Schimmel tuinmeubel

Thijsvdrijt

Nieuw lid
23 okt 2017
11
0
Goedendag,

Ik heb een paar tips nodig voor een probleem die ik heb met mijn tuinmeubels.
Het is een gekocht meubel, niks zelf aan gemaakt.
Het zou een teakhouten hoekbank zijn, maar op sommige delen ontstaat schimmel en op sommige delen niet.
Daarom vraag ik mij af of er geen goedkoper hout gebruikt is in sommige delen voor de bank en of dat überhaupt is toegestaan.
Een volkorenbrood mag ook geen volkorenbrood heten als het geen 100% volkorenmeel gebruikt is.

En wellicht hoe ik dit het beste kan behandelen.

Ik hoor graag of iemand hier wat over kan zeggen.

Bijlagen

• IMG_4872.jpeg
    IMG_4872.jpeg
    81,3 KB · Weergaven: 35
  • IMG_4871.jpeg
    IMG_4871.jpeg
    86,2 KB · Weergaven: 34
  • IMG_4870.jpeg
    IMG_4870.jpeg
    81,1 KB · Weergaven: 34

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.478
3.240
Plantage teak. Niet de allerbeste soort zeg maar. Waarom zou je het behandelen? Na verloop van tijd is het hele meubel zo.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
956
240
Daarom vraag ik mij af of er geen goedkoper hout gebruikt is in sommige delen voor de bank en of dat überhaupt is toegestaan.

Stukje overgenomen van Wikipedia:
In de handel zijn tal van namen in omloop die bestaan uit "teak" met een voorvoegsel. Deels zijn dit teakkwaliteiten uit een bepaald groeigebied (er zijn immers zeer grote verschillen), deels zijn dit echter fantasienamen voor andere houtsoorten.

Op de foto’s zie je samengestelde delen, weet niet wat deze gekost heeft maar lijkt niet de beste kwaliteit teak.
Regelmatig zie je teak meubelen te koop staan voor prijzen die goedkoper zijn dan wanneer je deze zelf zou maken uit vurenhout, het hout nog niet eens kunt kopen.

Wanneer je wilt ontgrijzen: met even googlen vind je van alles, van groene zeep, soda, ontweringswater tot speciale middelen. Daarna in de olie zetten.
En wanneer je het wilt voorkomen, onder een afdak, uit de regen.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.717
1.141
Riemst
Om je een idee te geven hoeveel 'echte' teak kost.
Als die al verkrijgbaar is.
Die tuinmeubels zijn ongetwijfeld een of andere botanische variëteit van teak. De commerciële benamingen voor tropische houtsoorten bevatten vaak een uitgebreide groep aan soorten. Wat er als teak, bankirai, meranti en al die andere soorten verkocht wordt, zijn vaak afkomstig van heel verschillende afkomsten en bomen. En teak is als dusdanig niet als beschermd als oorsprong. Iedereen mag daar mee doen wat hij wil en kopers mee bedotten.
Je kan beter tuinmeubelen van Europees hout zoals robinia kopen. Dan koop je hout wat zijn tijd meegaat.
En je tuinmeubelen in de winter droog en goed verlucht wegzetten.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.694
1.192
Fryslân
Zo te zien is, waar de schimmel opzit, het spinthout.
Dat is de buitenkant van de boom en wat zachter dan de binnenkant. En dus ook gevoeliger voor schimmel. Je zou het kunnen behandelen met anti schimmel middel, en daarna behandelen met olie oid. Maar of je er daarna voor altijd vanaf zult zijn, durf ik niet te zeggen.

En zoals eerder werd aangegeven, dit zal waarschijnlijk plantageteak zijn. Dat is wat mindere kwaliteit omdat het snel groeit.

Veel mensen denken dat teak altijd goede kwaliteit is, omdat de link word gelegd met teakhout op boten, waar veel teakdekken op worden gemaakt, maar dat is niet te vergelijken met plantageteak!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: -Peters-

Thijsvdrijt

Nieuw lid
23 okt 2017
11
0
Dankjulliewel, dat is vrij duidelijk ja.
Ik zal eens beginnen zo veel mogelijk weg te schuren en eens op zoek gaan naar wat schimmel behandelende middelen.
En daarna een goede olie.

Thijsvdrijt

Nieuw lid
23 okt 2017
11
0
Om je een idee te geven hoeveel 'echte' teak kost.
Als die al verkrijgbaar is.
Die tuinmeubels zijn ongetwijfeld een of andere botanische variëteit van teak. De commerciële benamingen voor tropische houtsoorten bevatten vaak een uitgebreide groep aan soorten. Wat er als teak, bankirai, meranti en al die andere soorten verkocht wordt, zijn vaak afkomstig van heel verschillende afkomsten en bomen. En teak is als dusdanig niet als beschermd als oorsprong. Iedereen mag daar mee doen wat hij wil en kopers mee bedotten.
Je kan beter tuinmeubelen van Europees hout zoals robinia kopen. Dan koop je hout wat zijn tijd meegaat.
En je tuinmeubelen in de winter droog en goed verlucht wegzetten.
Wauw, ah ok duidelijk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.