Schilderen na assemblage ?

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
319
22
Heist o/d Berg
Ik ben nog maar eens wat ladekasten aan het maken. Bezigheidstherapie noemt onze zoon dat.
Vorige keer had ik de plankjes geverfd voor ik ze in mekaar lijmde ( door middel van deuveltjes). Dat was nogal knoeien met het afplakken op de randen waar gelijmd werd. Net te weinig afgeplakt , dan komt er verf waar ze niet hoort , of net teveel en moet je achteraf nog bijwerken . En lijm hecht niet goed op verf.
Hoe doen jullie dat ? De bakjes schilderen na montage ?
gr,
Danny20240830_105446 lade 3.jpg20240830_105459 lade 2.jpg20240830_105513 lade 4.jpg20240830_105634 lade 1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
mooi en precies gemaakt !
wat is jouw werkwijze ?
afplakken is omslachtig
ik zou pas na het monteren verven
en wachten tot de massieve bodem min of meer gestabiliseerd is
want die gaat werken
waarom plak je af ?
om een lijmstrook zonder verf te hebben
je kan de delen ook op brutomaat maken, verven, en pas dan op nettomaat brengen
als je op de hoeken een lijmstrook zonder verf wil houden, kan je halfhouts verbinden
ik vermoed dat het recuphout is
moedig !
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
319
22
Heist o/d Berg
Het is inderdaad hout van oude paletten.
Werkwijze is nogal eenvoudig : veel balkjes schulpen, schaven , de echt slechte stukken worden brandhout. Groef in de latjes frezen , veren maken , en dan samenlijmen. Schuren, en de nagelgaten opvullen met kneedbaar hout of de vulpasta van één of ander merk. En alles gewoon op maat zagen, wat prima lukt als je maar goede zagen hebt. Er komt ook nog een front op en de geleiders zijn de goedkope serie van ijzerwinkel of Beschlage online. Maar wel veel schilderwerk. hierbij een paar foto's van de vorige serie die ik vorig jaar maakte.
Echt bezigheidstherapie....
gr,
Danny20240830_113733 lade wit - klaar 1.jpg20240830_113712 laden wit 2.jpg
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
25
13
Wezep
Ben toevallig nu bezig met een kast maken, deze verf ik voor assemblage. In het verleden verfde ik altijd natijd.
De volgende keer wordt ook weer na tijd. Bevalt slecht, denk dat ik straks wel wat moet bijwerken.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
319
22
Heist o/d Berg
Schilderen voor het plakken is inderdaad stresserend...en prulwerk met het afplakken van de kantjes, .daarom dat ik hier de vraag stelde....
gr,
Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.