Schietbeitel slijpen: hol, vlak of bol

Luuk77

Nieuw lid
15 mrt 2024
11
3
Amersfoort
Ik heb een hele mooie Kirschen 8mm schietbeitel gekocht (30 graden) voor pen/gat verbindingen.

Ik slijp mijn steekbeitels altijd op de slijpmachine voor (dus hol) en wet + strop daarna.

Maar is een holle vouw wel slim bij een schietbeitel, gezien de functie? Of kan je hem beter vlak laten of wellicht zelfs bol?

Graag met argumenten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
Traditioneel worden beitels hol geslepen op de slijpmolen en dan afgewet op cotticule of oliesteentje.
Bol zeker niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.886
926
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb niet zoveel ervaring met schietbeitels (anders dan als bedane op de draaibank - a al Escoulen - die daar ook gewoon schietbeitels voor gebruikt), maar gezien de toepassing lijkt een vlakke rug me belangrijker dan de precieze vorm van de vouw - het is toch vrij grofstoffelijk wat er aan die kant van de beitel gebeurt....
 
  • Leuk
Waarderingen: Luuk77

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
235
22
Gouderak
Er zijn zelfs mensen die wel een bolle kant propageren - Sharpening chisels—forget weaker micro bevels bijvoorbeeld.

Ik denk dat het ook niet heel veel uitmaakt eigenlijk. Bol is misschien iets sterker aan de snijrand, maar geeft wat meer weerstand. Of je dat merkt, tja... Ik zie eigenlijk geen verschil tussen hol en recht in gebruik, je snijdt toch alleen met de vouw.
Ik zie wel verschil in het slijpen. Een hol geslepen beitel vindt ik persoonlijk aanzienlijk makkelijker handmatig te slijpen op een steen. Het argument van bol was dat dit beter aansluit bij een natuurlijke beweging van je armen en gewrichten, je 'rolt' de beitel dan over de steen.
Ik denk dat het allemaal nauwelijks tot niets uitmaakt. Beschadig je de vouw heel snel, dan kan je bol slijpen, of een grotere hoek aanhouden. Gewoon doen wat je makkelijk vindt ::)
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
210
75
Noordwolde (Fr)