Schroefdraad in Beuk

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb een plaat voor mijn bovenfrees laten maken (de samurai jig) waaronder nog 2 balkjes beuk (4x4) komen ter geleiding tijdens het frezen.
Is beuk sterk genoeg om daar direct schroefdraad in te tappen of zou ik toch een inslagmoer of rampamoer moeten gebruiken?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Aangezien je die delen vaak opnieuw gaat los/vastschroeven zou ik zeker opteren voor een rampamoer.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Geen idee, ik zou zeggen gebruik een rampamoer, maar waarom wil je dat? Het idee van die samurai jig is toch dat je werkt met makkelijk vervangbare 'fences'. als je draad gaat tappen ben je dan niet beperkt in waar je je fence plaatst?

Als alternatief zou je misschien sleufgaten in de acrylplaat kunnen maken en draadeinden in je beuken balkjes maken, desnoods met een mooie grote knop bovenop zodat het makkelijk verstelbaar is?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Als alternatief zou je misschien sleufgaten in de acrylplaat kunnen maken en draadeinden in je beuken balkjes maken, desnoods met een mooie grote knop bovenop zodat het makkelijk verstelbaar is?
Daar ging ik inderdaad vanuit, van verstelbare balkjes dmv sleuven in de bovenplaat. Draaiknop met draadeind eraan vast, rampamoer in de balkjes. Omgekeerd kan ook natuurlijk 😄
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Jazeker, de plaat is met sleuven gemaakt zoals de jig. Als ik direct draad in de beuk kon tappen voor idd de draadeind met knop, scheelde dat een rampamoer. :)
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Je kunt het draad toch gewoon tappen en kijken of het werkt? Achteraf kan je er altijd nog een rampamoer in zetten. De buitenmaat van de rampamoer is groter dan het getapte gat (want dat heeft, als het goed is, de binnenmaat ;)).
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en twdi

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zou wel een beetje olie gebruiken bij het tappen van de gaten.
Bij mij ging het tappen toen beter.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Mijn ervaring is dat het werken met en tapijzer in hout niet voldoet. Daarom draai ik de bout er direct in, eventueel een bout gebruik waaraan je een zoekrandje slijpt. Beuken zal prima werken dan.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.