Scheuren in kops hout

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Hallo allemaal.

We hebben op onze bouwgrond enkele mooie bomen moeten weghalen om plaats te maken voor onze nieuwe woning. Ik heb ineens van de opportuniteit gebruikgemaakt om deze te laten verzagen in een lokale zagerij. Omdat het wel wat hout was en ik het zelf moest gaan halen op de zagerij om terug naar mijn grond te brengen zijn er wel wat weken over gegaan voordat ik dit geregeld kreeg.
Dit weekend was het zover en ik heb samen met wat vrienden alles kunnen verhuizen. Jammer genoeg zijn er, doordat ik de kopse kanten nog niet heb kunnen bewerken, wel wat scheuren ontstaan.
Nu wil ik zo snel mogelijk de kopse kanten gaan insmeren met latex verf, maar mijn vraag is of ik dan ook de scheuren zelf moet insmeren? Of kan ik beter zoveel mogelijk van de scheuren al proberen afzagen? De planken zijn allemaal om 3+ meter verzaagd, dus er is wel wat ruimte.

Het gaat over Europese eik, Amerikaanse eik en beuk.

Bedankt!


Een foto van de situatie...

2d152b91-261f-4538-9546-3c07040b337a.jpeg
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Je bent wat laat er mee, op stam insmeren is ook goede methode, daarna zagen. Nu zou ik het insmeren zoals het ligt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
een prachtig pak hout !
tot nu toe heb ik enkel kopse kanten ingesmeerd gezien
de scheuren zijn langse kanten
het nut van die in te smeren, zie ik niet
mocht dat toch nodig zijn, dan zou men de volledige vlakke kant van elk deel in moeten smeren
wat ik wel vaak heb, is dat in de kopse kanten ijzer in de vorm van een S of een lat geslagen is
dat belemmert het uit mekaar gaan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De meeste planken lijken mooi in het hart te scheuren. Dat is niet zo abnormaal en ook niet erg hinderlijk. Als je het hout gaat verwerken moet het hart er toch uitgezaagd worden.
De bomen zijn waarschijnlijk ook in het voorjaar omgezaagd toen ze vol sap zaten.Dat helpt ook niet bij het drogen.
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
een prachtig pak hout !
tot nu toe heb ik enkel kopse kanten ingesmeerd gezien
de scheuren zijn langse kanten
het nut van die in te smeren, zie ik niet
mocht dat toch nodig zijn, dan zou men de volledige vlakke kant van elk deel in moeten smeren
wat ik wel vaak heb, is dat in de kopse kanten ijzer in de vorm van een S of een lat geslagen is
dat belemmert het uit mekaar gaan
Dat klinkt inderdaad logisch. Bedankt
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
De meeste planken lijken mooi in het hart te scheuren. Dat is niet zo abnormaal en ook niet erg hinderlijk. Als je het hout gaat verwerken moet het hart er toch uitgezaagd worden.
De bomen zijn waarschijnlijk ook in het voorjaar omgezaagd toen ze vol sap zaten.Dat helpt ook niet bij het drogen.
Bomen zijn gezaagd begin februari toen het nog zeer koud was.
Waarom moet het hart er uit gehaald worden? Is dit voor het krom trekken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.