Schroeven van scharnieren en ladegeleiders in MDF panelen

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
20
3
Laakdal, België
Ik vind niet direct vorige topics waar het onderwerp "welke schroeven voor MDF" aan bod komen en vandaar dus dit nieuw onderwerp.
De reden hiervoor is dat ik tot nu nooit MDF als plaatmateriaal heb gebruikt bij het bevestigen van scharnieren en ladegeleiders. Ik ga nu beginnen met de bouw van een aantal vrij hoge kasten (1700mm) met deuren van 400..500mm breed, en een aantal brede lades (620mm breed, 550mm diep, 200mm hoog). Het plaatmateriaal is MDF met aan beide zijde een HPL plaat van 0.8mm. Total dikte 18mm.

Welke schroeven dus voor de scharnieren, scharnierplaatjes, en de ladegeleiders:
  • Kan ik gewone spaanplaat scharnieren gebruiken (3.5 x 16..20).
  • Is het beter om bv. voor de ladegeleiders euroschroeven te gebruiken; die in de reguliere handel wat moeilijker te vinden zijn.
  • Is het mogelijk aan te raden om de schroef in de MDF te verstevigen met lijm?
  • Is het mogelijk beter om i.g.v. Blum scharnieren de Inserta versie te bestellen?
  • Of, overdrijf ik en zie ik problemen waar er geen zijn?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.531
2.374
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vind niet direct vorige topics waar het onderwerp "welke schroeven voor MDF"
daarin geef ik jou gelijk

Het plaatmateriaal is MDF met aan beide zijde een HPL plaat van 0.8mm. Total dikte 18mm.
heb je ons daarvan een url ?
schuiven met wanden van 18 mm dik zijn binnen mijn kennisgebied een pb
want zowel blum als grass heb voor 'houten' schuiven een max dikte van 16 mm

gewone spaanplaat scharnieren gebruiken (3.5 x 16..20)
eerder 16
met die 20 zit bij een plaatdikte van 16 op de rand van het max
Is het beter om bv. voor de ladegeleiders euroschroeven te gebruiken; die in de reguliere handel wat moeilijker te vinden zijn.
buiten brico, gamma & hubo kan je die als particulier op veel plaatsen bestellen
als bijberoeps gebruik ik die niet
lees verder
Is het mogelijk beter om i.g.v. Blum scharnieren de Inserta versie te bestellen?
als bijberoeps gebruik ik enkel de inserta
makkelijk om te plaatsen, er uit te nemen, te herplaatsen, er uit te nemen ...
zie ik problemen waar er geen zijn?
pb zijn er altijd
wie die uit de weg gaat, vergooit zijn kans om bij te leren

succes !

en we krijgen foto's !

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.144
958
Enschede, Twente
Euroschroeven zijn speciaal bestemd voor de vermelde toepassingen. Ik heb er goede ervaringen mee. Mijn meubelmaker gebruikt daarentegen meestal pozidrive-schroeven, mss uit kostenoogpunt.

Lijm heeft geen aantoonbaar nut. Mss dat secondenlijkm of epoxy dat wel hebben, maar enkel schroeven is voldoende, met als aantekening dat je bij zwaardere belastingen van ladegeleiders die met een schroefje meer zou kunnen bevestigen.

Voor de hardware geldt dat de 'goede' merken elkaar niet in kwaliteit ontlopen. In mijn beleving is het handiger om je tot één merk te beperken omdat het uitzoeken van welk deel waar hoort al ingewikkeld genoeg is (er zijn zoveel opties tegenwoordig…).

Overdrijven is relatief. Je begint met een voor jou nieuw materiaal en dan kan de twijfel wel eens toeslaan. Hebben we allemaal, denk ik.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.531
2.374
zelf gebruik ik enkel 'spaanplaat'schroeven
3,5 x 16 of 20
zorg er voor dat de vijzen niet uit de geleider steken
een 4,0 schuurt soms
twijfel je over de draagkracht, zet dan meer vijzen
ik heb een boorsjabloon van grass voor de dynapro
die van blum zijn even goed
gaten boor ik met scharnierboren
op vele plaatsen verkrijgbaar
als voorbeeld

1739792282192.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.103
3.324
Gaanderen
Wil je dat je schroeven steviger in het hout zitten, boor ze dan voor met de juiste maat. Euro schroeven, meestal 5 mm boren, zijn bedoeld voor de industrie. Hier worden de gaten voorgeboord en later de scharnieren en geleiders vastgezet. Heb je bijvoorbeeld het festool LR systeem dan kun je met de frees de gaten boren. Als je een aantal kasten moet maken kan dat interessant zijn. Met uitmeten en dan schroeven heb ik minder goede ervaringen. Dat kan natuurlijk aan mijn meetkunsten liggen.

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
20
3
Laakdal, België
heb je ons daarvan een url ?
De HPL/MDF platen zijn van Kronospan en zijn op dit moment in bestelling bij een houthandel. Zij gaan ook verzagen en afkanten.

schuiven met wanden van 18 mm dik zijn binnen mijn kennisgebied een pb
want zowel blum als grass heb voor 'houten' schuiven een max dikte van 16 mm
Dat klopt maar ik ben van plan dat op te lossen door onderaan de zijpanelen van de lades deze over een hoogte van +/- 15mm te verdunnen tot 16mm. Op die manier blijven de lades links en rechts 5mm van de kant. Het probleem is dat de lades in dezelfde kleur moeten zijn als de rest van de kasten. Als je dan maar 1,5m² plaatmateriaal nodig hebt van 16mm dikte zit je met 3m² "rest" plaat die je ook moet betalen en waarschijnlijk nergens anders nog kan gebruiken.

en we krijgen foto's !
Ik ga proberen een en ander bij de bouw en de installatie te posten. Geen klein project echter: 15 kasten voor een berging/wasruimte.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.139
586
Noord-Veluwe
Zoals Bert al schreef zijn Euroschroeven precies hiervoor ontwikkeld. Dat is ook een van de redenen dat ze stomp i.p.v. spits zijn. Dat zorgt ervoor dat je over de volle lengte (al is dat in dit geval maar millimeters) maximale grip hebt. Bij zulke beperkte schroefdieptes helpen alle kleine beetjes immers.

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
20
3
Laakdal, België
Heb je bijvoorbeeld het festool LR systeem dan kun je met de frees de gaten boren. Als je een aantal kasten moet maken kan dat interessant zijn. Met uitmeten en dan schroeven heb ik minder goede ervaringen. Dat kan natuurlijk aan mijn meetkunsten liggen.
Het Festool LR systeem vind ik duur. Ik gebruik daarom zelf een hulpmiddel om de gaten te frezen. Het is niet meer dan een multiplexplaat van 1800 x 150mm met in het midden gaten waarin de kopieerring van mijn Makita freesmachine juist past. Heb me destijds laten inspireren door wat voorbeelden op YouTube maar kan zo direct die niet meer terugvinden. Zie foto's.

Bijlagen

• PXL_20250217_125332699.jpg
    PXL_20250217_125332699.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 31
  • PXL_20250217_125405157.jpg
    PXL_20250217_125405157.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 30

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
20
3
Laakdal, België
Euroschroeven zijn speciaal bestemd voor de vermelde toepassingen. Ik heb er goede ervaringen mee. Mijn meubelmaker gebruikt daarentegen meestal pozidrive-schroeven, mss uit kostenoogpunt.
Ik denk dat ik dan een doosje Euroschroeven ga mee bestellen bij de geleiders en wat testjes ga doen.
Als je Blum scharnieren gebruikt zullen dan dan wel spaanplaatschroeven of het Inserta systeem moeten zijn meen ik te lezen in de Blum catalogus.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.103
3.324
Gaanderen
Het Festool LR systeem vind ik duur. Ik gebruik daarom zelf een hulpmiddel om de gaten te frezen. Het is niet meer dan een multiplexplaat van 1800 x 150mm met in het midden gaten waarin de kopieerring van mijn Makita freesmachine juist past. Heb me destijds laten inspireren door wat voorbeelden op YouTube maar kan zo direct die niet meer terugvinden. Zie foto's.
Ik schreef: bijvoorbeeld het Festool LR systeem het kan dus prima iets anders zijn. Ik vond het LR systeem helemaal niet duur. Gratis gekregen van Festool. Niet iedereen was dealer en nu is er weinig meer mogelijk.
Duur is toch erg subjectief. Dat jij het veel geld vind kan ik begrijpen, maar duur is wat anders. Het kan je veel tijd besparen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.531
2.374
Ik denk dat ik dan een doosje Euroschroeven ga mee bestellen bij de geleiders en wat testjes ga doen.
Als je Blum scharnieren gebruikt zullen dan dan wel spaanplaatschroeven of het Inserta systeem moeten zijn meen ik te lezen in de Blum catalogus.
voor de uitboringen in de deur kan je de ecodrill van blum gebruiken
daarvan gebruik je enkel de potboor van 35 mm of ook de 2 boren (8 mm), waarin de inserta spreiders komen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.531
2.374
Ik vond het LR systeem helemaal niet duur. Gratis gekregen van Festool.
wat je gratis krijgt, is uiteraard niet duur
het dhz-systeem van jos evenmin
de LR32 heb ik al 10 jaar
voor mij zeker zijn (toenmalige) prijs waard
'duur' is voor iedereen verschillend
hierover spreken we

set aan 353 euro - geleiderail 2.424 mm 428 euro - samen 781 euro (aanbevolen prijs)

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
20
3
Laakdal, België
wat je gratis krijgt, is uiteraard niet duur
het dhz-systeem van jos evenmin
de LR32 heb ik al 10 jaar
voor mij zeker zijn (toenmalige) prijs waard
'duur' is voor iedereen verschillend
hierover spreken we

set aan 353 euro - geleiderail 2.424 mm 428 euro - samen 781 euro (aanbevolen prijs)
De reden dat ik opmerkte dat ik de LR 'duur' vond is ook omdat ik geen machines van Festool heb. Ik weet dus ook niet of het LR systeem ook functioneert met mijn Makita of DeWalt freesmachine maar vermoed dat ik daarvoor nog wat hulpstukken zal moeten aanschaffen. Als je alles al hebt van Festool is de situatie natuurlijk helemaal anders.
voor de uitboringen in de deur kan je de ecodrill van blum gebruiken
daarvan gebruik je enkel de potboor van 35 mm of ook de 2 boren (8 mm), waarin de inserta spreiders komen
Dat lijkt me een handige optie. In mijn vorige projecten heb ik de 35mm uitboringen altijd met de kolomboormachine gedaan maar dat is natuurlijk een heel gedoe met al die deuren.

Wat betreft inserta: zou een alternatief ook een expansiehuls (spreidmof) kunnen zijn, hierboven gesuggereerd door Borre. Voorbeeld:
1739825293401.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.531
2.374
Ik weet dus ook niet of het LR systeem ook functioneert met mijn Makita of DeWalt freesmachine
de freesmachine klem je in het hulpstuk dat deel uitmaakt van de LR32-uitrusting
de festool OF1010 die ik heb, klem ik op het hulpstuk
voor de juiste positionering heb ik een klokvoet van festool die precies 35 mm is
de klokvoet kan je ook in andere frezen zetten
maar of de knoppen om de frees vast te klemmen voor andere dan festool-frezen op de juiste plaats staan, betwijfel ik
dus wschlk heb je voor een volledige uitrusting én de LR32-set én de LR32-geleider én een festoolfrees nodig
wat je rond de 1.000 euro brengt
In mijn vorige projecten heb ik de 35mm uitboringen altijd met de kolomboormachine gedaan maar dat is natuurlijk een heel gedoe met al die deuren.
de ecodrill breng je naar de deur + klem je op de juiste plaats
met een kolomboor breng je de deur naar de boor, waarbij je de deur moet blokkeren
Wat betreft inserta: zou een alternatief ook een expansiehuls (spreidmof) kunnen zijn, hierboven gesuggereerd door Borre.
heb daar geen ervaring mee => kan niet vergelijken
de spreidklem van de inserta vervangt én de mof én de schroef
werkt dank zij het klappertje heel soepel en snel

jorisvh

Post veel
ik vermoed dat in een kronospan MDF met HPL een goeie kwaliteit MDF zit (hoge densiteit, schroefvast).
en dan denk ik dat je, mits juist voorboren, met spaanplaatschroeven voldoende sterkte haalt. je kan voor ladegeleiders ook altijd meer schroeven gebruiken dan voorgeschreven, in montageplaatjes een 3de schroef gebruiken, ....

dit gezegd zijnde, ik vind het te veel werk (aftekenen, voorboren, schroeven, ...) en er zijn andere oplossingen die handiger / sneller / beter zijn.
  • ladegeleiders doe ik altijd met euroschroeven, omdat de 5mm gaten makkelijk te boren zijn met een Blum universele mal.
  • voor scharnier tops (deur zijde) neem ik altijd inserta (spreidmoffen), omdat de 8 en 35mm gaten makkelijk te boren zijn met de blum ecodrill en omdat het gewoon minst werk is.
  • voor scharnier montageplaatjes (korpus zijde) neem ik die met voorgemonteerde schroeven in spreidpluggen of die met voorgemonteerde euroschroeven omdat die ook 5mm gaten nodig hebben en die makkelijk te boren zijn met de Blum universele mal.
de mal die ik bedoel is de 65.1051.02
1739828613837.png
om beslag in korpussen te bevestigen is ze echt handig en ze is een stuk goedkoper dan een LR32 systeem.
LR32 systeem is m.i. handig om (quasi) volledige verticale gatenrijen te boren op een vaste horizontale positie. als je veel losse legplanken hebt en je wil die op elke mogelijke positie kunnen leggen (en de ikea look krijgen) is dat nuttig.

• Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
204
24
Beusichem (Betuwe)
Voor beperkte oplagen kun je ook zelf een malletje maken en dan bijvoorbeeld deze boor gebruiken: Centreerboor ZB HS D 5 EURO CE

Uit mijn hoofd is de buitendiameter 8 mm dus kun je makkelijk zelf je maatvoering op een reststuk uitzetten en een boormal maken. Dan schroeven met euroschroeven. Ik gebruik dezelfde boor met zelfgemaakte malletjes vaak voor kleine one-off projectjes op lokatie. Ook voor plankdragers in beperkte oplage prima geschikt.

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
204
24
Beusichem (Betuwe)
De adviesprijs liegt er niet om inderdaad. (Kan een stuk goedkoper, maar ik doe liever een link naar de fabrikant dan naar de handel.)
Ik heb geen aandelen maar mijn ervaring leert dat het een totaal andere klasse boor is dan die uit post #4. Hij loopt zelden vol, het mechaniek is zeer soepel en de boor is ook verstelbaar zodat je de boordiepte zelf kunt bepalen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.