Schimmel in Grenen

TheWoodcrafter

Nieuw lid
21 nov 2022
4
0
Ruinerwold Drenthe
Hallo, ik ben Robert, nieuw hier op het forum, alhoewel ik al wel een tijdje meelees.
Ik heb de beschikking over een semi professional horizontale zaagmachine en zaag nu ruim 2 jaar stammetjes tot planken. Zo had ik paar maanden geleden een grenen stammetje gezaagd tot planken, maar na buiten, overdekt oplatten (1,5cm), goed doorwind, begon deze stam nagenoeg onmiddellijk te schimmelen. Had gehoopt dat het oppervlakte schimmel zou zijn, welke na een keer door de vandikte, weggeschaafd kon worden, maar na schaven, blijkt schimmel echt in het hout gedrongen, zo zonde, heb nu niets meer aan die planken. Iemand een idee hoe dat komt en hoe eventueel volgende keer te voorkomen? WhatsApp Image 2025-03-31 at 16.22.42.jpegWhatsApp Image 2025-03-31 at 16.22.42 (1).jpeg

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
262
103
Almen aan zee
Dit lijkt op wat ik ook eerder gehad heb in grenenhout.
Dat bleek te zijn ontstaan doordat de stammen na het omzagen te lang hadden gelegen.

Dus voor een volgende keer hoe eerder je een stam tot planken zaagt hoe beter.

Hoe de schimmelvlekken er nu uit te krijgen weet ik niet,
misschien iemand hier wel?

Wat de kwaliteit van je planken nu betreft, die is zoals Wim Kluck al zegt helemaal in orde,
de vlekken zijn alleen zichtbaar

• Leuk
Waarderingen: TheWoodcrafter

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.793
1.190
Riemst
Ik heb ook een hele partij grenen die zwart is geworden. Afgelopen zomer laten verzagen. Spijtig van het mooie hout, maar beïnvloed de kwaliteit niet.
Ik denk dat je grenen enkel kan zagen en drogen als het weer mee zit. Zoals nu bijvoorbeeld. Dan zal het hout snel genoeg droge en schimmel geen kans krijgen.

• Leuk

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.196
615
Noord-Veluwe
Ik weet niet of het je zal lukken de vlekken er helemaal mee weg te krijgen. Ik vermoed eigenlijk van niet. Maar met ontweringswater moet je ze wel zeer sterk kunnen verminderen. Als je er daarna een donkere, niet-opake afwerklaag op doet, dan heb je kans dat je er nog best wat mee kunt. Ik zou het gewoon eens proberen met een proefstukje. Je weet maar nooit. Verven kan altijd nog. De schimmel is immers niet van die mate dat het hout structureel zwak is geworden.

Ik heb dit eens met kozijnen gehad. Die waren door jarenlang condenswater ook gaan schimmelen. Na een aantal behandelingen met ontweringswater waren de vlekken zeker niet opvallend meer. De eigenaren van het vakantiehuisje voor wie ik dat klusjes deed vonden het in ieder geval goed genoeg om de kozijnen niet te verven maar met iets te behandelen waardoor je het hout nog bleef zien. Mijn geheugen laat me in de steek, dus ik kan je niet vertellen wat ze erop gesmeerd hebben (of dat ik het er misschien wel zelf op heb gesmeerd voor ze). Volgens mij heb ik er ooit iets over gepost hier op het forum, dus misschien dat de zoekfunctie je kan helpen.

• Leuk

TheWoodcrafter

Nieuw lid
21 nov 2022
4
0
Ruinerwold Drenthe
Dat dit hout voor jou nu tegenvalt kan ik begrijpen, maar het blijft prima timmerhout. Onder de verf zie je er niets meer van. Blijft mooi grenen.
Ik werk meestal met blank hout, ben zelf niet zo van het schilderen, maar
Dit lijkt op wat ik ook eerder gehad heb in grenenhout.
Dat bleek te zijn ontstaan doordat de stammen na het omzagen te lang hadden gelegen.

Dus voor een volgende keer hoe eerder je een stam tot planken zaagt hoe beter.

Hoe de schimmelvlekken er nu uit te krijgen weet ik niet,
misschien iemand hier wel?

Wat de kwaliteit van je planken nu betreft, die is zoals Wim Kluck al zegt helemaal in orde,
de vlekken zijn alleen zichtbaar
in dit geval was het een vers gezaagde en nog gezonde stam, hij moest weg voor licht voor zonnepanelen, daarom vind ik het ook zo vreemd dat het hout nagenoeg onmiddellijk begon te schimmelen.

TheWoodcrafter

Nieuw lid
21 nov 2022
4
0
Ruinerwold Drenthe
Ik heb ook een hele partij grenen die zwart is geworden. Afgelopen zomer laten verzagen. Spijtig van het mooie hout, maar beïnvloed de kwaliteit niet.
Ik denk dat je grenen enkel kan zagen en drogen als het weer mee zit. Zoals nu bijvoorbeeld. Dan zal het hout snel genoeg droge en schimmel geen kans krijgen.
Idd, ik vermoed ook dat het weer niet bijdroeg, denk te lang hoge luchtvochtigheid, waardoor het hout te lang nat bleef en de schimmels kans kregen zich te ontwikkelen. Dus misschien hierin de les, grenen zagen in de zomer? :)

Efvee

Post veel
9 jun 2021
882
353
RegioRotterdam
Ik werk meestal met blank hout, ben zelf niet zo van het schilderen, maar
in dit geval was het een vers gezaagde en nog gezonde stam, hij moest weg voor licht voor zonnepanelen, daarom vind ik het ook zo vreemd dat het hout nagenoeg onmiddellijk begon te schimmelen.
Ik weet het niet maar volgende keer misschien de bast eraf halen voordat je gaat zagen? Schimmelsporen zetten zich daar graag in af en ik kan me voorstellen dat je als je door de bast heen zaagt de sporen over het verse hout verdeelt.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.793
1.190
Riemst
Idd, ik vermoed ook dat het weer niet bijdroeg, denk te lang hoge luchtvochtigheid, waardoor het hout te lang nat bleef en de schimmels kans kregen zich te ontwikkelen. Dus misschien hierin de les, grenen zagen in de zomer? :)
Die van mij is in de zomer verzaagd, maar het regende pijpenstelen tijden het zagen. En de weken en maanden erna ook🤷‍♀️.
Ik denk dat het belangrijk is dat de wind er goed door kan, maar mogelijk is grenen drogen zonder schimmel ook een uitdaging.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.196
615
Noord-Veluwe
Geen idee hoe lang dat duurde, maar in Canada en Scandinavië was het altijd gebruikelijk om de stammen in de rivier te knikkeren en ze dan met het water mee naar de fabriek te laten voeren. Bij de fabriek bleven ze ook nog een poos in het water liggen. Ik weet dat dit de gebruikelijke procedure was voor hout bestemd voor de papierindustrie. Geen idee of dat ook zo ging voor hout dat bestemd was voor andere doeleinden. De schaal is tegenwoordig veel kleiner, maar het gebeurt nog wel. Toen ik vorig jaar langs de Klärälven reed zag ik nog wel flink wat boomstammen in het water liggen. Maar volgens mij is het niet meer te vergelijken met hoe het vroeger ging.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.