Schimmel douglas hout

Eendenrewtx

Nieuw lid
28 jan 2025
6
0
Thuis
Ik heb mijn houten deur al 2 weken in de garage liggen. Hout ziet er netjes uit en is gelijmd met constructie lijm. Vanavond geverfd met douglas olie en een uur later krijg ik allemaal zwarte puntjes…. Schimmel?

Bijlagen

• IMG_9568.jpeg
    IMG_9568.jpeg
    120,5 KB · Weergaven: 55
  • IMG_9566.jpeg
    IMG_9566.jpeg
    70,3 KB · Weergaven: 55

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.696
1.193
Fryslân
Ik denk dat dit het gevolg is van ijzer. Ik heb het weleens gehad met eiken, die heeft dat heel erg. Zonder afwerking zie je er niks van, maar zodra er een afwerking op komt, komen de zwarte puntjes tevoorschijn.

Heb je misschien ijzer staan slijpen bij het hout? Of waar je het hout gehaald hebt?

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

Eendenrewtx

Nieuw lid
28 jan 2025
6
0
Thuis
Ja het zoiets zijn. Zodra de verf erop komt begint het meteen. De onderkant is niet geverfd en daar zitten de punten niet. Ik heb het hout al laten schuren bij een houthandel. Thuis heb ik niet lopen pielen met ijzerderdeeltjes.

WdeJong

Nieuw lid
28 sep 2024
4
2
Renkum
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit door een schimmel komt. Helemaal omdat je aangeeft dat het pas zichtbaar wordt na het behandelen en dan ook direct als gevolg daarvan. Klinkt als een soort chemische reactie.

Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.475
2.144
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik weet niet of je de link gelezen hebt die ik hierboven plaatste, maar als je op het forum zoekt komt dit onderwerp wel vaker voor.
Het lijkt op schimmel die pas zichtbaar wordt na de behandeling, het is al heel lang erg vochtig.

jaap

Eendenrewtx

Nieuw lid
28 jan 2025
6
0
Thuis
Heb het gelezen. Maar heb al vaak iets met douglas gemaakt en geverfd maar nog nooit tegengekomen. Bij oud hout kan ik het nog begrijpen. Maar bij nieuw hout? Dat je verft in de garage. Het kan vast geen kwaad maar om zo je nieuwe deur op te hangen, heel zonde.

Heb een flesje ontweringswater gehaald maar nadeel is, dat ik het hout al geolied heb.

Laatst bewerkt:

Eendenrewtx

Nieuw lid
28 jan 2025
6
0
Thuis
Dit verhelderd het probleem. Zal proberen de deur binnen in het warmere huis te verven ipv de koelere garage. Maar je zou verwachten dat er in het betere merk olie toch voldoende conserveermiddelen zitten?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.