Schietbeitel slijpen: hol, vlak of bol

Luuk77

Nieuw lid
15 mrt 2024
11
3
Amersfoort
Ik heb een hele mooie Kirschen 8mm schietbeitel gekocht (30 graden) voor pen/gat verbindingen.

Ik slijp mijn steekbeitels altijd op de slijpmachine voor (dus hol) en wet + strop daarna.

Maar is een holle vouw wel slim bij een schietbeitel, gezien de functie? Of kan je hem beter vlak laten of wellicht zelfs bol?

Graag met argumenten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
Traditioneel worden beitels hol geslepen op de slijpmolen en dan afgewet op cotticule of oliesteentje.
Bol zeker niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.886
926
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb niet zoveel ervaring met schietbeitels (anders dan als bedane op de draaibank - a al Escoulen - die daar ook gewoon schietbeitels voor gebruikt), maar gezien de toepassing lijkt een vlakke rug me belangrijker dan de precieze vorm van de vouw - het is toch vrij grofstoffelijk wat er aan die kant van de beitel gebeurt....
 
  • Leuk
Waarderingen: Luuk77

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
235
22
Gouderak
Er zijn zelfs mensen die wel een bolle kant propageren - Sharpening chisels—forget weaker micro bevels bijvoorbeeld.

Ik denk dat het ook niet heel veel uitmaakt eigenlijk. Bol is misschien iets sterker aan de snijrand, maar geeft wat meer weerstand. Of je dat merkt, tja... Ik zie eigenlijk geen verschil tussen hol en recht in gebruik, je snijdt toch alleen met de vouw.
Ik zie wel verschil in het slijpen. Een hol geslepen beitel vindt ik persoonlijk aanzienlijk makkelijker handmatig te slijpen op een steen. Het argument van bol was dat dit beter aansluit bij een natuurlijke beweging van je armen en gewrichten, je 'rolt' de beitel dan over de steen.
Ik denk dat het allemaal nauwelijks tot niets uitmaakt. Beschadig je de vouw heel snel, dan kan je bol slijpen, of een grotere hoek aanhouden. Gewoon doen wat je makkelijk vindt ::)
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
210
75
Noordwolde (Fr)
Als je kijkt naar hoe Paul Sellers slijpt doet hij het bol. En sls je op een vlakke steen slijpt met het Veritas hulpstuk heeft de microbevel een grotere hoek dan de eerste slijphoek, dus dan is hij ook bij benadering bol. Hol, recht of bol, bij alle wordt de weerstand in het hout groter als je dieper komt. Voordeel van bol lijkt me dat de snede beter ondersteund wordt. Maar volgens mij zijn er over slijpen net zoveel meningen als over bomen snoeien en geld beleggen.
 

Luuk77

Nieuw lid
15 mrt 2024
11
3
Amersfoort
Als je kijkt naar hoe Paul Sellers slijpt doet hij het bol. En sls je op een vlakke steen slijpt met het Veritas hulpstuk heeft de microbevel een grotere hoek dan de eerste slijphoek, dus dan is hij ook bij benadering bol. Hol, recht of bol, bij alle wordt de weerstand in het hout groter als je dieper komt. Voordeel van bol lijkt me dat de snede beter ondersteund wordt. Maar volgens mij zijn er over slijpen net zoveel meningen als over bomen snoeien en geld beleggen.
Duidelijk, ik ga hem gewoon op de slijpmachine hol slijpen net zoals mijn steekbeitels, maar dan op 30 graden. Holle beitels vind ik namelijk het fijnste wetten vanuit de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
387
138
Duidelijk, ik ga hem gewoon op de slijpmachine hol slijpen net zoals mijn steekbeitels, maar dan op 30 graden. Holle beitels vind ik namelijk het fijnste wetten vanuit de hand.
Een holle vouw is inderdaad snel te wetten, dat werkt wel fijn. Als ik een slijpmachine zou hebben, zou ik ook af en toe hol slijpen en tussendoor met de hand wetten. Bij gebrek aan een machine slijp ik enkel uit de hand en dan is de vouw inherent vlak tot licht bol.

Een schietbeitel krijgt wel flinke klappen. Ik zou het eerst proberen met een holle vouw. Als de vouw te snel omslaat, kan je altijd nog besluiten om daarna alleen met de hand te slijpen en wetten zodat de vouw vlak wordt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
Ik kan moeilijk geloven dat iemand als Paul Sellers een beitel bol gaat slijpen. Een bolle vouw is het gevolg van gebrek aan ervaring (verkeerd slijpen) en kan nooit een doel op zich zijn.
Als de bolling extra sterkte gaat toevoegen aan de vouw gaat hij al heel erg bol moeten zijn en is de beitel om zeep. Dan moet je helemaal overnieuw beginnen.
De tweede vouw, zoals wordt toegevoegd bij een slijphulpstuk, zou ik bij een schietbeitel nooit doen (bij een andere beitel trouwens ook niet). Als die tweede vouw er uit moet heb je heel veel werk. Zeker bij een schiebeitel met zijn relatief veel materiaal. Als je een slijpmolen hebt mooi hol slijpen en daarna volstaan enkele streken over de wetstenen voor een vlijmscherpe beitel. Door de holte blijft de beitel mooi stabiel op de stenen liggen.
 

Luuk77

Nieuw lid
15 mrt 2024
11
3
Amersfoort
Ik kan moeilijk geloven dat iemand als Paul Sellers een beitel bol gaat slijpen. Een bolle vouw is het gevolg van gebrek aan ervaring (verkeerd slijpen) en kan nooit een doel op zich zijn.
Als de bolling extra sterkte gaat toevoegen aan de vouw gaat hij al heel erg bol moeten zijn en is de beitel om zeep. Dan moet je helemaal overnieuw beginnen.
De tweede vouw, zoals wordt toegevoegd bij een slijphulpstuk, zou ik bij een schietbeitel nooit doen (bij een andere beitel trouwens ook niet). Als die tweede vouw er uit moet heb je heel veel werk. Zeker bij een schiebeitel met zijn relatief veel materiaal. Als je een slijpmolen hebt mooi hol slijpen en daarna volstaan enkele streken over de wetstenen voor een vlijmscherpe beitel. Door de holte blijft de beitel mooi stabiel op de stenen liggen.
Thanks, man!
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
749
808
de buurt van den bosch
Naast de vouw is ook de vorm belangrijk. Zijn de hoeken haaks en de zijkanten parallel. Dan hak je makkelijker recht. Vlak of hol is voor de toepassing niet zo belangrijk. Bol is fout. Bij hol wet je makkelijker.
mee eens,volgens mij is een schietbeitel geslepen op 30 gr.
Deze standaard beitels gebruik ik voor zacht hout.
Bij hardhout slijp ik er een tweede vouw aan op 35a40 gr.
Dit zijn dan beitels die ik altijd op die hoek heb geslepen
Ik hoef dus niks te veranderen,voordeel van meerdere schietbeitels.
Ik slijp altijd uit de hand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.