heb mijn platen bij de houtboer besteld, op maat gezaagd. De corpussen maak ik uit gewone meubelpanelen. Op school kan ik de makita lamellenfrees gebruiken.
Als ik ze corpussen met schroeven (en lijm uiteraard) verbind, kan ik thuis sneller vooruit. De schroeven zouden aan de zijkant zitten, uit het zicht.

Zijn corpussen met schroeven even sterk als met lamellos?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
met gewoon meubelplaat bedoel je geplastificeerd spaanplaat?
zo ja dan zou ik zonder meer voor schroeven gaan.

een beetje lijm is geen bezwaar maar de hechting is niet geweldig op die platen
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Schroeven is inderdaad sterker. Lamellos voegen weinig sterkte toe aan het geheel. Wel goed voorboren en verzinken om splijten te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Lamello's zijn meer voor het uitlijnen van de panelen en voegen zoals gezegd niet heel erg veel sterkte toe. Al wordt de kracht van enkel een lijmverbinding denk ik flink onderschat. Peter Millard heeft op YouTube daar een leuke test mee gedaan.
Lijm en schroeven is natuurlijk ook een prima verbinding. Je moet alleen zorgen dat de panelen niet verschuiven wanneer je ze gaat schroeven.

 
  • Leuk
Waarderingen: Milko en Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
leuk filmpje, inderdaad, lijm is sterk :) Op een kast in de berging gaan we niet springen maar er komt wel wat gewicht in, verdeeld over de verschillende planken.
Maar goed, ik kan dus thuis aan de slag met voorboren, schroeven en lijm!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
De schroeven zouden aan de zijkant zitten, uit het zicht.
Probeer eens het kreg pockethole systeem met schroeven
als de schroeven aan de zijkant komen & uit het zicht, dan veronderstel ik dat de liggers tussen de staanders komen & je nadien de corpussen tegen mekaar zet, waardoor de schroeven niet meer zichtbaar zijn
in kreg heb ik indertijd aardig wat euro's geïnvesteerd
de boormal zit rond de 40 euro
met schroeven in alle maten er bij tikte dat aardig aan
het systeem is handig om T-verbindingen te maken, zoals het langs binnen aantrekken van een bovenblad tegen een zijwand
voor L-verbindingen met tussenliggende liggers, zoals in dit geval, is het kreg-systeem overbodig
het risico bij kreg is dat de te verbinden delen tov mekaar gaan verschuiven door de hoek waarin de schroef staat
dus klemmen, of de verbinding gaat zwemmen
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
143
29
Antwerpen
ow, bieden lamello's geen extra kracht in deze??
Ik stond aan het begin van mijn project (een hangkast voor in de keuken : 900mm breed, 600mm hoog & 250mm diep.) Daar alle hoeken zichtbaar zullen zijn dacht ik dus aan lamellen in combinatie met polyurethaan lijm om de hechting tussen spaanplaat-kern & geplastificeerde kant te voorzien.
Ik zou hier dus geen schroeven willen gebruiken, dan dien ik eigenlijk deuvels te gebruiken?

overigens heb ik onlangs de Armor Tool Pocket hole jig aangeschaft, ben hier zeer tevreden van. Voor 'shop-furniture' gebruik ik deze wel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
ow, bieden lamello's geen extra kracht in deze??
@Belgje had de vraag gesteld of schroeven + lijmen een goeie manier van verbinden is
is uiteraard sterker dan lamello's
zij gaat corpussen tegen mekaar zetten
dan zie je de horizontale schroeven niet
dat betekent niet dat lamello's niet goed zijn
je dient wel te bekijken hoe & waarvoor je ze gebruikt
jouw kast zal amper enig gewicht hebben (tenzij ze vol boeken komt)
dus dat kan perfekt met lamello's
op voorwaarde dat de lamello's horizontaal zitten
dus liggers tussen staanders
let er op dat de pu-lijm geen bruislijm is
tenzij je de platen afplakt
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
143
29
Antwerpen
@Belgje had de vraag gesteld of schroeven + lijmen een goeie manier van verbinden is
is uiteraard sterker dan lamello's
zij gaat corpussen tegen mekaar zetten
dan zie je de horizontale schroeven niet
dat betekent niet dat lamello's niet goed zijn
je dient wel te bekijken hoe & waarvoor je ze gebruikt
jouw kast zal amper enig gewicht hebben (tenzij ze vol boeken komt)
dus dat kan perfekt met lamello's
op voorwaarde dat de lamello's horizontaal zitten
dus liggers tussen staanders
let er op dat de pu-lijm geen bruislijm is
tenzij je de platen afplakt
Heb me ondertussen toch ook een Milescraft Jointpro besteld. Komt pas binnen 3 a 4 weken aan maar mijn hout is pas binnen 5 weken klaar.

Goede tip van het afplakken. Dacht het overtollige met zen beitel weg te halen. Maar beter voorkomen dan genezen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.